Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelköp…

  • Segelköp…

    Publicerad av challq på 28 augusti, 2008 vid 21:08

    Idag blev jag ganska frustrerad när jag stack ut i Apelviken…
    Totalt överriggat med en !!6,7:a!!, men jag kunde bara mej inte hålla mej uppe från vattnet när jag ändå var där + hade rigg & bräda i en container som jag har tjuvlånat.
    Allt var i princip klart för surf.
    Anledningen till att jag “seglade” (flög som en vante) 6.7 var att under de två sista veckorna som gått har jag seglat sönder min 4.7 & 5.3. (otrolig otur)
    Nu var det min 6.7:as tur att gå sönder efter 5 minuters tappra försök till att segla.
    Det var den 3:e rutan från toppen som flög ut… I alla fall halva.
    Och nu står jag här utan segel när jag behöver dem som mest.
    Okej, idag kanske jag får skylla mej själv iom. att jag hade 2 kvm för stort segel,
    men var bara tvungen att prova min nya fotstroppsinställning. :smirk:
    I alla fall. Funderar på att laga/tejpa 4.7:an och sedan möjligvis lämna in 6.7:an till loftet på surfers om jag tycker det är värt det.
    Har inte kollat vad det kostar, men det kanske någon här vet?
    5.3:an tror jag att jag skiter i att laga för det är såpass gammalt och slitet ändå. Kan knappt se igenom monofilmen längre.

    Nu till saken, jag funderar alltså på att köpa ett (alternativt 2) nytt/nya segel som jag kan segla med en bit ut på hösten.
    Jag vill självklart att de ska hålla så bra som möjligt och inte gå sönder så fort det kommer en våg och sköljer över dem.

    Jag seglar (nästan) bara i Apelviken, och väger 85 – 90 kg. (Tror jag, inte mer)
    Hursomhelst vill jag ha tips på vad för segel och vilken segelstorlek jag ska köpa. Helst ska det ju vara hyffsat billigt också. Jag kan även tänka mej att köpa ett nyare begagnat segel (07-08).
    Jag har en 430 mast och en 460, samt en bomm på 160-210 cm.

    Mina tankar går kring ett nytt 5.3 eller 5.2 segel eller begagnat 5.3 och 5.7.
    Det hade också varit bra om hela seglet var i x-ply. 😉
    Hade tänkt att köpa mej en Fanatic Shark som jag har sparat till, men så blev det visst inte den här gången. 😡
    Kan tillägga att jag kör på 105 l i brädorna.
    Kom nu med tips snälla ni!

    Är helt slut i huvudet nu så alla formuleringar och meningsuppbyggnader stämmer väl säkert inte så bra. Men det får ni ha överseende med… 😉

    Tilläggsfråga:
    Vilken segelstorlek hade varit bäst att köpa om jag köper 1 alt. 2 segel?

    challq svarade 15 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • challq

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 23:21

    Ingen som har en Challanger K-Onda 5.3 -08 till salu? 🙂
    Det verkar vara det segel jag letar efter.

  • surfslusken

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 05:27

    I Apelviken behöver mn inget annat än en 4,7a!

  • wilund

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:21
  • kapten-k

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:27

    @surfslusken 494932 wrote:

    I Apelviken behöver mn inget annat än en 4,7a!

    Roligaste inlägget 2008!

  • challq

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:23
    wilund;494951 wrote:

    Yes, har tittat lite på den. Verkar ju rätt ok, vet dock inte hur det är att segla med.
    Fast jag ville ju ha ett segel helt i x-ply. 🙂
    Om jag nu skulle köpa det. Hur löser man frakten?

  • challq

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:45

    Sådärja!
    Kom precis hem från Surfers efter att jag varit och köpt ett nytt Local Spirit AeroX 5.0 av 2009 års modell. Riktigt snyggt segel tycker jag. 🙂
    Nu behöver jag i alla fall 1 segel till.
    Funderar starkt på wilund’s 5.6:a fast det blir lite tajt i storlekarna, men om det är någon annan som har något förslag tar jag gärna emot det med! 😉
    Var förresten och köpte tejp idag, för att försöka tejpa 4.7:an som jag seglade sönder.
    Någon som har erfarenhet av Etab 243 PVC-tejp i samband med segeltejpning?
    Det var den starkaste tejp de hade på papperscentralen här i Varberg.

