Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Screamer vs Flow?

  • Screamer vs Flow?

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 december, 1999 vid 15:10

    Jag har en Screamer 278 från -97 som har hängt med ett tag. Nu funderar jag på att byta till en Flow 276. Är det någon som har erfarenheter av ett liknande byte eller har seglat båda brädorna? Själv tycker jag att Screamern är lite trögsvängd om man trots storleken vill lattja lite i vågorna. Jag seglar mest i ytterskärgårdsmiljö och det är därför ganska riskfyllt att köra ut på en 255:a när vågorna finns 3 km ut genom skären. Jag testade Flowen i somras och den verkade mycket mer livlig, fast att jag körde 7.5 och 39 racefena. Den kändes dock som om den planar lite senare och att volymen var något mindre. Är det stor skillnad när det gäller tidig planing och har den verkligen 103 l som det står i SP:s katalog? Någon som vet?

    Eller ska man skippa enbrädestänkandet och köpa något stort och en vågis i stället?
    Har man bara en bräda slipper man ju fundera. Då är det bara att ta grejorna och köra.

    n svarade 24 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 19:01

    skicka ett mail till mig svarar jag

  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 19:02
  • nemo

    Medlem
    10 december, 1999 vid 20:15

    Skippa enbrädetankarna.Jag har kört de flesta flowmodeller och screamer 268,278. Visst är det skillnad att svänga på gott och ont.Ta 284:an tex. 115l och relativt loose. Den är enligt mig förstor för 6.0 och nedåt, för liten som lättvinds räser, om man jämför med en Vision eller Xantos. Jag skulle satsa på en Widestyle för att kryssa runt i sommarbrisen, och en Convertible runt 95l.F2 kommer med en ny Ride 284 130l som sägs vara grymm, inte lika paddig och extrem som widestylebrädorna.Den funkar mellan 8.5-6.5 Den eller liknande i kombination med en Flow 265,260 eller F2 Axxis 267,261 eller Normalvågis runt 80l.Hade en Air 265 115l och en vågis, men bytte Airen mot en Xantos 290 för marginellt tidigare planing men helt andra kryss och speedegenskaper. Nu kan man segla när man vill, inte när det blåser…nästan.

  • n

    Medlem
    10 december, 1999 vid 23:50

    Okay, lite om en eller två. Jag säger att det beror på vem du är. Är du en som måste ut när det är marginellt 7.0 eller mindre vind men ändå vill kunna rippa med en mindre bräda så kör med två brädor.

    Är du däremot lugn och tycker det är okay att inte sticka ut när det ändå inte räcker till för att rippa fullfartsgippar så står du dig bra på en Flow 276a. Om du väger runt 72 kg det vill säga.

    -n-

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Screamer vs Flow?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.