Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelköpstankar.

  • Segelköpstankar.

    Publicerad av johan_m på 13 mars, 2003 vid 20:38

    Funderar på att köpa ett mindre segel till min bräda.
    Jag har nu ett 6.9m2 och funderar på att köpa ett nytt Gun segel.
    Vilken storlek skall jag satsa på om jag bara skall ha 2 segel och det ena är 6.9m2. Brädan jag har är för 5,5-7,3m2

    //johan

    oskie svarade 21 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • zehlertz

    Medlem
    13 mars, 2003 vid 20:52

    Jag själv kör med 1,0 mellan varje segel. men i ditt fall om du bara ska köra med två segel så hade jag nog valt ett 5,5.

    Beror ju lite på vad du väger. Men eftersom du oftast kör på ditt 6,9 och du bara vill ha två segel kan nog 1,5m2 mindre vara bra, alltså ett 5,5.

    Det finns ju dock en riskt att du får ett litet glapp i vilka vindar du täcker.

    Sånt här kan man ju alltid älta fram o tillbaka men som jag läste i ett tidigare inlägg:

    Säg att du skulle köpa ett 4,9:a. Då kommer säkert dagar då du egentligen hade behövt kanske ett 5,3 -5,9.

    Vill du senare komplettera med ytterligare ett segel, då går ju liksom seglena omlott.

    Mitt råd *absolut ingen expert* är ett 5,5a och sen kanske ett 4,5 de få dagar då d verkligen brallar på.

  • gegga

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 07:16

    Kolla upp din mast till seglet du har och se om det är
    kompatibelt till lämplig mindre segel så att du slipper
    köpa en till mast!
    Annars borde väl 5.0 5.5 vara lämpligt mindre segel
    (4.5-4.0 dagar är ack så få per år)

  • endy

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 07:21

    Der beror ju lite på vad det är för bräda? låter som en stor freestyle eller en mellan freeride.
    Sen vart du seglar och vilken typ av segling det är ämnat för?
    Utan att veta detta skulle jag säga nått i stil med 5,7-6,2 beroende på om du har någon annan bräda som skall dela segel och vilken sorts segel det skall vara.

  • dannew

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 08:30

    Hej!

    Jag skulle definitivt satsa på ett freestyle/vågsegel med drag på 5.7-5.9kvm. Om du har ett större glapp kommer det att bli problem framöver när du vill ha ännu mindre segel. Du kan även komplettera med ett 4.7-5.0 längre fram och då klarar du dig rätt långt. Tänk på vilken modell av segel du köper. Det kan vara rätt stor skillnad i drag mellan ett 5.7 extrem sideshore vågsegel och 5.7 freestyle med drag. Varför inte ett 5.7 Jam (mindre drag, mer kontroll) eller ett 5.8 Raptor om du vill ha mer drag.

    Som sagt. Tänk efter vad som kan hända framöver innan du köper, kanske du kompletterar med ytterligare ett segel längre fram och då är det skönt att ha en linje som stämmer. Tänk också efter vad du gillar att göra, dvs om du prioriterar drag eller manövrerbarhet. Passar din mast bägge seglen, om inte räcker det med en förlängare? Osv. Det finns också många mycket billiga segel på konfen, så testa om du inte kan fynda något där.

    Lycka till och må vindgudarna blåsa i år!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 09:19

    Ett modernt och rätt trimmat 6,9 håller du upp till 10-12 m/s, därefter kommer du garananterat plana med ett 5,3 segel som du trimmar lite lösare, ett 5,3 ordentligt nerdraget håller du upp emot 15-16 m/s men då börjar det bli jobbigt. Ju mer det blåser ju mindre glapp mellan seglstorlekarna, vinden är ofta byigare i hård vind, kan komma byar på 20 när det blåser 15-16 och då är 5,3 definitivt för stort. Under 10 m/s kan man i stort sett inte bli överriggad om man trimmar sitt segel rätt. Har sett Formulaseglare hålla en 12.5 i 12-13 m/s, såg kämpigt ut men satan vad det gick.

  • oskie

    Medlem
    15 mars, 2003 vid 22:21

    5.5-5.7, klockrent smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelköpstankar.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.