Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga; Diablo 6,4 och 7,9 för stort glapp?

  • Segelfråga; Diablo 6,4 och 7,9 för stort glapp?

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2002 vid 21:34

    Tänker köpa Diablo 02 6,4 och 7,9. Är det för stort glapp?
    Just nu är min största bräda en tio år gammal mistral screamer på 105 l. Den borde ju funka med 6,4. Tanken är förstås att köpa en modern freeride med lite mer volym som klarar 7,9. Ett alternativ är förstås att köpa en ännu fetare bräda och välja 6,9 och 8,4 istället… Jag väger 83 kg och seglar mest i sthlm.
    Tacksam för synpunkter..
    Henryk

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • speedloop

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 06:56

    Naturligtvis beror detta på hur man gillar att segla, men jag har själv ett 7.5 och ett 6.5 och tycker de är alldeles för nära. Brukar oftast hoppa över 6.5 och istället gå ner till 5.2 direkt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 09:18

    Låt oss säga att du haft ett till segel emellan på 7,1 m2. Det är nästan omöjligt att från land avgöra om det är 6,4 eller 7,1 som gäller. Ännu svårare är det att avgöra om det är 7,1 eller 7,9. Förmodligen skiftar dessutom den genomsnittliga vindhanstigheten 2m/s +/- under dagen. Flera segelstorlekar ger beslutsångest p g a att det hela är en ren chansning. Dina segelstorlekar är utmärkta och glädjande är att du lär dig mest genom att ibland vara lite överriggad och ibland få anstränga dig att få planing. -Zeb-

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 12:14

    Hej!

    Jag kör Diablo 9.2 på min 120L RRD fireball, nästa steg är 6.7 Supersonic. Har absolut inget behov av ett till däremellan. (Seglar 6.7:an på Fireballen eller på min 90L AHD 267). Det är så sjukt stor skillnad på seglen idag och några år sen vad gäller vindregister, så köp hellre större än mindre!

    Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga; Diablo 6,4 och 7,9 för stort glapp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.