Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segel till Fanatic Falcon 110

  • Segel till Fanatic Falcon 110

    Publicerad av irieman på 17 november, 2005 vid 10:19

    Tänkte ge mig in i speedsvängen nästa år. Jag har en Fanatic Falcon 110 (72 cm bred) nu som jag har ett NP Supersonic 8.1 och ett NP RS Racing 9.8 till, jag funderar på att köpa ett NP RS5 eller RS6 7.8 eller 8.4. Kan det vara ett bra val? Hur mycket fart tjänar jag på det jämfört med Supersonicen?
    Nu har jag en 44 cm fena, bör jag ha en mindre? Typ 38 cm? Vilket märke rekommenderas?
    Kan det även vara läge att köpa ett mindre segel också till brädan, typ ett 6.7, eller är brädan för stor för att det ska vara optimalt?

    Irie Man

    getwet svarade 18 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • jester

    Medlem
    17 november, 2005 vid 13:22

    Du kan säkerligen köra en 6.7 på den brädan. Kan ju redan nu nämna att med så stora segel som du pratar om, så kommer du inte sätta några extrema topphastigheter. Dom bästa tiderna sätts ju med 6.7 och mindre…

    Men på den brädan och ett RS på 7.8, och en fena på 36-38 cm så är ju 30 knop ett ganska lätt överkomligt mål. Har inte kört Supersonicen, men jag tror att du kommer bli positivt överraskad av ett modernt RS5, eller RS6-segel. Dom är helt enkelt makalöst bra (finns även andra tillverkar med bra segel, typ Severne, North, Gaastra osv).

    Vad gäller fenor har jag kört både Select och Curtis (numera G-sport) med gott resultat.

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 14:21

    Ja, skulle jag komma över 30 knop skulle jag vara ruggigt nöjd! Fast se’n får man väl ännu mer blodad tand förstås………..
    Var får man tag RS5:or eller RS6:or? Varken Skidsport eller Surfers Paradise verkar ju sälja dom (i alla fall inte enligt hemsidorna) eller tar dom hem på beställning? Detsamma gäller fenor, var får man tag i dessa?

    Irie Man

  • jester

    Medlem
    17 november, 2005 vid 14:31

    Hittills är det beställning som gäller. Har hört att SP eventuellt kommer lagerföra lite rs6:or, men det lär inte bli många, skulle jag gissa. Dessa segel tillverkas dessutom i limiterad upplaga.
    Fenor är lite lättare att få tag på. Select-fenorna säljs ju bla av wallén-gubbarna här i götet, och Curtis/G-sport säljs av [url=”http://www.vindsurfing.se.”]www.vindsurfing.se.[/url] Surfcompaniet kommer sälja Select nästa år, och SP kommer oxå sälja “riktiga” fenor nästa säsong.

  • speedjanne

    Medlem
    17 november, 2005 vid 14:33

    Dom tas bara hem på beställning. Ring SP eller Bromma om du vill ha NP. Ring Surfcompaniet 031-7690202 om du vill ha Gaastra Ring Wallen 031-7043900 om du vill ha North. Ring Swell 0708 110140 om du vill ha Naish.Ring Vindsurfing.se om du vill ha Mauisails. Finns även på Keppler i Tyskland mm men tänk på att det är bra att ha garanti på masten från en svensk handlare om något händer.Ring i mellan dessa handlare pruta mm.Alla segel är riktigt bra.

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 14:55

    Härligt! Tack för snabba svar, ni verkar kunna era saker!
    Fan, en RS6:a, en X9 mast, nå’ra schystta fenor, en X9 bom…. kan bli dyrt…………..

    Irie Man

  • jester

    Medlem
    17 november, 2005 vid 15:10

    Det kostar att ligga på topp! wink.gif

    Du verkar redan ha förstått det, men vill passa på att understryka hur viktigt det är att köra med rätt mast i denna typ av segel. Finns inga marginaler att snåla på här! Köper du NP, kör X9, Gaastra Igntion osv

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 15:19

    Jo, så blir det, köper jag en RS5:a eller RS6:a då blir det en X9:a. Hur viktigt är det med bommen då? Måste det också vara en X9:a eller liknande kvalité?

