Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sätta i nya stroppluggar…

  • Sätta i nya stroppluggar…

    Publicerad av kinetic på 29 oktober, 2006 vid 16:10

    Skall “fräscha” upp mitt gamla spjut i vinter med nya stroppar o dessutom flytta främre stropparna ca 4-5cm bakåt o längre ut på railen, de bakre ska endast vinklas ut mer mot “railen”. Behöver för detta ändamål lämpliga fotsroppspluggar, var får man tag i dessa? O räcker det med att bara borra ett hål där pluggen skall sitta o sen “limma” in den med epoxy (2 skruv/stropp)?

    kinetic svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • budda

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 16:54
  • kinetic

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 18:26

    Hmm…Hade tänkt mig “runda” pluggar så man helt enkelt bara kan borra ett hål o trycka ner de tillsammans med lite epoxy o ev lite glasfiber…

  • budda

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 19:24
    kinetic wrote:
    Hmm…Hade tänkt mig “runda” pluggar så man helt enkelt bara kan borra ett hål o trycka ner de tillsammans med lite epoxy o ev lite glasfiber…
    Runda eller ovala. det är väll bara borra 2 hål brevid varan
  • kinetic

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:15

    Är det endast surfbutiken som har fotsroppspluggar i HELA sverige (tycker att dessa ser ut vara avsedda för att lamineras in)? Måste väl finnas vanliga runda pluggar till eftermontering (har sådan isatta på min Bic Allegro)?Nån som vet hur man får tag på Ulf på CLS?Nån mail adress kanske?

  • the_novice

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:23

    Problemet är ju att det inte finns något att fästa små runda pluggarna i, frigolit är inte särskilt starkt!
    Kolla på tex boardlady sidan så ser du hur man bör göra, dvs multi-pluggar lamineras in med divinylcell etc.

  • kinetic

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:28

    The Novice: Ok…men pluggarna som eftermonterades av en brädbyggare i Åhus är endast dit limmade med epoxy eller vad han använt. Ser ut som om pluggarna i fråga har en större “ovandel” som man helt enkelt kan limma mot laminatet, på så vis är pluggen dels förankrad en bra bit ner i brädan men även i laminatet så då håller det med all sannolikhet, det är sådana pluggar jag söker…

  • marden

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 22:01

    jag flyttade stropparna på min hs i vintras o då borrade jag ett 15mm hål rak ner något djupare än skruvlängden sen gröpte jag bort frigoliten under laminatet ytterligare ca 15mm runt om i hålet sen gjöt ja i hålet en blandning av epoxi glas o frigolitsmulor efter att det härdat borra ja ett nytt hål för skruven mitt i
    jag vill inte påstå att det va det bästa sättet att göra nya stropphål men så gjorde jag o det verkar som det funkat bra efter en sesse.möjligen att epoxi blandning kunde varit bättre me microballonger eller va som nu finns men inte fanns i mitt garage.

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2006 vid 09:59

    Mården: Ungefär som jag tänkt att göra då. fast använda mig av “stropppluggar”, man tycker ju att om man gröper ut lite under laminatet så som du gjort att det borde göra så att pluggarna sitter kvar utan problem…Vet att “laminatet” på en gamma BIC inte är direkt tjockt, är typ max 2 lager väv sen lite ASA-plast o så är det bra med det, borde vara tjockare på en sandwich-bräda, iaf vid stropparna (på min gamla Kinetic såg jag under “renoveringen” i vintras, att just där man står så var brädan förstärkt extra med någon hård “skumvariant”, borde vara likadant på Copellon)

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2006 vid 16:25

    Uppdatering: Har pratat med CLS nu och kostnaden för “proffsmonterade” pluggar skulle landa mellan 800-1000kr inkl material o “inlaminering”. Att inhandla den långsam-härdande epoxin, pluggar mm skulle kanske landa på en 300-400kr, så för ca 500 extra så kan man få det gjort av ett proffs o det är så det får bli:-).

  • clemens

    Medlem
    1 november, 2006 vid 17:24

    HUr kontaktar man cls?

  • kinetic

    Medlem
    1 november, 2006 vid 17:26

    På telefon:) 0340611007. Ulf e hur trevlig som helst:-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sätta i nya stroppluggar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.