Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segel till Fanatic Falcon 110

  • jester

    Medlem
    22 november, 2005 vid 09:30

    Jag skulle faktiskt rekommendera en 6.7… Surfan här på konfen har ju kört ENBART 6.7 hela året, och han har kört över 30 knop typ varje gång han varit ute med GPS i år. Och detta i vindar från 8-9 m/s upp till 18 m/s… Iofs har ni det lite byigare på baksidan, kanske… men över 7 kvadrat blit lätt lite otympligt och tungt när det börjar trycka på ordentligt med vind.

  • dr-masse

    Medlem
    22 november, 2005 vid 09:39

    Hmmm, håller med. Fast vet inte om jag är ute efter maxfarterna eller bara vill ha något att åka fort med som alternativ till 6.7 och freewavebrädan. Då är det nog uppemot 7.5 som gäller, tror jag.

  • oscar

    Medlem
    22 november, 2005 vid 10:02

    Jag har slagit till på ett North Daytona 8.3 som ju föredömligt riggas på min redan befintliga Viper race 460 mast. Ser det mer som ett lättvindsalternativ då jag tycker et är roligare att köra freestyle och våg så fort det blåser i lite…och har ju redan varit uppe över 30 knop 3 gånger med freestyleprylarna grin.gif

  • dr-masse

    Medlem
    22 november, 2005 vid 10:15

    ah, det låter ju grymt bra. Själv är det nog simmer som gäller, eftersom min mast är en SC10 (som jag kör stora freestylesegel med oxå).

    Verkar som vi har typ samma upplägg…

  • jester

    Medlem
    22 november, 2005 vid 10:19

    Det går ju att köra fort med lite större grejor oxå. Getwet körde ju 35 knop med RS4 7.2 när han var på besök på TT, körde ju själv 32.4 med V8 7.5 o en HS125 lite tidigare samma dag. Fördelen med att köra HS:en var ju att det var så otroligt lätt o ta igen förlorad höjd…

  • getwet

    Medlem
    22 november, 2005 vid 11:29

    Uj……jag använder 40fena till min Falcon 120 och RS8.4, kan gå ned ytterligare en storlek utan problem….så jag förstår att det bromsade med 44 till 6.2…..
    Själv eftersträvar jag så små fenor som möjligt för att få fart. Ibland är dom precis på gränsen till för små, men det är där man måste ligga för att få grejerna att släppa ordentligt. Blir dom för små så skiter det sig ändå med urusel planingströskel och den lyfter inte ordentligt. Så ett samspel krävs med andra ord och det kan bara testas fram. Som exempel kan nämnas att tidigare seglade Robert S och jag mycket tillsammans med exakt likadan utrustning, men fenstorlek skiljde alltid(likadana fenor med olika size)…….väldigt individuellt med andra ord.

    Så jag anser att det är bättre med många bra fenor i bagen än många segel. Till din Falcon klarar du dig lätt med två slalom/race segel men behöver troligen 3-4 bra fenor.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Segel till Fanatic Falcon 110

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.