Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schakle Typ Wichard Quickrelease?

  • joje

    Medlem
    5 september, 2003 vid 15:44

    Detta funkar för mig. Jag kan antingen dra i den gula bollen eller i själva saftey-linan(som går till ena styrlinan på min drake) för att “releasa”. Man måste dock ha en stålring på depowerloopen annars löser den INTE ut under tryck. Prova systemet genom att hänga in dig i systemet (gärna med en kompis på ryggen) och releasa. En liten nackdel med min release är att det blir en väldig snärt i den lösa delen av shackeln(den son lossnar) när man releasar och man får den på fingrarna. Om jag gör releasesnöret längre kan det hamna “igenom” sjacklet och då kan man inte releasa.
    Fy f-n att man ska ha tid med sådant här = betyder att det blåser för lite.

    take care

    Jo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 15:45

    Köpte en Wickard för typ 400 spänn, den funkar säkert jätte bra… på segelbåtar.
    Tanken va att sätta leashen på schaklet så man skulle ha en roterande leash.
    Funkar bra i teorin men i den bistra verkligheten roterar inte schaklet, utan det får man snällt göra själv.
    Ja just det glömde nästan att säga att man måste ha en fet stålring till wicharden annars löser den inte ut..

  • erich

    Medlem
    5 september, 2003 vid 16:07

    Schacklet är bra om du riggar allt på rättt sätt, dvs rätt dimension på ringen som fäster i schacklet samt att du har rätt snöre osv för att rycka loss vid fara eller så. MEN
    det är INTE lika säkert som ett helt omekaniskt system typ vippi eller north eller dyl där en sprint bara är trädd genom två ögglor tex. Om man är duktig på att åka och hoppar med snurr och spinn så måste man ju ha möjlighet att tvinna ut linorna. Då är ett schackel system ett måste, men innan man är på den nivån tycker jag att man bör hålla sig till orginal lösningen från tillverkaren som oftast är säkrare en hemma modd. Kör hårt. Erik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2003 vid 09:47

    Bilden ovan är inte ett Wichard Schakle utan ett billigt skit Schakle som inte fungerar. Under fullt tryck i kiten är det omöjligt att lösa ut det där, ett Wichard är det däremot inga problem med.

    Luras inte att köpa något billigt om du vill ha själva funktionen att kunna lösa ut i snåriga situationer.

  • cjuggla

    Medlem
    6 september, 2003 vid 10:08

    Svar till:


    Köpte en Wickard för typ 400 spänn, den funkar säkert jätte bra… på segelbåtar.
    Tanken va att sätta leashen på schaklet så man skulle ha en roterande leash.
    Funkar bra i teorin men i den bistra verkligheten roterar inte schaklet, utan det får man snällt göra själv.
    Ja just det glömde nästan att säga att man måste ha en fet stålring till wicharden annars löser den inte ut..

    [/ QUOTE ]

    Fattar inte vilka problem du har haft med wichard, den roterar ju och funkar hur bra som helst. Har någon sålt ett clas olsson schackel till dig för 400 eller?

    http://www.kajtech.nu/wichard_accessories.html

  • joje

    Medlem
    6 september, 2003 vid 14:27

    …om du syftar på bilden som jag postade så är det i alla fall stämplat Wichard på den(och även på förpackningen). Det finns däremot flera sorter och du kanske tänker på en annan modell? Wichard är ju inte en modell utan ett märke.

    jo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2003 vid 14:45

    Svar till:


    Fattar inte vilka problem du har haft med wichard, den roterar ju och funkar hur bra som helst. Har någon sålt ett clas olsson schackel till dig för 400 eller?

    [/ QUOTE ]
    Nä köpt på kajtech, har gjort precis som på bilden.
    Gissningsvis hade det funkat bättre med en större modell, den roterar troligtvis bättre under belastning.

  • cortex

    Medlem
    6 september, 2003 vid 17:37

    Precis som skrevs tidigare så är Wichard ett märke. Wichard tillverkar en sjuhelsikes massa båtpryttlar, bl.a en massa olika sorters schakel. Det schakel som är på bilden ovan är dock inte ett quick-release schakel. KajTech säljer endast quick-release varianten…

    Vad det gäller rotationer så får man ta och vrida rätt det hela “manuellt” vid behov, detta eftersom man hänger med hela kroppsvikten i schaklet när man roterar vilket gör att det troligtivs inte kommer att snurra självmant just då. Iofs hjälper det lite om man smort upp schaklet med olja eller konsistensfett, tyvärr inte så mycket att vridkraften i chickenloopen övervinner friktionen i schaklet (vridkraften blir ju inte stor alls).

