Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Scoring Ericeira

  • svenne

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 16:49
    frippe75;692709 wrote:
    just hemkommen ifrån 9 dagar i portugal. Sög elefantballe! Portugal inte vi alltså 😉
    Dåligt med vind måste ju vara något ovanligt fenomen. En Italienare hade aldrig haft så lite vind under sina senaste 8 år.

    Det finns ju helt klart en del positiva saker med Portugal men inte var det surfen. Vi fick en bra surfdag efter att ha hetsat runt … iofs kom vi helt oförberedda vad g’äller surfspots… Det blir Marocko nästa år.

    Kanske kan feber och magsjuka ha påverkat lite lite lite …. Undvik Crepe’s Rango i Praia Grande… 🙂

    Nä nä nä, då var inte italienargubben där för tre år sen. Det blåste inte på 3½ månad. 9 dar? Pffff.

    Fast om du hade masat upp ditt arsle på en vanlig surfbräda eller en SUP så hade du fått åka varenda dag, garanterat.

    BTW, hur kommer det sig att Ola bevisligen finns på bild och du inte surfade?.. För mycket öl den dagen också? 😉

  • frippe75

    Medlem
    8 juli, 2012 vid 18:08
    Svenne;692713 wrote:
    Nä nä nä, då var inte italienargubben där för tre år sen. Det blåste inte på 3½ månad. 9 dar? Pffff.

    Fast om du hade masat upp ditt arsle på en vanlig surfbräda eller en SUP så hade du fått åka varenda dag, garanterat.

    BTW, hur kommer det sig att Ola bevisligen finns på bild och du inte surfade?.. För mycket öl den dagen också? 😉

    Svenne din garanti ger jag inte mycket för 😉

    Olas bild är ifrån dagen efter vi åkte om jag inte tar fel.
    Vi försökte hyra SUP. Dåligt med vågor. Visst guincho hade lite vågor varje dag men med 6-8 m/s så var det inte direkt SUP väder. Vi tog oss dock inte högre än några stränder ovan Praia Grande men….

    Inte mycket öl överhuvudtaget faktiskt.

    Läser din första mening om och om igen utan direkt resultat.. Kan vara rödvinsglaset som jag druckit som grumlat allt….

  • dr-masse

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 16:30

    Att äntligen få segla Ericeira (Matadouro) var riktigt kul. Seglade rätt risigt, drog upp nya brädan rejält på en sten (ooops, hej Svenne mer jobb på gång!) och avslutade det hela med en längre simtur på slutet. Och ändå riktigt, riktigt nöjd. Att dessutom få sällskap av Ola på vattnet och bjudas på en talrik spaghetti å köttfärs direkt ur gula bussen var ju hur najs som helst. En dag att minnas, helt klart.

    Guincho är inte riktigt sig självt i år, vågorna har mindre kraft och bryter inte där de brukar efter att vinterstormarna flyttat, förmodar jag, stora mängder sand. Fin segling finns dock att få och jag har haft bra flyt med vinden, tycker jag. Tillåter mig att välja de lite bättre dagarna för att få till den bästa mixen av surf å familj.

    Sista veckan ser najs ut och igår stämde seglingen lite bättre. Har träffat på och sett ovanligt många svenskar här nere i år. Nu siktar jag på Ericeira igen till helgen…

    Bjuder på en sekvens som visar ‘frontside full pung 3.7 i cross-on’ rätt väl.

  • svenne

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 18:36

    Woosh! Högvatten. Shore break á la Torö x 21. 🙂
    Fast jag gillar Guincho. Det är respekt i den vågen.

  • irieman

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 19:37
    dr Masse;693098 wrote:
    Att äntligen få segla Ericeira (Matadouro) var riktigt kul. Seglade rätt risigt, drog upp nya brädan rejält på en sten (ooops, hej Svenne mer jobb på gång!) och avslutade det hela med en längre simtur på slutet. Och ändå riktigt, riktigt nöjd. Att dessutom få sällskap av Ola på vattnet och bjudas på en talrik spaghetti å köttfärs direkt ur gula bussen var ju hur najs som helst. En dag att minnas, helt klart.

    Guincho är inte riktigt sig självt i år, vågorna har mindre kraft och bryter inte där de brukar efter att vinterstormarna flyttat, förmodar jag, stora mängder sand. Fin segling finns dock att få och jag har haft bra flyt med vinden, tycker jag. Tillåter mig att välja de lite bättre dagarna för att få till den bästa mixen av surf å familj.

