Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel runt 8.5 utan cambers

  • Segel runt 8.5 utan cambers

    Publicerad av johan_m på 16 februari, 2004 vid 16:09

    Hej.
    Funderar på att köpa ett segel på runt 8.5 m2 och undrar om det finns något (behöver inte vara årets modell) segel som inte har cambers i den storleken.

    //johan

    kapten-k svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 februari, 2004 vid 21:47

    det finns nog en hel del. Själv har jag Challenger Fluido 8,3.Mitt är från 2002

  • vinta_kestrel

    Medlem
    16 februari, 2004 vid 23:03

    Det beror på vad du är ute efter. Visserligen är väl alla riggar i den storleken mer eller mindre o-hanterbara, men ändå – det finns skillnader. Hot Sails Maui’s Stealth fick t.ex. kanonbetyg förra året i tyska Surf för att det var som ett stort freestyle-segel men ändå med bra drag.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 10:09

    eller t ex KA Kontrol 8,4 kvm

    mvh
    Johan, Vindsurfing.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 10:22

    Vill bara höja ett varningens finger för segel i dessa storlekar utan cambers!Vindregistret blir väldigt begränsat
    då tryckpunten snabbt flyttas bakåt när vinden tilltar!
    Det finns ju bra kompromisslösningar med 2 cambers (typ
    NP V8).Hade själv ett 8.4 diablo som kroknade ganska fort
    när det började tuta i.

    MVH

    Henke

  • mexi_

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 11:59

    Windsurf hade ett test förra året på segel runt 8,5 utan cambers, det enda som egentligen fick riktigt godkänt var tushingham, det var det seglet enligt dem som hade största windregistret och minst backhandsdragvillighet………

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 13:08

    Gaastra Matrix, 8.5 är grymt. Otroligt lätt att hantera. Hade ett 8.1 med cambers förut som jag suckade högt varje gång jag blev tvungen att rigga. Tungt och jobbigt att hantera men visste tålde det en hel del vind. Matrixet går igång tidigt och är smidigt. Men visst blir man överriggad tidigare än om man har cambers. Då är det bara att gå 6.3:an istället. Det är inga problem att hålla Matrixet tills det är perfekt att köra 6.3.

    Kristian

  • kapten-k

    Medlem
    17 februari, 2004 vid 22:51

    Tycker allasegel utan camber som är större än 7kvadrat känns som påsar.. men det är en smaksak

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel runt 8.5 utan cambers

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.