    Problemet med att få ett schkel att rotera är att det i så fall krävs ett nållager eller liknande. Nållager + sand och saltvatten är ingen bra kombination. wink.gif
    Däremot så är idén snarare att man inte ska få trassel på sin leash eller chickenloop genom att man efter rotationer vrider upp det hela manuellt.

    Angående storleken så är det schakel som KajTech säljer det som används mest på marknaden, det är “lagom” stort och pallar med över ett tons belastning utan att kärva vid release.

    /Kaj

  • kitelife

    Medlem
    6 september, 2003 vid 18:32

    winchard tillverkar ollika sorters schcklar och det är bara en modell som funkar för kite… den kostar 480 spänn i watskii butikerna och går att få lite billigare om man letar.

    Några komentarer på din bifogade bild, jo det funkar (nästan alltid) men den schackeln du har löser inte ut under mycket tryck! den kanske klarar din vikt (om du hänger dig i nått och dra sprinten) men prova och lägg på 20 kg och se om den fortfarande funkar? vad som händer istället är att den lilla “nyckelringen” töjer ut sig och allt lossnar istället, om du har riktig otur river den sen hål i dig draken våtdräkten mm mm…. lösning byt ut mot “rätt” modell istället…

    Så en enkel snurrande leash… inte så enkelt, för att den ska snurra upp sig själv måste du antingen har kullager i swirveln eller 2 snören genom bommen, annars får du snurra upp den för hand. vidare bör du ha leashen monterad på en av mittenlinorna för att systemet ska funka bra, alltså inte som “orginal” på dom flesta märken… bommen måste oxå kunna löpa lika långt upp på linan som draken som du använder är lång (liggande på marken o-uppblåst).

    Ang. Du bör använda det systemet som kommer med draken tills du nått en nivå där du hoppar och snurrar mm.

    Det är inte så logiskt tänkt! när du kommit till det stadiet ska det mycket till innan du överhuvudtaget löser ut leashen! det är nybörjare som ska ha/behöver leash mest för dom har inte den rutinen på att flyga drake och hamnar oftare i situvationer där dom borde utlösa dito. jag menar inte att erfarna åkar inte behöver leash, IMO så ska ALLA använda lesh ALLTID… det finns system som funkar idag utan att behöva hindra eller va ivägen för diverse trick men antingen får du bygga själv eller köpa helt ny bom och det är inte många som anser att det är viktigt?

    Den igentliga skulden/ansvaret borde ligga hos tillverkararna att skicka med ett fungerande system till sin drake men det är ju tydligen inte viktigt för dom eftersom dom år efter år släpper nya banbrytande mer avancerade drakar och brädor och sen slänger ihop en bom + leash i all hast till sina underverk som är direkt farlig! (ja jag syftar på bla. SS bommen från 03! den leashen suger verkligen och att sätta dit en schackel som alla vet att den inte funkar *fattar inte*) som tur är är vi tillräckligt många som orkar tjata och bry oss så nu har ett flertal märken laggt lite R & D även på bommen och kan leverera en drake med leash som fungerar “orginal” utan ombyggnad (Naish, Cabrina, + ett nytt system som var med här förra veckan som jag har hört rykten om att minst 2 okända märken ska använda, hoppas verkligen ss är ett av dom ! är väl dom mest framstående) villket kommer att rädda några av dom kommande olyckorna…

    Jag ska försöka sätta ihop lite bilder och ritningar på enkla lösningar som vem som hellst kan bygga, både självroterande och vanliga. men det är som vanligt mycket nu och jag har inte riktigt tiden men kanske ett vinter projekt ; )

    Använd huvet! använd leash! och håll er lååångt från land så länge så ska det nog gå bra…

  • kitelife

    Medlem
    6 september, 2003 vid 18:33

    En moddad som borde funka utan 2 snören genom bommen…

  • boombastik

    Medlem
    7 september, 2003 vid 12:23

    fortfarande inget kullager….. de två linorna i bommen är som jag fattat det där för att skapa större vridmoment i linorna så de snurrar shacklet med mer kraft, eller?

  • hengo

    Medlem
    7 september, 2003 vid 16:12

    den såg fin ut va.. var hittar man en en sån? kosta sig?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2003 vid 17:36

    Jag håller på att sy klart min helt omekaniska lösning som kommer att möjliggöra att man kan lösa ut realesen med en belastning på minst 300kg, samt att som option kan man välja att koppla samman drakleashen med utlösningshandtaget som om man känner för det, och framförallt har möjlighet så kan man hålla fast kiten i leashen/handtaget. Men som Pan skriver så kör de flesta erfarna utan leash och om de måste släppa kiten då har man verkligen släppt den….
    Cabrinhas system med roterande leash verkar intressant, men för alla oss som redan har kite med bom behövs en annan lösning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Schakle Typ Wichard Quickrelease?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.