Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeldesign – Vad vill vi ha egentligen?

  • Segeldesign – Vad vill vi ha egentligen?

    Publicerad av musmagneten på 6 augusti, 2003 vid 13:56

    Hej!

    Jag har bara litet funderingar angående segeldesign, och då inte i ur en fysikalisk synvinkel utan ur en mer utseendemässig sådan.
    Jag tycker att det är trist att bla NP gått ifrån de mer spektakulära graphicsen till en mer “clean” och strikt segeldesign (Frame konceptet). Det är inte längre lika roligt att med förväntansfulla steg/mus-klick kolla in nästa års segellinje. Varför inte? Jo – för de ser i princip likadana ut som fjolårets. Ok, seglet kanske är en fulländning av windsurfingseglet men jag tycker ändå att det är trist. Tänk va coolt man tyckte det var då batwingen kom och sen försvann de, och så kom nåt nytt året därpå. Man var alltid nyfiken och blev oftast positivt överaskad över det nya årets lösningar och färgkombinationer. Man får väl hoppas att detta bara är nån övergående trend. Tack för ordet.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • frippe-s

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:09

    Jag tycker precis tvärtom; NP:s -03:or slår ju alla konkurrenter när det gäller segeldesign och nyskapande!! Alla övriga segeltillverkare, med några undantag, kör ju bara lite nya linjer och lite nya färger sen är de klart liksom, skittrist! Framekonceptet är ju riktigt stilistiskt och sjukt cleant!
    /F

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:11

    Jag tycker nog tvärtom. NP:s segel har väl en väl så unik look som hela gänget som fortfarande kör med stripes/tryck i seglet. I mitt tycke och i min smak är t.ex. Norths utsvävningar med stripes som till och med går utanför seglet som en liten flagga rätt löjligt. Faktum är att på vattnet få man ha järnkoll på hur olika firmor valt att klistra in sina stripes för att kunna skilja det ena märkets segel från det andra. NP, och några till, står ut. På snabåkningssidan kan jag dock hålla med om att det inte är lätt att skilja NP från något annat. Här är all typ av identifierande design minimal.

    Att sedan som NP gör på vågseglen rulla på med GULDmonofilm är väl lite att gå över gränsen för vad i alla fall jag anser vara smakfullt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:21

    vem bryr sig??
    smile.gif

  • endy

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:22

    Northsails är bäst tongue.gif

    och den lilla stripen du pratar om är det som gör skillnaden, det kallas produktutveckling wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:24

    just det förresten snyggaste seglet jag sett är ju
    ett north med calleanka, lär ju bli högt andrahandsvärde.
    Andra kultsegel är ju gaastra heatwave som gaastra
    gjorde åt jason polakow ka1111 -92 eller nåt,
    alltså seglet med flames trianglar i akterliket.

    Själv tycker jag det vore kult ifall man kunde
    köpa NP eller andra segel med filmreklam tex matrix reklamen. Det finns ju på tex bussar varför inte segel.

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 14:42

    OM det skall vara reklam tycker jag åtminstånde att de borde kunna vara rörliga bilder. Istället för guldlaminat så laminerar man helt enkelt på en tft-display över hela seglet. Lättvindsdagar då det inte går att göra så många manövrar kan man då kryssa runt i skärgården och köra jumbovision av senaste DVD-filmen på seglet (spelaren byggs in i brädan). Kanske kan man till och med ta betalt av skärgårdsborna man seglar förbi.

    DET kallar jag produktutveckling

  • musmagneten

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 06:43

    Detta var menat som ett seriöst inlägg…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 07:49

    musmagneten> har du varit med i baren?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segeldesign – Vad vill vi ha egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.