Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing segel på fartyg

  • eddie

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 23:04

    Om vi låtsas att du dubblar kraften i en kite om den flyger på 200m’s höjd.
    Så har du ungefär 1/500 000 av kraften räknat per kg på en tanker mot en kitesurfare.
    Då har vi också ignorerat faktumet att du och din bräda planar, medan en tanker väldigt sällan planar.

  • mrmille

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 23:28
    Eddie;441097 wrote:
    Om vi låtsas att du dubblar kraften i en kite om den flyger på 200m’s höjd.
    Så har du ungefär 1/500 000 av kraften räknat per kg på en tanker mot en kitesurfare.
    Då har vi också ignorerat faktumet att du och din bräda planar, medan en tanker väldigt sällan planar.

    Jojo, jag instämmer, jag känner bara att jag har för dålig koll på fysiken för att egentligen avgöra något. Varken åt det ena eller andra håller 🙂

  • sourra

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 01:12

    Allt är båg. Steffo-hangarounds vet bäst!

  • byguy

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 09:08

    Fartygstyp är klart viktig. En tanker går bara i 14 till 15 knop och har vid last litet vindmotstånd i skrovet. En modern containerbåt som gör 20+ knop med 6 till 8 lager containers på däck lär aldrig komma ifråga om att drivas med kitar. Vidare rör sig fartyg mycket långsamt relativt sett. Man mäter den relativa hastigheten i froude’s tal. En tanker ligger på ca 0.15 i froude’s tal vilket kanske motsvarar någon knop med en kitebräda.

  • eddie

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 13:54

    Du vet uppenbarligen en hel del om fartyg.
    Fast den relativa vinden skiter väl kapitalt i “Froudes tal”?

  • stickan

    Medlem
    20 mars, 2008 vid 22:18

    Nu har den kommit i hamn!
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article75009.ece

    Sen ska dom visst dubbla storleken också!

  • eddie

    Medlem
    21 mars, 2008 vid 08:46

    Citerar kommentarerna:

    “Carl-Diedrick – 2008-03-20 14:28
    Missvisande
    Ett 160 m2 segel gör absolut ingen skillnad när vi har att göra med en 10.000 fartyg, oberoende av vilka vindar som blåser högt uppe.

    Vi måste lägga till en nolla i ytan, allra minst (då det begav sig, drevs de stora fullriggarna på 2-3.000 ton av tusentals kvadratmeter segel).

    Jag föreslår att redaktionen kollar upp sina fakta litet bättre.

    Ej trovärdigt
    Carl-Diedrick har rätt, min segelbåt har en spinnaker (undanvindssegel) på 150 m2 och min båt väger 6 ton.”

  • svenne

    Medlem
    21 mars, 2008 vid 09:42

    Du kanske skulle citera resterande kommentarer också? Till exempel att energin ökar i kubik vid en fördubbling. Sen kanske snubben med 6-tonnaren också skulle läsa på lite om sina egna segel. Att jämföra en spinnaker som har sin buk några meter över vattenytan med ett segel några hundra meter upp. Har svårt att tro att han slänger upp sin 150 kvadratare på en slör med 7-8 m/s. Dessutom har en fullriggare helt andra förutsättningar än en modern fraktkärra. Den ena jämförelsen värre än den andra.
    Blev det jobbigt nu när kite fick ett vettigt användningsområde? 😉

    BTW, är det den Guy Liljegren jag tror? Dvs, Guy á la finn-världscup redan på 70-talet?

  • eddie

    Medlem
    21 mars, 2008 vid 19:55

    Jag är bara skeptisk av naturen… i övrigt hänvisar jag till mina tidigare kommentarer.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing segel på fartyg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.