• Publicerad av anonym-anvandare på 3 augusti, 2001 vid 11:49

    Någon som kan hjälpa mig med ett råd. Köpte ett begagnat segel av en kompis och riggade det efter bästa förmåga. Måste gjort något fel eller så är det nåt fel på seglet för dom där små rullarna som sitter in till masten vill inte snurra med runt riktigt, om ni förstår hur jag menar, så det blir inte rätt bukt på seglet när jag vänder

    dr-masse svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • voodoo

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 11:57

    låter som det är cambers du pratar om ?? har du följt anvisningarna på seglet för rätt ned och uthal??

    “If you never get hurt, you’re just not radical enough”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 11:59

    De små rullarna heter “cambers” eller “cambrar” på svengelska.
    Låter som att du inte dragit tillräckligt i nedhalet. Prova att dra lite hårdare där.
    Det bästa är nog om din kompis kan visa dej hur man gör och hur man ska se på seglet när det är bra, lite svårt att förklara så här..

  • k-p

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 12:29

    Om du är ovan att rigga moderna surfsegel så drar du förmodligen ALLDELES för lite i nedhalet. Seglet skall inte se bra ut på land… det skall vara mkt löst akterlik från toppen och ung halva seglet ned (free leech).

    MEN även om du dragit tillräckligt så skall man ha rätt mast för att seglet skall fungera optimalt….
    Även med rätt mast och rätt uthal och nedhal så är många camber segel svårroterade!! Jag får själv trycka runt cambrarna på mitt lättvindssegel i marginella vindar.

    Lycka till

  • watertouch

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 12:37

    Jag hänger på här med en fråga:

    På ett camberfritt segel, ska lattorna ligga mot masten något eller ska man dra dom bakåt med uthalet så att dom går helt fritt?

    /O.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 13:02

    Nu är ju inte jag någon rigg expert eller så, men se till att spänna upp det ordnentligt, både uthal och nedhal…sen när du vänder med ett camberssegel i lätta vindar får du allt rycka till lite för att det ska gå runt för det gör det inte alltid av sig själv….sen har jag hört att det ska vara “rätt” så noga med att masten passar till seglet…annars kan det åxå bli problem med cambersen …men vad vet jag..!?

    Ola

  • stickan

    Medlem
    3 augusti, 2001 vid 13:12

    Börjar vaja lite i träden nu…
    Dags att bege sig ??

    /Stickan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2001 vid 12:23

    Tack för tipsen och lektionerna. Rullarna kallas cambers. Gissade det men va inte säker.
    Kommer nu att dra mer i nedhalet, det verkar där jag gjort det stora felet.
    Acke på Råsvalen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2001 vid 18:33

    Kan bero på fel mast oxå.använder du rekommenderad mast? Kom ihåg att jag använde en Sailworks mast på ett North IQ en gång i tiden, det ville knappt rotera med den masten, men som sagt testa med mer nedhal!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2001 vid 09:36

    Camber: Aeronautical term used to describe the curvature of a wing.
    Camber Inducer: A mechanical joint that interfaces between the batten and mast to induce and/or support camber in a sail.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2001 vid 07:44

    Följ rekommenderade mått på luff och bom så blir det i alla fall nästan perfekt. De nedersta lattorna kommer att ligga mot masten när det inte är någon vind i seglet. De översta lattorna däremot ska ligga bakom masten.
    Matt

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2001 vid 12:37

    Mycket fina riggtips (som i alla fall jag ser som skapligt allmängiltiga 😉 finns att spana in på http://www.sailworks.com. Kolla in bilderna under “rigging” för t ex NX (deras räjssegel) om du vill få fina grundtips för att rigga ett modernt segel med cambers. Självklart är “finliret” olika från segel till segel, men grunderna tycker jag presenteras superbra på Sailworks sajt, mycket tack vare bilderna.

    Lycka till å Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.