Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga från nybörjare

  • Segelfråga från nybörjare

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 december, 2001 vid 11:15

    Hej

    Jag har en Mistal 295 classic(volym=120-130, vikt=10kg) med ett NP Supersonic 6.0. Jag tänker köpa nytt segel och undrar vilken storlek som är lämplig. Innan jag köpe utrustningen fick jag tips om att ett 6.0 och ett 8.0 skulle funka bra. Stämmer detta. Skulle det gå lika bra att köpa ett 8.5 som ett 8.0? Är 0.5m2 stor skillnad? Jag vill kunna plana med 6.0:an då det större seglet är överriggat.
    Jag väger ca 78kg och 190 lång. Vilket segel rekommenderas i denna storleksklass? Det skall vara ett no-cam segel. Är Gaastrals segel i denna storleksklass bra?

    Mvh Henrik

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    18 december, 2001 vid 12:52

    Eftersom vi är exakt lika långa och väger lika mycket så kan man ju uttala sig lite här… hoppas jag. Har dessutom tagit en sväng på en Mistral 295 å det är ju en trevlig bräda.

    Att 6.0 och 8.0 funkar bra stämmer, enligt min erfarenhet. Ofta är det en fördel att hålla sig inom samma segellinje eftersom man lär känna sina grejer och hur de skall riggas, varför det kan vara värt att kolla in Supersonic 8.1 för din del, om du gillar din sexnolla. Men även Gaastras segel är fina grejor och det finns andra som kan vara värda att kolla på, men det beror ju även på vilken butik du vill handla i. North, Simmer, Hotsails är några andra jag kommer att tänka på som har fina segel i den klass du söker. Men det bästa är alltid att testa själv innan köp, såklart. Och höra lite med kompisar som seglar i samma krokar som du gör.

    Att gå från 8.5 till 6.0 funkar oxå, men kräver lite mer. Själv går jag ofta från 8.5 till 6.2, men har även ett 7.2. Vilket ibland är bra, men jag kör helst 6.2 såfort det går. Min 7.2 har faktiskt blivit mindre använd än jag trodde, eftersom jag ofta går från 8.5 till 6.2 när vinden ökar. Men då är jag i gengäld rätt så rejält överriggad med 8.5. Eftersom du inte verkar vara sådär superrutinerad, av dina frågor att döma, så skulle jag nog inte rekommendera att du köper ett segel större än 8.0, gapet kan bli väl stort. Lite överlappning mellan segelstorlekar är aldrig fel, eftersom vinden sällan är helt stadig när man byter segel. Dessutom så tror jag inte att 8.5 är sådär jättebra på din Mistral, utan misstänker starkt att 8.0 är nära nog perfekt som största segel på den brädan. Vinsterna i form av tidigare planing i att köra 8.5 istället för 8.0 är nog synnerligen marginella på din bräda. Om du verkligen vill kunna plana tidigare så ger nog en lite bredare och modernare bräda bra mycket mer effekt än att hänga på ett så stort segel som möjligt (gränsen ligger nog kring 8.5 – 9.0 beroende på segeltyp) på din befintliga bräda.

    Hoppas det här gav något och att du hittar rätt segel!

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2001 vid 18:57

    Tack för tipsen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfråga från nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.