    Irie Man

  • jester

    Medlem
    17 november, 2005 vid 15:45

    Har inte testat någon X9 själv, så där vet jag inte. Men köper du en schysst kolbom, så kommer man ganska långt. Alu funkar inte alls iaf… Vågar inte testa X9 heller, för då kanske man måste köpa på sig ett par sådana oxå… laugh.gif

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 15:47

    Okidok, tack för input! Jag får se hur jag gör om jag drar iväg nå’n beställning eller försöker få tag i nå’t begagnat.

    Irie Man

  • imported_macts

    Medlem
    17 november, 2005 vid 16:38

    Skidsport hade för ett par veckor sedan ett RS5 8,4 och en 7,2:a hemma. Är osäker om dom har några X9 master hemma till seglen.

  • irieman

    Medlem
    17 november, 2005 vid 19:12

    Tack för tipset, det ska jag kolla upp!

    Irie Man

  • faster

    Medlem
    17 november, 2005 vid 19:44

    Har ägt en falcon 110 i 2 år men såldes i höstas. Tycker att 9.8 är lite väl stort för den brädan. Jag har använt NP-RS 1 8.4(42 fena) och NP-V8 7.0(38 fena). Tycker att mellan dessa storlekar är optimalt för brädan och jag har lyckats komma över 30 knots. Lycka till.

  • irieman

    Medlem
    18 november, 2005 vid 09:30

    Ok, det låter bra, det är nog en 7.8:a jag satsar på i så fall, den ligger ju mitt i det spektrat.
    Frågan är vad man ska köra för fena? 38 cm? 40 cm? Just nu har jag bara en fena, 44 cm som jag använder både till 8.1:an och 9.8:an.

    Irie Man

  • jester

    Medlem
    18 november, 2005 vid 09:53

    Om du bara är ute efter att åka speed kommer du undan med en mindre fena än 38 cm. Jag klockade 32.4 knop med min HyperSonic (125liter) med 34cm fena och 7.5 kvadrat V8. Men om du även vill kunna höjda så är 38-40 cm bra. Iofs så skall ju HS kräva lite kortare fenor än “normala” brädor.

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2005 vid 10:47

    Bara som en kommentar, det har gjorts 34.5 knop med 7.8 och Falcon 120 och 38 fena. Rättså fort, tycker jag… så det finns potential även med grejor över 6.7, även om maximal toppspeed (teoretiskt, i alla fall! 😉 kanske inte uppnås…

    Även om det i något fall kanske kan kosta någon halv knop eller så, men typ ett NP V8, rätt mast, bra bom och (framförallt) vass fena lär det kunna gå duktigt fort med för de allra, allra flesta. Det är såpass mycket “billigare” än att åka RS och X9 att man får ett till segel för samma pengar. V8 7.5 och 6.5 riggas båda på 460, tex. Kan kanske vara värt det, faktiskt. Om man exempelvis kört supersonic tidigare.

    Fakta om åket på Haga med Falcon 120 och 7.8:

    Name : Johan Gelander
    Sail number : S-151
    Home spot : Sweden, Fituna
    Height : 183 cm
    Weight : 95.0 kg
    Age : 34

    Session info
    Date : Sunday, July 31, 2005
    Spot : Haga Park, Öland, Sweden
    Board : Fanatic Falcon 120
    Sail : Neilpryde RS 5 7.8
    Fin : Curtis SR6 B CNC 38 38
    Average speed : 29.3 knots (32.8 29.8 29.2 27.4 27.3)
    Max. GPS (display) : 34.0 knots
    Max. 2 sec. (software) : 34.5 knots
    100 m run : 33.9 knots
    250 m run : 30.9 knots
    500 m run : 30.1 knots
    Nautical mile : 27.1 knots
    Distance : 20.2 km
    Windspeed : 20.0 knots
    Windgusts : 25.0 knots

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segel till Fanatic Falcon 110

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.