Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SB 167 eller 167W???

Taggad: , ,

  • SB 167 eller 167W???

    Publicerad av surfkampe på 4 september, 2012 vid 15:04

    Tja!
    Vad kan var vettigt på formulbanorna i svedala för mig ?
    Har rigg 10,7m2 väger 80 kg och sedan är det frågan SB 167
    eller SB167W med 90cm tail?!
    Någon som har lust att coacha lite där?……. 🙂

    surfkampe svarade 11 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    4 september, 2012 vid 15:32

    Välkommen till Surfzone! 🙂 Om jag inte missminner mig är widemodellen bättre för lättvind och den andra modellen med smalare stjärt bättre i lite hårdare vindar. Men detta går väl förmodligen att läsa sig till… Rätta mig gärna om jag har fel.

  • the_novice

    Medlem
    4 september, 2012 vid 19:34

    Av dem två brädorna så jag har bara seglat 167wide och den går högt och fint i vattnet, skulle helt klart rekommendera den. Den breda tailen är inget konstigt när man seglar i full planing. Den smalare brädan kan nog ha en liten fördel i vindar över 10m/s och stökigt vatten, men det är ju inte så ofta man kör formula då.

  • vivace282

    Medlem
    5 september, 2012 vid 07:11

    Lite input från Sean O’Brien:

    The wide is really nice in very light winds (<10 knots) and flatter water – ie, Lake conditions. In swells and higher winds I think it's a bit wide in the tail. It is slow to accelerate compared to the 167 and harder to handle when the wind gets up… That being said it's still quite fast downwind …
    I will use the 167 from now on, I think it’s just generally an easier board to sail. It doesn’t have the great angle the wide has, but you can make up for the angle with a bit of extra speed and less tiring on your legs.

    http://www.seanobrien.com.au/regatta-reports/2012-fw-world-championships/

  • the_novice

    Medlem
    5 september, 2012 vid 12:49

    Sean är ifrån Brisbane, Australien, så när han pratar om swell så är det öppet hav han menar. Det skulle väl motsvaras av att köra formula på danmarks västkust i 10m/s eller mer.

    I sverige så har vi mera focus på lättvind, det gäller att plana tidigt och att ha bra vinklar, och där har wide modellen ett övertag. För lite lättare seglare kan man kanske köra 167:an, men för 80 kg så tror jag widen är bättre (jag väger själv ca 70kg). Den breda modellen kräver inte kraftigare fena eller något annat speciellt heller, de har flyttat både fenboxen och “mastboxen” jämfört med tidigare modeller. Detta ger mera lyft ifrån fenan och kompenserar för den extra bredden i bak.

  • andypower

    Medlem
    5 september, 2012 vid 17:53

    Få deg en 167. Lettere i plan, jibb, slag og litt raskere når d blåser opp. Wide er på billigsalg rundt omkring, og selges fra
    sek 8.900.- – 10.500.-
    Jeg har en 167Wide til NOK.9.600.- seilt 10 timer. Helt strøken!!!
    n12racing@yahoo.no

  • surfkampe

    Medlem
    6 september, 2012 vid 09:01

    Tack för input!…
    -The _Novice! Hur är det på mastfronten kör du som är lätt med mjukare mast?
    Jag undrar om jag skall ha en 550 eller en 520 till min 10,7m2? Jag är 170 och väger som sagt 80kg,
    tänkte hävarm osv…?

  • the_novice

    Medlem
    6 september, 2012 vid 10:16

    Jag kör med rekommenderad mast i mina segel. Tycker inte att en mjukare mast blir något bättre, det ger en mindre buk och mindre släpp i toppen. Visst känns det mjukare i lättvind (och svarar bättre vid pumpning) men samtidigt så blir det mindre stabilt när vinden ökar och det vill man inte ha. Det gäller att inte fega med nedhalet så brukar det funka. Det går inte att se det där sista fintrimmet på land utan man måste segla, trimma om och segla igen för att känna skillnaden.

    Som lättviktare är det nog viktigare med en mjuk fena för att få rätt lyft på brädan, sedan så hamnar mastfoten lite längre bak än vad tungviktarna kör med, verkar det som.

  • swe-31

    Medlem
    7 september, 2012 vid 10:47

    Kör med 167w, Väger 73 och är 173. Kör med 5:50 mast till 10,7 har testat 5.20 men det funkade inte så bra.

    Bor vid Skälderviken så jag har testat brädan en hel del i stora vågor. Går som en dröm på undanvind men kryssen är inte kul. Då är den svårseglad. Men det är +12 m/s med 10.0 och 9.2. Inte så många som seglar formula då, om de ens kommer ut genom bryten. Ska du segla i Svenska “normal” förhållanden är 167w riktigt bra. Går grymt högt på kryssen.

    Ska du bara segla havet i mycket vind välj 167.:wink:

  • klang

    Medlem
    7 september, 2012 vid 10:52
    SWE-31;697678 wrote:
    … men kryssen är inte kul. Då är den svårseglad.

    På vilket sätt, svår att hålla nere i vattnet?

    Förstod att brädan behöver mindre fena (lyft), det fungerar inte med att plocka fram 64-66cm fena i dessa förhållanden för att kompensera?

  • surfkampe

    Medlem
    7 september, 2012 vid 11:42

    Härligt kollegor, tack för feedback!…OK! Fullt nedhal på 550 och solsken i blick med en 167W under fötterna i Stockholmsterräng… Spitze!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SB 167 eller 167W???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.