    Sista veckan ser najs ut och igår stämde seglingen lite bättre. Har träffat på och sett ovanligt många svenskar här nere i år. Nu siktar jag på Ericeira igen till helgen…

    Bjuder på en sekvens som visar ‘frontside full pung 3.7 i cross-on’ rätt väl.

    Hmm… Undrar om det var Matadouro jag åkte förbi, såg riktigt bra ut, bästa vindsurfen av alla de beacher jag var på i Portugal, måste tillbaka!

  • dr-masse

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 17:41

    Och igår bjöd Ericeira upp igen, dessutom ännu bättre än sist. Lätt en av mina roligaste dagar här i Portugal genom åren. Bidrog till detta gjorde Fredrik med familj, som dessutom hade parkerat bussen på platsen bredvid den där Ola stod senast. Och för att toppa sammanträffandet så bjöds det på pasta med köttfärs, fast denna gång hade jag med mig egen. Från Telepizza, är ju en camperman fast i hyrbil.

    Dagen innan var det ett lite småknepigt Guincho med en rackarns ström söderut när lågvattnet gick ut. Var som att ställa sig på ett rullband och bara dras ut mot vågorna, på fel ställe dessutom. Åkte på en (ährrmmm, två… direkt efter varandra, dessutom) rejäl spolning och snöt saltvatten bra länge efter det…

    Lägger med lite småblandade bilder, har ju fotat mer denna gång än någonsin tidigare. Kan Jesper lägga upp filmer skall väl jag kunna fixa bilder, åtminstone. 😉

    Sista bilden är från Ericeira, hade inte tålamod att stanna kvar och fota.

  • dude

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 19:32

    Kul att höra att det går at hitta bra vågsegling i Portugal, vart lite tveksam där efter min resa i juni och efter rapporter därefter!

    Men jag undrar hur livet ter sig där, är det lätt att veta när och var det går av och hur gör man det?

    Tack för fina bilder! Det måste jag bli bättre på 🙂

  • larry

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 20:42
    dr Masse;693098 wrote:
    Att äntligen få segla Ericeira (Matadouro) var riktigt kul. Seglade rätt risigt, drog upp nya brädan rejält på en sten (ooops, hej Svenne mer jobb på gång!) och avslutade det hela med en längre simtur på slutet. Och ändå riktigt, riktigt nöjd. Att dessutom få sällskap av Ola på vattnet och bjudas på en talrik spaghetti å köttfärs direkt ur gula bussen var ju hur najs som helst. En dag att minnas, helt klart.

    Guincho är inte riktigt sig självt i år, vågorna har mindre kraft och bryter inte där de brukar efter att vinterstormarna flyttat, förmodar jag, stora mängder sand. Fin segling finns dock att få och jag har haft bra flyt med vinden, tycker jag. Tillåter mig att välja de lite bättre dagarna för att få till den bästa mixen av surf å familj.

    Sista veckan ser najs ut och igår stämde seglingen lite bättre. Har träffat på och sett ovanligt många svenskar här nere i år. Nu siktar jag på Ericeira igen till helgen…

    Bjuder på en sekvens som visar ‘frontside full pung 3.7 i cross-on’ rätt väl.

    Skönt tweakad bottensväng och sen smack. Härligt!

  • dr-masse

    Medlem
    20 juli, 2012 vid 12:12

    Sista dagen här nere idag, hoppas på en sväng till på Guincho snart. Igår vare blåsigt värre och de riktigt små trasorna åkte fram (3.3 och 2.9…). Tog en sväng med 3.7 och kunde konstatera att tokmaxad 3.7 och 85 liters flywave – njäe. Seglade in igen för att fota istället och kunde då se att jag inte var den enda som hade svårt att uträtta någe vettigt i vinden. Bjuder på ett litet klipp som visar hur rätt många toppsvängsförsök slutade.

    http://youtu.be/CFMlnqVkh-I

    Summa summarum har det varit en riktigt najs resa med fin-fin mix av surf å familjeliv. Seglingsmässig är Ericeira den givna höjdaren, så nöjd att jag tog med en lite större bräda i år, det betalade sig verkligen där. Har dessutom inspirerats av Filip ‘FyrSju’ Wallin och nästan, bara nästan, börjat tycka att det kan vara lika kul att fota andra som att segla själv. Nu måste jag inte bara fortsätta förbättra min seglingsteknik, utan även foto- och filmtekniken… :tongue:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Scoring Ericeira

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.