Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfundering

  • Segelfundering

    Publicerad av jps på 9 juni, 2006 vid 17:07

    Mitt största segel idag är en 5.7a nästa därunder är en 5.3a. Funderar på att ersätta 5.7an med en 6.0-6.5 ungefär.

    Vad skulle detta få för betydelse tro? Är det för liten skillnad för att spela någon roll eller? Om det spelar roll hur pass mycket mindre vind kommer det att krävas för planing tack vare detta byte?

    Kör på en 105litersbräda (freeride på hyfsat platt/choppigt vatten) och väger 65kg. Gillar inte stora segel…

    Oregistrerad svarade 17 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 18:12

    Med en 105-liters så är du nog inne på ett bra spår. Själv kör jag 6.7 – 5.7 och tycker det är helt smärtfritt. 6.5/6.2 – 5.3 kommer att funka fint. 6.2 – 5.3 är ju ett klassisk hopp för vågsegel, typ. 5.7 och 5.3 känns ju lite överflödigt, men seglen dina kanske är ganska olika i sin karaktär?

    I ren planing kommer det kanske inte att vara någon sådan där jätteskillnad, men i att behålla planing och enklare få upp högre fart kommer det att märkas. Med din vikt kan du nog få rätt mycket skön sommarsegling med ett 6.5 segel. Se till att ha rätt mast. Om du dessutom kompletterar med en bra fena för segelstorleken så kommer du att öka antalet dagar med planing och fart, helt klart.

    Det är ju alltid roligare med små segel, men jag kör mycket 6.7 och det är ju alltid kul att få segla och vara förberedd för dagarna med mycket vind! Framförallt på våren och sommaren är det 6.7 som plockas fram, helt klart.

    Visst, det är lite större. Men funkar för många manövrar och jag laddar (ej landar… suck…) loopar med 6.7… ;-).

    Förresten. 6.5 är inte stort i Stockholm, ähum.

    Surfa På!

  • jps

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:00

    Tack för ett bra svar. Det bekräftar väl ungefär vad jag redan trodde.

    Dags att leta segel igen 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2006 vid 11:30
    JPS wrote:
    Tack för ett bra svar. Det bekräftar väl ungefär vad jag redan trodde.

    Dags att leta segel igen 🙂

    Kanske något för dig?

    http://www.loftsails.com/kam_pages/1/e/6.php

    kolla 2005 års test på sidan under produktbeskrivningen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelfundering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.