Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med camber eller utan.

  • Segel med camber eller utan.

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 september, 2004 vid 19:20

    Vad är för och nackdelar med dessa två typer ?
    Jag har ett äldre segel med 2 st. camber.(slalom)
    Jag skall köpa ett nytt ca. 6.3 kvadr.
    Skall vara bra både för vattenstart och dra segel.
    Kan någon ge mig råd.

    speedrobby svarade 19 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jonasp

    Medlem
    22 september, 2004 vid 20:06

    Vattenstart och dra rigg är oftast enklare utan cambers.
    Jag tycker cambers är ngt som hör hemma på segel över 8m2 men ska du bara speeda så e det det som gäller även under 8.
    Utan cambers blir det ett roligare segel och inte lika stelt och tungt. Fast ett cambersegel är bra i lätt och byig vind samt går oftast att hålla längre. Det e vad jag kommit fram till efter egna erfarenheter. Numera har jag bara segel utan cambers.

  • argulander

    Medlem
    23 september, 2004 vid 07:08

    Den stora nackdelen med cambers, gäller fra större segel är att riggningen är krångligare, tar längre tid, en del cambersegel är rätt hopplösa på den punkten. Vidare har cambersegel oftast en ganska bred mastficka som samlar vatten och därmed försvårar både riggdragning och vattenstart. Däremot har jag en känsla av att cambersegel i allmänhet är något snabbare och också går att köra mer överrigade (större vindregister). Dessutom upplever jag att cambersegel är något svårare att gippa med pga att seglet oftast behöver “knyckas över” när man flippar seglet. Jag har både cambersegel och camberfria. MVH Klas

  • ian

    Medlem
    23 september, 2004 vid 07:19

    kort sagt: utan.

    om du inte ska kora valdigt stora segel eller speeda seriost sa kor utan. cambers ar jobbiga, de sliter, gor seglet trakigt och sa vidare. det kan ga undan utan cambers ocksa aven om man kan halla ett storre segel i hogre vindhastighet med. men vem i h-e vill kora 6.0 nar man kan kora 4.5? nee, cambers ar bara barnsligt.

    sen ar det sa att har man cambersegel sa blir man automatiskt en medelalders slalom/formula-akare. kanske ar bra om man ar valdigt gammal och vill se ung ut.

    och det ar den kalla, harda sanningen.

    ¡adios!

  • lars_k

    Medlem
    23 september, 2004 vid 07:38

    Jag håller mej ung med camberlöst.

  • markram

    Medlem
    23 september, 2004 vid 07:59

    Svar till:


    kort sagt: utan.

    om du inte ska kora valdigt stora segel eller speeda seriost sa kor utan. cambers ar jobbiga, de sliter, gor seglet trakigt och sa vidare. det kan ga undan utan cambers ocksa aven om man kan halla ett storre segel i hogre vindhastighet med. men vem i h-e vill kora 6.0 nar man kan kora 4.5? nee, cambers ar bara barnsligt.

    sen ar det sa att har man cambersegel sa blir man automatiskt en medelalders slalom/formula-akare. kanske ar bra om man ar valdigt gammal och vill se ung ut.

    och det ar den kalla, harda sanningen.

    ¡adios!

    [/ QUOTE ]
    Ähumm, du Ian.
    Om inte jag missminner mig, så har jag sett dig harva omkring med ett cambersegel utan cambers.
    -Gör det dig till en långsam, medelålders tonåring? grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    23 september, 2004 vid 08:03

    Om camber innebär gammal, så är jag snabbt på väg till medelåldern smirk.gif
    Det är nog en vanesak om du använder cambers eller inte… Jag gör det gärna.
    Men seglerna kan vara riktigt bökiga att rigga med cambers blush.gif

  • speedjanne

    Medlem
    23 september, 2004 vid 08:11

    Ian lärde du dig inte något på denna bilden när du blev kraftigt ifrånkörd av en medelåldersman med cambersegel,i detta fallet civilekonom Hovde grin.gif

  • speedjanne

    Medlem
    23 september, 2004 vid 08:12

    Nya RS-5 fullsketet med Cambers tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2004 vid 10:27

    Om du vill ha ett segel som är snabbt, stabilt och lättseglat, köp med camber.

    Om du tycker om att segla lite långsammare, bli nertryck av seglet i vindbyarna, behöva köpa två segel för att få samma vindregiser, rigga om när vinden ökar/minskar, köp camerlöst.

    Alla cambersegel har sina trix vid riggningen. Lär dig trixen för ditt cambersegel och riggningen är hur enkel som helst.

  • swe-1

    Medlem
    23 september, 2004 vid 13:07

    Hmmm…

  • swe-1

    Medlem
    23 september, 2004 vid 13:14

    Jag seglar en del formula och då finns det inget alternativ då måste man ha cabers för att hänga med. Men jag har faktiskt tävlat på camberlösa så kallade freerace segel också. Faktum är att dessa går lika fort som cambersegel på kryss och halvvind. Det är lättare att segla fort med cambers då hela riggen blir stabilare men med god teknik så hänger camberlöst med. Störst nackdel utan cambers är det i lättvind och på djup undanvind då de tappar buken och drivet försvinner helt. Det är också väldigt svårt att pumpa seglet eftersom det först ska bli buk sen kommer draget, detta gör att det är svårt att få en hög pumpfrekvens och efektivitet i pumpandet (gäller framförallt segel över 8kvm).
    De camberlösa seglen går oftast att hålla längre upp i vindregistren också men det beror faktiskt inte så mycket på cambrarna utan mer på att dessa segel har fler och styvare lattor (tublattor).

