Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Segelförvaring
-
Segelförvaring
Publicerad av bopung på 7 oktober, 2003 vid 14:55Hur sköter man seglet efter användning?
Skall det helst torka innan det packas ned i påse eller kan man lägga ner det blött och låta det vara så tills nästa surf? Eller till våren?
Ni som surfar i Sthlm, sköljer ni era segel efter användning?
Tack på förhand
henryk svarade 21 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag brukar frystorka seglet.
Livslängden på seglet ökar avsevärt.
Mvh Fri-Sören
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 15:06därimot kan du lägga en handduk runt masttops delen på seglet..fick för mig att det är den där hårda delen som orsakat endel utav den knasiga looken den fått där uppe?
-
Johan!!
Gäst7 oktober, 2003 vid 15:40Monofilm mår inte alls illa av vatten, tvärtom faktiskt.
Att låta ett segel ligga och torka innan ihoprullning är mao totalt onödigt.//Johan
-
helt onädigt är det väl inte. ska man inte använda seglet på länge kan det väl börja mögla. Och det är inte bra.
-
På mitt ezzy-segel står det (eller iaf på hemsidan) att seglet ej ska sköljas med sötvatten efter surf, utan att det bara ska rullas ihop o stoppas ner i fodralet. Dock kanske det är bra om man låter det torka innan man packar ner inför vintern!
/Anders
-
Fördelen med saltvatten är att seglet inte möglar. Visst blir monofilmen lite matt men vad gör det?
-
Rullar alltid ihop seglen våta, hur ofta har dom egentligen hunnit torka även om det är sol, då blir det ändå bara kondens på undersida. Sen står dom i påsen i källaren. Torkar antagligen på två veckor. Har gjort så här i tio år med det äldsta seglet och aldrig märkt problem med tex mögel.
Det finns ju inget matrial i ett segel som kan mögla. I såna fall är det löv eller annan skit på seglet, men det sköljs ju bort vid nästa användning. Slitage på seglet beror ju på helt andra saker, inte går det att sabba genom att ha det blött i sin påse, det är nog det minsta problemet. Saltvatten däremot är bra att skölja bort enligt vad som står i tex NP papper.
Logga in för att svara.