  • challq

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 19:19

    Ingen som har lite bra tips på vilken “linje” jag ska satsa på.
    I alla fall så köper jag k-onda 5.6 imorgon med stor sannorlikhet.

  • challq

    Medlem
    2 september, 2008 vid 22:42

    Okej, nu har jag köpt k-ondaseglet och fick med en gammal NP 6.6:a nästan på köpet (200:-).
    Nu undrar jag ifall det är någon som vet vad det kostar att laga ett segel på surfers paradise loft?
    Undrar också vilka segel ni tycker att jag borde lägga pengar på att laga..
    De segel jag har är:
    NP RAF Supersonic 6.7 -2001 – 2003? *Sönder
    NP Soul 6.6 -01 (liten reva, tejpad)
    Challenger K-onda 5.6 -04
    Simmer OnShore 5.3 *Sönder -2000-tal
    Local Spirit AeroX 5.0 -2009
    NeilPryde Zone 4.7 -04 – 2005? *Sönder/tejpat
    NeilPryde XSWave 4.7 Äldre segel. -99? ingen aning.

    NP Supersonic och Simmer-seglena är så illa däran att de inte går att tejpa… måste lagas.
    Planeras att kanske åka på en liten surfresa om ett par veckor, till Danmark eller annat lämpligt ställe.
    Därför vill jag ha lite tips på vilka segel som jag ska ta med mej för att kunna täcka så mycket vind som möjligt.

  • basse

    Medlem
    3 september, 2008 vid 06:56

    På din profil verkar det som att du bor i Varberg… förslagsvis åker du ner till Surfers och frågar. Eller så ringer du till dem. Skulle du inte orka med något av detta så kan du väl åtminstone SÖKA i forumet!!!

  • woodleaflay

    Medlem
    3 september, 2008 vid 07:23

    Har du en ny 5,0 kan du strunta i 4,7an och om du tänker använda 6,6:an så behöver du ju inte 6,7:an heller.

    Ta du och testa de segel du har skaffat nu och fundera en stund vad du egentligen behöver innan du köper på dig mer segel eller lagar gamla trasor.

  • jps

    Medlem
    3 september, 2008 vid 07:54

    För mycket prylar…

    De segel jag har är:
    NP RAF Supersonic 6.7 -2001 – 2003? *Sönder => Gör dig av med den
    NP Soul 6.6 -01 (liten reva, tejpad)
    Challenger K-onda 5.6 -04
    Simmer OnShore 5.3 *Sönder -2000-tal => Gör dig av med den
    Local Spirit AeroX 5.0 -2009
    NeilPryde Zone 4.7 -04 – 2005? *Sönder/tejpat => Behåll bara en 4.7a. Eller ingen pga nya 5.0a
    NeilPryde XSWave 4.7 Äldre segel. -99? ingen aning. => Behåll bara en 4.7a. Eller ingen pga nya 5.0a

    + om du tänker segla i hårdare vind (och kanske då ha en mindre bräda också) köp ett segel till i spannet 4.0-4.5. Kanske en 4.2a?

  • challq

    Medlem
    3 september, 2008 vid 12:04
    Basse;496342 wrote:
    På din profil verkar det som att du bor i Varberg… förslagsvis åker du ner till Surfers och frågar. Eller så ringer du till dem. Skulle du inte orka med något av detta så kan du väl åtminstone SÖKA i forumet!!!

    Jaja, får väl erkänna att jag var lite lat Basse. Fast ringa var ju uteslutet då jag trodde att jag skulle få svar här snabbare tills dom öppnade idag.
    Citat från din tråd som jag sökte efter och hittade: 😉

    oden031;477584 wrote:
    Lagade mitt Crossover 5.3 där, de bytte ut en ruta, helt ok:) 400kr.
    500-700kr skulle de ha för att laga hålet i mastfickan som jag fått efter mastbrott.
    Basse;480013 wrote:
    Lämnade in seglen i Lördags och de var klara i Tisdags. Snabbt avklarat.
    Fick hjälp med att hämta dem i onsdags och synade dem igår. Ser helt OK ut.

    Kostanden blev 350+450. Färgerna var nästan precis samma trotts att jag har Naish och de väl egentligen bara har NP- och Simmer-film.

    Jag är helt klart nöjd. Rekommenderas!

    inte så farligt dyrt ändå. 😀

  • challq

    Medlem
    3 september, 2008 vid 18:45

    ******

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelköp…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.