Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel & Brädtips

  • Segel & Brädtips

    Publicerad av pontus-lofgren på 16 maj, 2011 vid 08:49

    Hej,
    Jag har surfat en del för en massa år sedan och tänker nu plocka upp det igen.
    Segel och brädkonfiguration är en djungel.

    Funkar denna kombination enl er?

    Fanatic Hawk 110l
    Neilpryde Expression 5.2 (2005)

    Seglet verkar vara ett freestyle/wave segel, funkar det eller ska jag satsa på ett annat typ av segel. Vet ej hur kinkigt det är?

    Segling kommer till största delen ske i Lommabukten.

    /P

    bicless svarade 13 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • nachoman

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 09:02

    Det beror på vad du vill ha ut av det. Själv tycker jag Expression var fantastiska segel med grymt bottendrag som ger tidig planing.
    Dock är det ju väldigt begränsad toppfart med Expression om det är fart du är ute efter.Hawken är ju rätt så allsidig vad jag förstår så visst funkar denna kombination.

  • oscar

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 13:15

    Beror ju helt på hur duktig du var när du höll på…..

  • Knatte

    Gäst
    16 maj, 2011 vid 20:21

    Borde du inte ha ett större segel än 5,2 kvm till den brädan?? Det känns som du borde ha minst 6.5 kvm eller liknande till den volymen. Skall du segla med 5,2 kvm så borde satsa på en mindre bräda också.
    Sedan är ju frågan hur bra du var förr också?:wink:

  • bicless

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 21:54

    jag tycker nog modell kombin är helt ok och klart seglingsbar, expression med hawk men precis som knatte tycker jag storleken känns liten. Jag skulle nog kört mest 6,5 på en hawk 110 gissar jag.
    5,2 lite blåsigare dagar med mindre fena men det behövs ju hyfsat mycket med vind för att komma igång med 5,2 om du ni inte väger väldigt lite.

  • pontus-lofgren

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 16:17

    Nya planer.
    Det blir en AHD Fast forward 107 liter.
    http://www.surfspot.se/vindsurfing-erbjudanden
    Hade tänkt köpa ett Blade 2009 segel (5.4), men när jag hör er så blir jag tveksam.
    Blade seglet kan väljas i 5.9 och 6.2 också, ska jag kanske ta något av dessa i stället?

    Jag har ett North Sails Volcano 6.8 redan, därför tänkte jag att 5.4 kunde vara lagom.

    Man kanske seglar dessa nya brädor med större segel än vad man gjorde förr?

    Jag väger 85 kg.

    Vad tror ni?
    Tips snabbt, ska beställa i morgon, onsdag.

    /P

  • daffman

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 16:56
    Oscar;655445 wrote:
    Beror ju helt på hur duktig du var när du höll på…..
    Knatte;655518 wrote:
    Sedan är ju frågan hur bra du var förr också?:wink:
    Pontus Lofgren;655634 wrote:
    Vad tror ni?
    Tips snabbt, ska beställa i morgon, onsdag.
    /P

    😀

  • Knatte

    Gäst
    17 maj, 2011 vid 17:00
    Pontus Lofgren;655634 wrote:
    Nya planer.
    Det blir en AHD Fast forward 107 liter.
    http://www.surfspot.se/vindsurfing-erbjudanden
    Hade tänkt köpa ett Blade 2009 segel (5.4), men när jag hör er så blir jag tveksam.
    Blade seglet kan väljas i 5.9 och 6.2 också, ska jag kanske ta något av dessa i stället?

    Jag har ett North Sails Volcano 6.8 redan, därför tänkte jag att 5.4 kunde vara lagom.

    Man kanske seglar dessa nya brädor med större segel än vad man gjorde förr?

    Jag väger 85 kg.

    Vad tror ni?
    Tips snabbt, ska beställa i morgon, onsdag.

    /P

    Har du redan ett segel på 6,8 kvm så kommer ju saken i ett annat läge, då kan ju ett segel på 1- 1,5 Kvm mindre fungera bra.

  • mrcohen

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 18:35

    Jag började vindsurfa för 2 somrar sen. Började med en RRD evolution på 155 liter. Sket i allt vad kurser heter, kollade på youtube och läste på själv (envis). Frågade såklart de vänliga surfarna på land om tips ibland också. Efter ca 15-20 turer till Habo ljung bytte jag ut utrustningen mot en Fanatic hawk 108 L (2006 års modell har jag för mig). Till den har jag 5,3-6,2-7,5. Jag väger in på taniga 68 kg.

    Om du surfat tidigare så är du säkert snabbt igång med hawken (det är f.ö. en kanonbräda – snabb!), såklart beroende på din vikt… Håller med de andra om att du bör använda större segel. 5,2 får du användning för när det blåser lite mer, men skaffa ett par större också. Syns i Habo i sommar då kanske? 😉

  • bicless

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 21:34

    Jag tycker AHD brädan är grym men jag är ju partisk.
    Det fina med den är att den klarar bredare register/fler förhållanden än många andra liknande jag testat. Vi har seglat en del vågsegling på gotland med den brädan och det skall ju egentligen inte gå. Mycket rocker, glider fint över mindre bryt och större chop.
    En annan styrka är väldigt bred tail = förhållandevis lätt fullplansgippa.

    5,4 till 6.8 funkar om man inte har så många segel. Sen kan du ju täta på med ett 6,0-6,2 så småningom men när man har få segel vill man ju täcka upp så många olika vindar som möjligt och då får det blir lite glest.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel & Brädtips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.