Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing SB IDS 12 vs. North Fuse 10

  • SB IDS 12 vs. North Fuse 10

    Publicerad av hydrolift på 24 september, 2010 vid 20:25

    Hola från Spanien,

    Körde idag i Nerja (Malaga) i marginalvind med min SB 12 från 2009. Det var på gränsen att det gick att surfa och till slut så åkte jag bara medvind och kunde knappt relauncha när jag krashade.

    Till min förvåning så såg jag en North Fuse 10:a som bara fortsatte att köra som om det vore vilken bra surfdag som helst. Han som körde var en avgjort bättre kitare än mig i övrigt tror jag att bräda o vikt var likvärdiga (men är ej säker).

    Min undran är om någon har testat North Fuse och kan bekräfta att den kommer igång mycket tidigare än andra bra drakar med bekräftat bra lättvindsegenskaper. Eller är det bara jag som fortfarande inte kan ta höjd efter 1 års slit… Tanken på att ha en 10:a som minsta drake lockar ju minst sagt.

    Ha de’ på bade’!

    /Olle

    pjoter svarade 13 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • acemattias

    Medlem
    24 september, 2010 vid 21:35

    Kanner ingen det dar, men tror inte pa nagra magiska drakar, det ar sannolikt sma skillnader pa brada/vikt/teknik som gor skillnaden.

  • kneepad

    Medlem
    25 september, 2010 vid 07:36

    Om man sitter och glassar på ett webcafé i Brasilien utan å,ä och ö på keybordet så får man väl föfan stava rätt i alla fall (ingen-igen). ………..-Ha, ha – Ha det gött Mattias!

  • solomin

    Medlem
    25 september, 2010 vid 07:56

    Det måste ju vara fel på din nuvrande kite.
    Det är bra att köpa nytt! 😉

  • pripps

    Medlem
    25 september, 2010 vid 08:58

    Har lika bra drag i min rebel 10 som jag hade i min cabrinha contrabow 12!

  • hydrolift

    Medlem
    25 september, 2010 vid 18:30

    Får väl se om det dyker upp ngn demodag för North. Hade varit kul att testa. Förmodligen betyder nog vikt/bräda/teknik mycket som ngn sa. Det var bara det att det var en så stor skillnad som gjorde mig förvånad.

    Idag var det en riktigt bra kite-dag i Nerja för ovanlighetens skull. Stora vågor, kul att köra i 3D!

  • hpatrik

    Medlem
    25 september, 2010 vid 18:50

    Har också varit med om detta. Körde min Slingshot rpm 12:a för någon vecka sedan, var precis så att jag kunde hålla höjd tyckte jag. Sen stack en snubbe ut med en 8:a rebel och körde och det gick bra för honom och han vägde ändå ca 10 kg mer än mig.

  • hildingdude

    Medlem
    25 september, 2010 vid 22:25

    Nej det ligger i den nya duken! samma sak på kite tour europe då flög fusarna först av alla när dom skulle köra race. Jag har bara prövat det nya materialet i Vegas kitesen och jag känner en stor skillnad på materialet!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=FYrc7J9z6Ro”]YouTube – North D2 Technoforce Kitesurf Kite Material from northkites.co.uk[/ame]

  • acemattias

    Medlem
    26 september, 2010 vid 02:21

    Kanske hanger det pa den 5e linan oxo, tycker en halvdant pumpad kite tappar en del kraft om den bara har 4 linor.

  • roland

    Medlem
    26 september, 2010 vid 13:06

    Hahah material o linor ja det e verkligen det som gör skillnaden!!

  • hydrolift

    Medlem
    26 september, 2010 vid 14:57
    acemattias;632941 wrote:
    Kanske hanger det pa den 5e linan oxo, tycker en halvdant pumpad kite tappar en del kraft om den bara har 4 linor.

    Har för mig att Fuse har 4 linor, typ samma stuk som Cabrinha.

  • hildingdude

    Medlem
    27 september, 2010 vid 08:25

    den har 4a linor.
    @Roland: det gör stor skillnad pröva runt lite så märker du det! speciellt i lättvind.

  • debkausf

    Medlem
    27 september, 2010 vid 15:14

    Snick snackesurf… harva harva harva…

  • roland

    Medlem
    29 september, 2010 vid 16:05
    hildingdude;633157 wrote:
    den har 4a linor.
    @Roland: det gör stor skillnad pröva runt lite så märker du det! speciellt i lättvind.

    Att en 5 lina ger mer power??

  • sourra

    Medlem
    29 september, 2010 vid 16:36

    Du skulle du prova 7 linor. Uuuj vilket ös!

  • acemattias

    Medlem
    29 september, 2010 vid 23:42
    Roland;633506 wrote:
    Att en 5 lina ger mer power??

    Vissa 4lin kitar haller inte formen sa bra om dom inte ar stenhart pumpade = tappar kraft, med en 5te lina pa mitten hander inte detta.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing SB IDS 12 vs. North Fuse 10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.