Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel- och brädval

  • Segel- och brädval

    Publicerad av xhib på 10 augusti, 2006 vid 18:24

    Jag funderar på att uppgradera min segellije till vågbrädan. Idag har jag 4,1 och 5.0 North DrX samt 5.9 North Volcano. Tycker 5.9 är lite väl stor för vågbrädan (kör den nästan bara på min större bräda) samt att stegen mellan seglen är i största laget.
    Min tanke är att byta ut 5.0 mot North Ice 4.7 och North Duke 5.4.
    Ett alternativ till Duke 5.4 är Ice 5.3 men tänkte att med Duke 5.4 får man lite bättre bottendrag.
    Någon som har erfarenhet av både Ice och Duke och kan kommentera vad jag bör välja?

    Vågbrädan är en AHD Pwer Wave 257 som jag också funderar på att byta ut. Har främst tittat på Fanatic FW78. Samtidigt verkar ju stubbies vara ganska populära nu, typ Starboard EVO eller Fanatic Allwave.
    Vill gärna ha kommentarer till brädval från folk som har erfarenhet av dessa brädor.

    Väger ca 85 kg och vågor seglar jag hellre än bra, mest på västkusten men ibland blir det någon långresa med bra “riktiga” vågor, typ WA.

    ola-h svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 18:43

    Jag väger 91 (suck) och kör Ice 4.7, 5.3 och 6.2 men en RRD wavecult 92. Är supernöjd med bottendraget i Ice samtidigt som de är så jäkla lätta och fina i händerna till skillnad från lite äldre vågsegel från North som var lite mer styva och tunga (Dr.X och superstar).

    Ice har ett grymt vindregister tycker jag (speciellt med en power XT förlängare, riggade om ute på vattnet 3 gånger i Gislöv i helgen) så jag tycker att du kan köra 5.7 5.0 4.5 och då klara 8 till 16 m/s utan problem. Skit i RDM, deras Viper 75 master är grymma.

    Som tung kille så kan jag rekommendera dig att ta en bräda med samma volym som din vikt. Har gått igenom alla storlekar och modeller på vågisar och även om stubbies är lite bredare vilket ju ska kompensera volym så tycker jag ändå att volym = din egen vikt funkar bäst. En bräda som allwave 85 eller evo 83 tar ju 5.7 utan problem.

  • manno

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 08:17

    Har också sneglat på evo men tycker inte den verkar finnas i nån vettig storlek, 74 känns lite liten om man väger 82 som jag och 83an ser så sjukt fet ut i tailen att jag blir tveksam till om den har det där goa skäret.

    Angående segel så tycker jag absolut du ska ha rdms!! Bättre på alla sätt i små segel och köper du powerex så blir det inte så vansinnigt dyrt. Kanske inte passar till north men det finns ju fler märken..

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 09:59

    Jag kan kommentera lite om brädor.

    Det finns i princip tre vägar att gå, stubbies, klassiska vågisar och freestylevågisar. De är på många sätt lika de klassiska vågisarna fast bredare, dvs de gör samma typ av sväng pga att de hal samma eller liknande rätt raka rocker. Stubbies har typiskt mer rocker och svänger därför enklare. Olika märken har dock valt helt olika väga för inriktningen på sina stubbies, en del har gått mot mer freestolevågliknande känsla, andra går mot supertight sväng men rätt hård känsla och ytterligare andra väljer att ge brädan en mjukare känsla med mycket sväng. Alla dessa olika kompromisser har sina egna fördelar och nackdelar.

    Lite generaliserande kan man dock säga följande: Freesstylevågisar och klassika vågisar är mer naturliga rakt fram. De är också enkla att få in i en bra bottensväng (med det är stubbies med). Däremot kräver båda dessa brädtyper mer teknik/kraft och tryck i våg eller segel för att kunnasvängas lite mer vertikalt upp mot vågtoppen. Väl där så är de dock igen väldigt enkla att svänga tillbaka med, men här får freestylevågisarna lida lite för sina bredare bakdelar om vågridningen börja bli snabbare. Å andra sidan finns lite mer att trycka till mot om det går långsammare.

    Stubbies är typiskt lite mer “obalanserade” rakt fram. Man får jobba med för att hålla höjd och plana tidigt, men med rätt teknik är inte skillnaden i prestanda map detta så stor (mer jobb, bara, som sagt). Stubbies går fint in i bottensväng, även när det är rätt snabbt och framför allt är de klart enklare att fortsätta svänge vidare up mot vågtoppen men. Väl där kan de bli lite besvärligare att svänga tillbaka med om man har mycket hög fart (vilket inte många har i Sverige och de som har det klarar troligen att hantera brädan). Träffar man läpp eller skum är stubbisarna dock superenkla även på toppen.

    Man kan utveckla detta betydligt mer och också bli mer specifik för olika modeller (speciellt oliak stubbies), men kanske kan texten ovan ge lite vägledning.

    När jag har suttit och dregglat över bilder och film från den fina dagen i Gislövshammar förra lördagen (som jag missade, kom inte fram från Danmark förrän söndag) har det faktiskt slagit mig att många seglare faktiskt skulle segla radikalare med en bra stubbie. Det är förvånansvärt ofta med ser seglare som inleder bottensvängen fint, men sedan liksom inte orkar med att komma tillbaka till toppen tillräckligt snabbt och med bra vinkel. Så, även om jag håller med alla fan av klassiska vågbrädor och freestylevågisar om att dessa brädor ger en grym känsla i vattnet så tror jag ändå många seglare skulle tjäna på att testa en stubbie för vågridning, i alla fall ett tag. Precis det läge i vågridningen då många verkar “fastna” lite är det läge där stubbie liksom går vidare på autopilot. Det ger också seglare mer tid att koncentrera sig på segelhantering mm.

    När det gäller Mannos kommentar om EVO, så håller jag med – skillnaden mellan 74 och 83 ter sig verkligen stor. Seglare på 80-85 kilo i Starboardteamet brukar rekomendera 74:an som den mest allrounda bräda, men givetvis blir den tveksam med 5.8 och är volymmässigt rätt liten (även om den håller farten på en seg våg som många andra betydligt större brädor). Tailen på EVO 80/83 var respektingivande även för mig förut, men nu när jag seglar brädan så tänker jag inte längre på denna detalj. Det är helt enkelt en del av helheten och helheten funkar väldigt bra, till och med för mina 69 kilo. 83:an kommer vara märkbart bättre med 5.8m men samtidigt snabbare bli stor med mindre segel. 2006 EVO 83 är en grym bräda, kanske en av de mest lyckade i hela linjen, men om du lovar att inte säga något så kan jag avslöja att 07 EVO 80 ändå är den mest förändrade i hela linjen och i mitt tycke har de gjort den till en bättre allroundbräda (samma mått dock). Den har ett lite mer “distinkt” läge i vattnet och går klar enklare från rail till rail när man inleder toppsvängen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel- och brädval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.