Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till Bic Tecno 2 -03

  • Segel till Bic Tecno 2 -03

    Publicerad av sponte på 5 oktober, 2003 vid 16:22

    Hallå
    Efter ett par år trillandes på en klepper var det nu dags att ta steget. Med jobb och lön gjordes ett par resor till Haga Park och Apelviken på surfkurs-exkursion.
    Efter dessa vindfattiga men i övrigt givande äventyr har jag precis införskaffat en Bic Tecno 2 på 148 Liter.

    Nu kommer frågan: Hur stora segel bör man köpa.
    Jag är ca 1,90 med torrvikt på ca 90 kg.

    Planerar att köpa 2 segel till en början, gärna så att man kan använda samma mast och bom.
    Har lurat på segel typ 7.5 eller nåt runt där men man kanske kan gå upp lite till?

    Är det bättre att köpa ett 6.5 och ett 8.0.
    Sedan tidigare har jag ett gammalt slitet Gaastra 5.7 detta borde nästan kunna bli det minsta med det räcker väl knappast för att kunna köra i lättvind.
    Har egentligen ingen aning. Har som mest köpt på 6.0 hittils på kurser och på mitt gamla vrak.

    danneman svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • mexi_

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 07:01

    Har själv dina kroppsmått och ett 8,5 racesegel som största. Det brukar jag köra på min 135 liters bräda och fungerar finfint, du borde kunna köra med 9-9,5 på din bräda. Faktum är att mitt 8,5 (-01) känns lättare att segla med än mitt 6,5 (-92), så ett nyare större segel skulle jag rekommendera.

  • danneman

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 20:23

    tja!
    jag har också en bic t2 köpt förra veckan Jaj väger visserligen bara 67kg.jag köpte ett Simmer zero5 6.4
    mast Och bom mast fot + forlängare + lite annat smått å gott på Surfers paradise för 5 papp Brädan 5600.-

    Har varit ute några ggr den planar i ca. 7m/s uppskattningsvis!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till Bic Tecno 2 -03

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.