Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing SB IDS 12 vs. North Fuse 10

  • pepa

    Medlem
    30 september, 2010 vid 06:54

    Jag tror INTE att det beror på kajten egentligen, däremot kanske din SB är feltrimmad?Har den någon lagning? Är bridlen sliten?

  • roland

    Medlem
    30 september, 2010 vid 07:03

    nu börjar det klarna om man inte pumpar kiten så blir det mindre power… det kan ju vara bra när det blåser mycket!!

  • erikponti

    Medlem
    30 september, 2010 vid 07:19
    Roland;633606 wrote:
    nu börjar det klarna om man inte pumpar kiten så blir det mindre power… det kan ju vara bra när det blåser mycket!!

    Vilket skulle innebära att man klarar sig på en kite till alla vindar. Ju mer det blåser desto mindre pumpar man 🙂

  • hydrolift

    Medlem
    30 september, 2010 vid 09:40
    Pepä;633604 wrote:
    Jag tror INTE att det beror på kajten egentligen, däremot kanske din SB är feltrimmad?Har den någon lagning? Är bridlen sliten?

    Feltrimmad tror jag inte men den har några revor som är tejpade. Dom är på ca 5 cm styck så det tror jag inte påverkar alltför mycket. I övrigt är den i hyfsat skick. Kan ny och gammal duk göra skillnad förresten?

    Jämför man med t ex bilbranschen så kan man ju lätt se 0-100, toppfart o olika jämförelsetester. Saknar detta i kitebranschen då alla tester är mer eller mindre subjektiva. Det är ju helt omöjligt att veta om en kite är bättre än ngn annan genom att läsa ett test. Antar att man måste testa själv vid tillfälle.

    Kul att tråden fick sådan uppmärksamhet! Verkar vara fler med liknande funderingar. Är tillbaka i Sverige nu efter 1 månad i Spanien. Fan va’ kallt det är! Huva på antar jag?

  • solomin

    Medlem
    30 september, 2010 vid 10:56

    Hydrolift, nu har jag inte sett din drake, men skriver du hysat skick. Så skulle jag inte bli förvånad om draken förlorat en del av sin ursprungliga form. Vidare så går utvecklingen framåt både när det gäller form och material. Det jag tycker mig se är att man använder flera olika typer av duk, för att öka formstabiliteten där krafterna är stora och spara vikt där de är små.
    T.ex. så kör jag med en North Rebel 12a 2010 och min bror kör med samma från 2008. Materialet i bakkant är mycket kraftigare på min 2010a, vilket antagligen ger bättre formstabilitet och gör att man kan ta ut lite extra kraft. Sedan har man trixat i framkant med centerstrutten, för att ha bättre depower. Resultatet är att min 12 kan jag köra på i lättare vind än min bror kan med sin, trots att han är duktigare och lättare, utan att jag blir överriggad tidigare. Jag skulle antagligen kunna gå ner till en 11 och då klara mer vind, men få lägga av samtidigt som brosan när det lättar ur.
    Så trenden är klar, drakarna blir mindre, se bara för 5 år sedan med 16-20 m2.

  • acemattias

    Medlem
    30 september, 2010 vid 17:22
    Roland;633606 wrote:
    nu börjar det klarna om man inte pumpar kiten så blir det mindre power… det kan ju vara bra när det blåser mycket!!

    Exakt, det ar enkel fysik.
    En 4lin kite ar mer beroende av styvheten i LE for att halla formen, ar inte LE tillrakligt hard klarar inte brindlarna att halla den optimala formen, kiten blir mer C formad och far mindre effektiv yta.
    Stora drakar med korta brindlar ar kannsligast.

    Speed3an utnytjar detta, den har ett avanserat linsystem som andrar drakens form och ger MEGA depower nar man skuter ut bommen.

  • pjoter

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 11:40

    Nothing beats m2! 🙂

    Det här kan man nörda in på hur mkt som helst men enkelt sagt så desto mer projicerad yta desto mer konstant drag vilket är det man vill ha när man kitar. Om man nu inte har en förkärlek till att sina kiten å mecka hela tiden.

    Vill man gå in på det djupare kan man hyra in sig i en vindtunnel och testa (Flysurfer har såklart gjort det…tyskar…..).
    Saker man då kommer upptäcka som skiljer är bland annat yta, projicerad yta, vingtippar, AR, profil, bridlesystem, flyglinors drag (bromsande effekt), osv osv….

    Ska man sen köra med kiten så spelar teknik en grym roll, sen strömmar, vågor, vikt, bräda, linlängd, vindens byighet, mm. vilket gör det sjukt svårt att ge exakta världen på ett visst m/s eller något specifikt jämförelsetal mellan kitesen.

    Innan använde man AR (förhållandet mellan längd och bredd) som ett mått men det känns rätt ute nu då man kan bygga låg ar kites som är sjukt snabba och tvärtom.

    Antingen testar man runt en massa eller så skiter man i vilket å sticker ut på sina gamla grejer å rockar istället.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing SB IDS 12 vs. North Fuse 10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.