Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med bomficka passande (även) för korta personer

  • Segel med bomficka passande (även) för korta personer

    Publicerad av nlc på 4 mars, 2009 vid 19:33

    Är det nån som har koll på vilka segel (helst i små storlekar <5.0) som har så pass låg bomficka att en person på ca 155 cm kan använda riggen utan att få bommen i näshöjd? Hittade den här tråden från 2004, har det hänt nåt sen dess eller är det fortfarande HOT:s Diva som gäller?

    Om det dessutom skulle passa en någorlunda normallång surfare på 178cm hade det ju varit ett plus.

    jopi svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • robin

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 19:45

    Dude här på konfen och hans fru kör Diva 5.3 som jag också har provat en gång. Jag (193 cm, 87 kg) provade det en stund i lättvind och uppfattade det som härligt lätt och trevligt. Det säger naturligtvis inte ett smack om hur en lättviktare uppfattar seglet, men det tyder kanske på att du också kan använda det och trivas. Tänkte inte på att bomhöjden skulle vara för låg för mig faktiskt, så det borde absolut inte vara några problem för dig.

    Som bonus är seglet ju gruvligt snyggt också! Om jag bara var lite mindre skulle jag köra tjejsegel hela tiden!

  • ola-h

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 19:57

    Skulle tro att mycket få segel här bomutskärningen så högt att det inte passar en seglare på 155. Trenden har ju gått mot att ha bommen något högre, och om det är en 155cm nybörjare är det ju lika bra att inte direkt skapa en vana att köra med superlåg bom. Min fru är 166 och kör med bommen på 110cm, ca 10cm lägra en jag som är 176cm. Eftersom de lesta segel går en bit under metern, borde inte 155cm erbjuda några större problem.

    Däremot är ju Diva, eller DD som det heter nu, ett utmärkt segel för att lätt och lite mindre seglare av andra själ (som du kan läsa om i tråden du länkade). Och de är bra även för normalseglare. Kolla om Jeppe har något i lager eller kanske tom något begagnat.

  • oscar

    Medlem
    4 mars, 2009 vid 20:21

    Naish är väl kända för att ha segel som inte passar personer över 175…

  • nlc

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 05:11

    OK, tack för responsen! HOT Diva/DD alltså och då är det RDM som gäller i mastvalet eller?

    Det NP Expression 4.7 -06 som hittills använts har jag varit fått trycka ner bommen i mastfickan för att den ska hamna någorlunda OK, men det kanske är något man kan lösa med mer nedhal 🙂

  • basse

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 07:50

    @Oscar 533482 wrote:

    Naish är väl kända för att ha segel som inte passar personer över 175…

    Njae… men inte långt ifrån. Naish har överlag låg bomficka. De verkar inte lyssna på våra uppmaningar att höja eller förlänga dem heller.

    Funkar nog utmärkt till någon som är så pass kort. Min sambo är inte särskilt lång och kör bommen lite ovanför mitten när vi delar segel. Hon är väl kring 165. Kolla på Session eller Boxer i så fall eftersom ni troligtvis inte behöver draget i Force.

  • jopi

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 10:58

    Tycker Ezzy har låg mastficka, så låg att jag hade en diskussion med David om det och då sa han att den behövde vara så låg p.g.a många korta tjejer som seglade på hans segel.
    Jag tyckte att den var lite onödigt låg då jag nästan ligger i överkanten med mina 179cm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med bomficka passande (även) för korta personer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.