Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till Fanatic Bee 289

  • Segel till Fanatic Bee 289

    Publicerad av sportentusiast på 1 juni, 2000 vid 13:29

    Hej! Har hört mig för lite ang segel till en Fanatic Bee 289 (144 l). Får räkna mig själv som nybörjare även om jag nu åtminstonne (och oftast…) kommer dit jag vill. Som det ser ut nu går min gräns vid ca 8-10 m/s, sedan blir det för mkt badande. Har fått rekommendationer om ett freeride segel runt 7.4 och ett runt 6.3.

    Tar tacksamt emot råd.

    pher svarade 23 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • sportentusiast

    Medlem
    1 juni, 2000 vid 13:52

    Glömde att lägga till att jag väger runt 70 kg och är 1.80.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2000 vid 15:43

    Med 70 kg och för ditt övre vindregister: NP, Supersonic 6.7 eller nåt liknande.
    Seglet saknar en del bottendrag men är ruskigt lättmanvöreratt och har en riktigt bra topp. I princip kommit först i samtliga tester. Det verkligt smarta med detta segel är att 99:an är minst lika bra som 2000 eller kanske tom bättre.
    Vill du ha max ut av seglet läs trimmningstipsen som medföljer noga speciellt om du får manövreringsproblem i ditt övre vindregister.

    Ett annat tips är att lägga pengar på en verkligt bra rigg, speciellt när man är i början är lätta riggar ett plus.

    Ett annat tips är NR MPR större storlekar. Detta lättmanövrerade segel har också ett rätt bra bottendrag och även här fungerar tidigare årsmodeller riktigt bra.

    Ett tredje tips är att köpa ett större segel än du tror att du kan klara. (Efter att ha sett en 15 årig nybörjartjej (ca 60kg) dra rigg med ett +9 och dra i väg i halvplaning i nästan ingen vind alls så inser man att utvecklingen har gått framåt de sista åren). Med ett stort lättmanövrerat segel får du ruskigt mycket surfing med din klart klyftigt köpta bräda. Men först TESTA, TESTA om du kan.

  • pher

    Medlem
    2 juni, 2000 vid 06:07

    Har själv en Bee 144 (Samma bräda) som jag har bara testat med två segel än sålänge.

    Dessa segel är SimmerStyle FR4C på 8,1 kvm (lite av ett racesegel)och SimmerStyle Zero 6,1 (freeride/slalom).

    8,1 kvadratarn går väldigt fint upp mellan 6-9 m/s om jag uppskattar vindarna. Seglet har 4 cambers. Original fenan (Maui fin) på 44 cm passar perfekt. Seglet är superstabilt om man jämför med det mindre.

    6,1 har jag inte fått möjlighet att testa så mycket ännu men går väldigt fint mellan 8-? m/s, dock fungerar inte fenan något vidare till detta segel. Har tyvärr inte seglat i vindar mer än 10-12 m/s ännu. Har svårt att köra i mer vindar med fenan som jag har nu (44). Seglet är väldigt lätthanterligt och smidigt samt hyfsat stabilt(utan cambers). När farten är som störst börjar brädan bli väldigt svår kontrollerad, gungar fram och tillbaks. Dock bör en 35 cm fena fixa till det så en sådan ska inhandlas…

    Ska man köra i vindar mer än 15 m/s skulle jag tro att en mindre bräda är bättre.

    Mvh Pher

  • sportentusiast

    Medlem
    2 juni, 2000 vid 13:39

    Tack för tipsen! De tål att tänkas på. Spännande med +9 seglet. Kanske skulle våga mig på att köpa ett riktigt stort segel, samt naturligtvis även mindre segel…

    Har en rätt ok rigg. Ny NP-freeridebom (faktiskt lättare än race-bommen!) och en ngt äldre NP 460 mast. Sökte igår efter mastinfo och hittade en sida som verkade bra (http://www.boards.co.uk/equipment/mast_bit.htm#table). Får väl se om köptarmen suger tillräckligt mycket för att även köpa en nyare mast :-).

    Hälsningar Bengt-Erik

    PS! Tack för komplimangen om mitt brädköp! DS

  • sportentusiast

    Medlem
    2 juni, 2000 vid 13:54

    Jag får också tacka dig för den nyttiga infon. Alltid bra med folk som har erfarenhet av samma produkt.

    Vad jag lite undrar över är hur mkt du väger och hur pass mkt du seglat. Låter rätt spännande med större segel. Antalet windsurfing dagar skulle öka markant och man slipper att jaga land och rike runt efter vindpustar. Fast och andra sidan kanske man inte blir en “äkta windsurfare” då…

    Också bra att höra det där med fenan. Har inte ännu satt mig in i fenornas mysteriska värld, men det här får väl bli en början. Fick f ö med 2 st orginalfenor (42/34) så jag har lite att välja på.

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • pher

    Medlem
    2 juni, 2000 vid 15:11

    Brukar inte väga mig speciellt ofta, skulle tro jag ligger på 75-80 kilo just nu. 176 lång.

    Började segla bräda -97, långbräda. Har enormt mycket kvar att lära mig (en färsking) som försöker lära sig. Men man lär mer och mer ju mer man är ute. Tycker absolut du ska ha ett 8 kv segel. Man klarar nog en 9 utan problem också. Kan du inte vattenstarta kan det dock bli tungt att hala upp när det blåser i lite.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till Fanatic Bee 289

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.