Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel på taket?

  • Segel på taket?

    Publicerad av anders_hoffman på 3 augusti, 2004 vid 17:36

    Drar till Danmark på torsdag, men vet inte riktigt hur jag ska göra med seglena?

    Tidigare när jag åkt i danmark har jag lyckades få plats med dem i takboxen, nu ska den dock inte med, så frågan är vad jag gör av seglena?
    Dom kan inte vara i bilen (V70) för där sitter redan 5 pers.
    Jag har redan “spännt” sönder två segel när jag dragit åt dem med spännband på taket.
    Någon bag har jag varken tid el. råd att köpa. Har funderat på “avloppsrör” men det måste väl vara ganska stort för att få plats med 3-4 segel.

    Så min sista utväg (som jag kan komma på) är att tejpa seglena på varsin mast, och sedan “bara” dra spännband runt masten.
    Vad tror ni om detta? Håller det?
    Ge mig mer förslag!

    Se min avancerade bild! laugh.gif

    stinger svarade 19 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anders_hoffman

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 17:45

    Kanske lättare att se på min nya “Extended version”-teckning

    (Gubben i bilen gör en “hangloose” laugh.gif)

  • kungdenknege

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 17:56

    Ett alt är ju annars att inte dra spännbanden så hårt wink.gif

  • stewen

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 18:08

    jepp precis…
    brukar ha segel på taket och det har aldrig varit några problem… lägg seglen på så sätt att spännbandet inte plattar till dom helt… tex bredvid 2 brädor ovan på varandra

  • anders_hoffman

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 20:37

    Svar till:


    Ett alt är ju annars att inte dra spännbanden så hårt wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Visst kan det vara ett alternativ, när man ska ner till surfet precis runt knuten, men i mitt fall är det motorvägskörning i 50-60 mil… Så jag vågar inte spänna fast dem så löst.. Annars funkar det säkert bra..

    Mer förslag?

  • garage

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 21:26

    Börja med frimärken…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 21:29

    se bara till att du rullar det riktigt hårt så tar det inte någon skada, du kan också testa att rulla det kring något tex en av dina master o sedan stoppa det i segelfodralet, de e stabilt…

  • nissep

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 05:38

    Lägg alla segel på varandra och rulla ihop dem till en rulle, så blir det ett styvare paket. Använd flera spännband med mindre “spänn på” så får du lite fördelning av lasten.

  • freewave

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 07:35

    Har för mig Pro-Limit har en bag, då borde inte seglen gå sönder, som tar 4 segel 4 master & 3 bommar kanske kan vara ett alternativ då detta säkerligen inte är en engångsförteelse..

  • ola_p

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 07:52

    Testa att rulla seglen runt ett avloppsrör, så de ligger riktigt tight. Då bör du klara dig undan vecken som annars blir när man spänner seglen. Ta ur eventuella lattor som sitter i “fel” riktning och gör seglet svårt att rull tight.

    Ps. jag har inte testat själv, men tycker att min lösning ändå är genial och borde testas… grin.gif

  • jaca

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 08:53

    Svar till:


    Ett alt är ju annars att inte dra spännbanden så hårt wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Använd separata spännband till seglen som du inte drar så hårt som du gör med de till brädorna. Har kört på Autobahn i Tyskland och det fungerade utan problem. Ta en tamp och surra i segelsäcken och förankra den så att det inte har en chans att glida (vilket förmodligen inte kommer att göra). Nästa alternativ är att slänga in allt i bilen! Det gör jag! Skitbra! slipper surra på och av smirk.gif

    Och vem vill köra omkring med avloppsrör på taket! smile.gif

  • diil

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 09:01

    Om segelbagarna har bärhandtag så försök få en spännrem att gå genom där, då vet du att de inte kan glida bakåt även om du spänner sketalöst.

  • ola-h

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 10:50

    Som några varit inne på så är det smart att dels rulla seglen på någon typ ar hård cylindrisk sak, typ avloppsrör. Alternativt (eller dessutom) kan du rulla 2-3 segel i samma rulla. Spänn sedan masterna separat på takräcket, hårt och stabilr, och dra sedan seglen betydligt lösare ovanpå (eller mer exakt: BETYDLIGT LÖSARE), både vid takräckena och på något eller några ställen till runt masterna.

    Både om du rullar seglan runt ett plaströr eller om du rullar flera segel i en rulle så kan de bli svårt att få in dem i en segelpåse. Förhoppningsvis är dina segelpåsar tillräckligt stora, annars kan du ju se om du hittar något skidfodral eller liknande hemma i garaget.

  • anders_hoffman

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 12:45

    Tack för alla svar, tyckte dock att era “knep” verkade lite halvknöliga.. Så jag provade mitt egna i första hand, och det verkar fungera bra. Det går åt lite silvertape bara, men det får man räkna med..
    Ni lär väl se på “Vindsurfing Köpes”-sidan när ja kommer hem, om mitt knep funkade eller inte. smile.gif

    Till Garage: “Börja med frimärken” skrev du? Varför skulle jag göra det? Inte fastnar väl seglena bättre på taket för det, eller? Jaja, får klura lite på vad du menar, har ju trots allt ungefär 16 timmars bilresa framför mig som jag kan fundera på, annars hör jag av mig när jag kommer hem om jag inte listat ut vad du menar.

  • stinger

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 13:32

    Han kanske menade att du skulle skicka seglen på posten istället wink.gif

    Hur som helst, jag brukar lägga segelsäcken som “mellanlägg” mellan brädorna. Det har funkat hittills crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel på taket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.