    Fördelen utan cambers är att hela riggen blir lättare, mycket mer följsam i gippar och slag samt lite lättare att starta med, både vattenstart och dra rigg (tack vare den mindre mastfickan).

    Vad gäller riggning så är vissa cambersegel hopplösa, men det gäller bara vissa. De större märkena är det sällan problem med bara man följer instruktionen.
    Camberlösa kan vara nog så jobbiga att rigga också, inte rent tekniskt utan mer fysiskt då de ofta har en trång mastficka som kan vara skit jobbig att få in och ut masten ur.

    Sammanfattning (förutsatt att seglen är designade för samma ändamål) ex freerace där 10 är bäst och 1 är sämst betyg.

    Cambers________Med_____Utan
    Fart:____________10________9
    Stabilitet:________10________7
    Vindregister:_____10________8
    Överriggat:______10________9
    Bottendrag:______10________6
    Gipp/slag:_______5________10
    Vattenstart:______2_________4
    Dra rig:_________1_________4
    Riggning:________1_________2

    (Anledningen till att båda typerna får så låga betyg på vattenstart, dra rigg och riggning är för att inget av seglen hjälper knappast till i dessa moment att göra vindsurfingen roligare, något som tillverkarna kanske skulle lägga mer krut på) smirk.gif

    //JIMMY

  • speedjanne

    Medlem
    23 september, 2004 vid 14:42

    De camberlösa seglen går oftast att hålla längre upp i vindregistren också men det beror faktiskt inte så mycket på cambrarna utan mer på att dessa segel har fler och styvare lattor (tublattor)

    Nja Jimmy eller har du skrivit fel confused.gif

  • mikaels

    Medlem
    23 september, 2004 vid 16:20

    Det ökade formstabilitet och därmed vindtålighet man får med cambers uppväger inte den bredare mastfickan som försvårar vattenstarten och det ökade slitaget och strulet med fler delar som cambersarna ger upphov till, tycker jag, och JA, jag är medelålders och har seglat sen den tiden då lattorna bara gick en liten bit in i seglet (början av 80-talet) wink.gif.
    Något strul vid riggandet märket jag dock aldrig med mina cambesegel, det är nog en fråga om att lära sig hur just det egna seglet skall riggas.
    Nu har jag ett Simmer Zero-5, seglar man ganska sällan och vill att det skall vara enkelt är camberlöst vägen att gå, men hade jag mer tid och pengar skulle jag nog mixa lite…

  • rasmus_w

    Medlem
    24 september, 2004 vid 01:11

    Svar till:


    kort sagt: utan.

    om du inte ska kora valdigt stora segel eller speeda seriost sa kor utan. cambers ar jobbiga, de sliter, gor seglet trakigt och sa vidare. det kan ga undan utan cambers ocksa aven om man kan halla ett storre segel i hogre vindhastighet med. men vem i h-e vill kora 6.0 nar man kan kora 4.5? nee, cambers ar bara barnsligt.

    [/ QUOTE ]

    Helt seriöst. Det är sketkul att köra 6,6 när övriga kör 4.5. Eller, som jag ofta gör, kör 9,7 när de andra (utom formulafolket då) kör 6.0. Okej, seglet är otympligt, men det spelar ingen roll när man kan dra nerhalet tills det är skrynkligt innanför VTS-prickarna och köra med några centimeter negativt uthal. Negativt uthal funkar _bara_ om förliket styvas upp av cambers.

    Nästa steg är att lägga sig på en brant slör och upptäcka att alla andra seglare verkar stå alldeles stilla. smile.gif

    Sista steget är när man sen packat ihop, bytt om och sitter i bilen på motorvägen och har lite svårt att avgöra om bilen rör sig eller om det bara är motorn som brummar.

  • swe170

    Medlem
    24 september, 2004 vid 05:53

    Svar till:


    kort sagt: utan.

    sen ar det sa att har man cambersegel sa blir man automatiskt en medelalders slalom/formula-akare. kanske ar bra om man ar valdigt gammal och vill se ung ut.

    och det ar den kalla, harda sanningen.

    ¡adios!

    [/ QUOTE ]

    Ian….Ditt inlägg kan bara tolkas som ett fjunigt pubertalt försök att provocera tunnhåriga medelålders män med många års erfarenhet som har överlevt nytänkande som fotbollsfenor, staketfenor, teakbommar till denna lista kommer man snart kunna lägga diverse Freestyle utrustning. När Dina hormoner har lugnat sig och Du har samlat på Dig lite mer erfarenhet kommer även Du min vän komma till insikt och aldrig segla Camberlöst. Ditt inlägg är nästan i klass med Din segelsnurrande kompis Nickes kommentar “Bringdal, är han Svensk ?”
    Med tanke på att Ditt inlägg saknar å,ä,ö så misstänker jag att Du befinner Dig utomlands och det är nog lämpligt att Du stannar var Du nu befinner Dig ett tag och när Du kommer hem skall Speedjanne och jag tejpa fast Dig på riggdäcket med silvertejp och därefter föreläsa en dag om Camberseglets fördelar grin.gif
    Hälsningar
    Mats Hovde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med camber eller utan.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.