Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel: freeride (Matrix) vs våg (Manic)

  • Segel: freeride (Matrix) vs våg (Manic)

    Publicerad av planing på 2 augusti, 2012 vid 16:39

    Hur stor skillnad i drag är det mellan olika segeltyper, och olika storlekar? I mitt fall gäller det http://www.gaastra.com/sails/2012/wave-cross/manic (3.7, 4.2, 4,7, 5.3)
    vs
    http://www.gaastra.com/sails/2012/freeride/matrix (6.0)

    Mina segel är dock 3-4 år gamla, och jag har en 80-liters RRD FSW. Jag brukar segla Manic-seglen med 23 cm fena, och 6.0:an med 25 cm. 6.0:an är ju på gränsen till att vara för stor för min bräda, men jag tycker att det funkar ganska så fint ändå.

    Som ni kanske läst i nån annan tråd ska jag till Naxos i tre veckor snart, och jag funderar på om jag ska släpa med 6.0:an eller inte. När jag varit där nere förut så har det varit ganska så vanligt att jag seglat typ 95-litersbräda med 5.6, och jag har aldrig brytt mig om att gå ut om det blåst sämre än det. Men 5.6 har varit ganska så vanligt å andra sidan…

    Nu ska jag ta med egen utrustning, så jag kommer bara köra min 80-litersbräda. Hur kommer 5.3 med den stora fenan bete sig? Hur står skillnad mot en 95-liters med 5.6?

    Man kan naturligtvis hävda att jag borde veta detta bäst själv, men jag känner mig inte tillräckligt erfaren för att teoretisera omkring detta. Jag brukar mest byta till ett större segel om det blåser för lite, och vice versa. :santa:

    Vad händer om man blandar in brädstorleken oxå? Planar en 95-litersbräda med 5.3 lika lätt som en 80-litersbräda med 5.6? Under förutsättning att man har bra teknik. Är det kanske t.o.m. så att en liten bräda kan hålla planing lika lätt eftersom den har mindre våt yta?

    dr-masse svarade 11 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 06:55

    Manic är vågsegel, Matrix freeride. Har redigerat din rubrik, hoppas det är OK.

    Under 5.7 – 6.0, förutom för slalom/speed, så kan man absolut köra med ett renondlat vågsegel. Definivt med en FSW.

    Kör Manic (eller annat vågsgel), tycker jag. Har haft några sådana, riktigt bra segel med enormt bra kontroll i mycket vind.

    Om 95 liter med 5.3 planar lika bra som 80 med 5.6? I normalfallet, ja. Men det beror mycket på vilken typ av brädor vi talar om. Är 95 litersbrädan en lättplanad fsw och 80-liters brädan en renodlad vågis, då kommer 95-litersbrädan att plana tidigare.

    Sexnollan kan du lämna hemma. När det blåser på Naxos, då blåser det. Det är snarare mindre än 5.3 som lär behövas… Lycka till!

  • planing

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 08:26
    dr Masse;694582 wrote:
    Manic är vågsegel, Matrix freeride. Har redigerat din rubrik, hoppas det är OK.

    Ja, det blev visst lite fel där.

    dr Masse;694582 wrote:
    Sexnollan kan du lämna hemma. När det blåser på Naxos, då blåser det. Det är snarare mindre än 5.3 som lär behövas… Lycka till!

    Härligt, det var precis vad jag ville höra. Jag gör så, för jag orkar inte släpa på allt. Det börjar bli tungt… Jag har varit på Naxos en del, så jag frågade eftersom jag just har seglat en hel del 5.6-segling där, men det brukar ju öka senare på eftermiddagen. Jag får vänta en halvtimme innan jag går ut 🙂

    Bara av intresse. Hur mycket gör ett snäpp upp i fenstorlek för planingen? Kan det vara typ 0.1 i segelstorlek?

  • dr-masse

    Medlem
    3 augusti, 2012 vid 09:21

    En större, och mer kraftfull/rakare, fena kan göra rätt mycket för tidigare planing.

    Jag har själv inte seglat på Naxos, men på ett par öar i närheten (mest Santorini, för 15 år sedan iofs). När Meltemin (?) drog igång så var det ju oftast 5.3/4.7 och ofta mer vind mot kvällen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel: freeride (Matrix) vs våg (Manic)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.