Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segeldatabas

  • segeldatabas

    Publicerad av watertouch på 24 mars, 2001 vid 00:13

    Nu finns mer än 120 segelmodeller inlagda i segeldatabasen. Mycket storleksdata fattas fortfarande och dom flesta märken har bara 2001-modellerna med, men det går iallafall att ge kommentarer på seglena.
    Här är sidan.

    watertouch svarade 23 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 01:37

    Över 200 segelmodeller finns i databasen nu, men inte särskilt många kommentarer. Jag har gjort min del, nu är det upp till er om det ska bli nåt av det. 🙂

  • dude

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 14:05

    hot sails gridlock 1995 och art:s segel 1999 och 2000 fanns inte med. så där hade jag inget att lägga in… föresten skulle det behövts bilder på art:s vågsegel för att jag skulle kunna veta vilken årsmodell jag egentligen seglat på det center jag var på… mvh, niklas

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 15:17

    Ja det var lite svårt att hitta info om äldre segel från vissa märken. Nu finns det en funktion för att lägga till modeller man saknar oxå + att jag gjort en engelsk version av sidorna och postat adressen till dom på usenet så att mer folk kan hjälpa till. Vi får se vad som händer.
    Sen behöver jag nog så småningom köra sidorna på en bättre server, nu kör jag från mitt rum…

  • petter

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 17:15

    Grymt!!!!

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 19:52

    Desto grymmare blir det om/när det börjar ramla in lite intressant info på sidorna.

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 19:59

    Jävligt snyggt…
    Hur lång tid dröjer det från att man lagt till ett segel i databasen till det syns där ?

  • christian

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 20:58

    Hej
    Trevligt initiativ
    Försökte mata in lite ofullständiga segeldata åt dig men fick en massa tråkiga svar om syntax error å sånt 🙂

    Förslag:
    Fixa till inmatningsfälten så att det går att mata in ett ca-värde och gör det möjligt att mata in exvis storlek och mastlängd med resterande fält tomma.
    ex Bomlängd ca 185 alt 185-190!

    Har i vissa fall något diffusa minnen av riggdata 🙂

    /Christian

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 21:47

    Numera syns det direkt. Dina segeldata mailades till mej istället för att komma med i databasen, det var en liten testgrej jag hade glömt kvar, men nu funkar det och dina segel finns med.

  • spokdjur

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 21:49

    Kungbäst!
    SWM rear begsegel, lite småsugen på -99 Simmer OS 4.5.
    Vad drar det för bom å luff månne?
    In på SDB, klick och tjong, voliá, all data!
    I och för sig finns ju samma data hos Simmer,
    Men där måste man först genomlida diverse
    flash och html-prål innan man kommer till
    det man vill åt.

    Tar du emot data även för äldre segel?
    Eller finns det någon slags bortre parantes?
    Vore bizzart om man kunde klicka sig ända
    tillbaka till vindsurfingens prekambrium,
    knytbommar och sånt.

    /s

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 21:54

    Ok, har fixat lite. Det får bara stå ett värde i rutan, dvs 185-190 går inte, inte heller “ca 185” (endast siffor funkar (heltal), storlek och vikt är decimaltal). Är det nåt mått man inte minns skriver man en nolla i fältet.

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 22:00

    Det var precis det som var tanken. Hälften av alla ens bookmarks får ju till olika segeltillverkare. Dessutom verkar den vanligaste frågan vid köp av begsegel vara just alla mått.
    Som bonus är det tänkt att man ska kunna få omdömen på seglena som skiljer sej från tillverkarnas egna propaganda. 🙂

    I princip kan hur gamla segel som helst vara med, men 1990 är det äldsta man kan välja när man lägger till nya modeller. Det är inga problem att lägga till 10 år till. Kanske en liten tävling om vem som kan minnas det äldsta seglet. Jag ändrar så att man kan lägga till segel från -80 och framåt. 🙂

  • spokdjur

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 22:14

    Coolt.
    Lite frågor;
    Det var visst uppe förut om jag inte missminner mig men ändå,
    om t ex luff anges som t ex 470-476 skall man sätta typ 473 då?
    Om man vill lägga till andra segelmärken, går det?
    Om man dabbat sig och råkat lägga in en 46 meters mast kan
    man ändra på det?
    hmmm, fast samtidigt så vore det kanske bra om inlagda värden
    endast kan ändras av dig annars skulle hela databasen kunna
    totalperverteras på ett par timmar av valfri misantrop med
    god tillgång till dator och starksprit.
    bla bla..

    Undrar hur många segel det finns? 2000?

    /s

  • watertouch

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 22:53

    Ja det där med medelvärden är ju lite jobbigt, men bäst vore kanske att ange maxvärdet, annars kanske det fattas ett par cm mast när man riggar sitt nya dyra segel 🙂

    Nya märken kan bara jag lägga till (än så länge), men kom gärna med förslag.

    Angående felinmatningar så får jag ett kryptiskt mail varje gång nåt läggs till i databasen med alla siffror i, ser nåt skumt ut så ändrar jag det. Jag kan iofs lägga in vissa begränsningar såsom att en mast måste vara minst 300cm, bom minst 100cm osv för att få bukt med riktiga tabbar.

    Det finns nog en bra hög med segel, Ezzy och Sailworks har rätt mycket data på sina sidor som jag inte orkat peta in ännu. Det blir nog ett par hundra till där och deras går bara till -94. De flesta tillverkare har ju dessutom bara info om sina absolut senaste modeller.
    Jag har inte fått in nåt från våra utländska kollegor ännu (postade URLen på usenet), men jag tror att den obskyra web2news-mojängen jag postade ifrån var lite trasig. Får göra ett nytt försök med det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segeldatabas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.