• Segellinje?

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2004 vid 07:05

    Tjena
    Hela mitt kitt börjar bli gammalt så jag tänker uppgradera mina segel framöver.

    Vill ha onshore/våg segel men är lite osäker på storlekar. Väger 86 kg och har en 4,5 som jag tänker behålla. Vilka övriga storlekar skulle ni satsa på?

    Ska även ha ett ca 6.5-6.8 som kan riggas på 430 eller 450 om det finns något sådant.

    Några särskilda modeller ni kan rekommendera? (Kan även funka med fjorårssegel för att hålla styr på budgeten)

    Tacksam för tips

    Nu längtar jag grymt mkt till hösten – för er som har lite tid och pengar nu i sommar – åk till Rhodos – skapligt billigt, lättillgängligt och konstant vind. Inga feta vågor förutom nere på tippen men jyste vind för planing och trix, fullfartgippar etc.

    anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 07:35

    Ah, sköna problems!!

    4.5 som minst blir nog alldeles utmärkt med din vikt.

    Det finns många bra segel i den här klassen, helt klart.

    6.5 – 6.8 som riggas på 430 har ju mastgarderobsmässiga fördelar, men fungerar inte alltid sådär superbra i praktiken verkar det som. Med 85 kilo så tror jag att det är tveksamt. Masten blir för mjuk, helt enkelt. Jag valde bort Simmer Compact 6.6 av detta skäl och gick på ett Crossover 6.7 istället. Tidigare i år körde jag på ett Aerotech Air 6.4 med både 430 och 460 mast. Seglet var påtagligt stabilare och fungerade bättre med 460 masten.

    Ett tecken på att det är såhär är att det verkar som om Simmer Compact 6.7 till 2005 riggas på 460 mast… istället för 430 på 6.6 på 2004 års modell(vad jag vet).

    Vill du ha en grym budgetlinje – satsa på 4.5, 5.5 och typ 6.7 – 7.0. Funkar, och då får du rent av råd med en bra 460 mast till 6.7-7.0 oxå.

    Själv skulle jag köra 4.5, 5.3, 6.2 och 7.0 eller 4.5, 5.0, 5.7, 6.7. Förmodligen den sistnämda.

    Sikta på mer allroundbetonade segel med ganska bra drag i, det uppskattas med lite mer vikt och det är alltid najs att komma igång tidigt i Svea.

    Vilket märke du skall välja? Oj, oj. Många finns det. De som jag har egna erfarenheter av just nu är Simmer Crossover 2003 och 2004 och Aerotech Phantom 2004. Fina segel båda som på var sitt vis innehåller en mix av balans och stabilitet som jag gillar.

    Men märken som Hot, Ezzy, Gaastra, North å Pryde har ju alla fina segel av det här slaget. Och fler finns det, Challenger och Naish är ju ett par till.

    Det är ju mycket som styr valet av segel; var jag kan köpa det, pris, mast och bomlängder (vill ju ofta undvika att köpa extra), kvalitet, recensioner, egna erfarenheter och sist, men inte minst – snygghetsfaktorn, ej att förakta ah!

    Lycka till å Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 08:10

    Gott – Dr Masse har åter talat smile.gif Brukar läsa dina inlägg med ett smil på läpparna!

    Jag tror att det blir 4.5, 5.0, 5.7 till vågisen och 6.7(till freestylern) för jag vill så gärna ha ett 5.7.

    Intressant info ang större segel på kortare mast. Visst den enda anledningen till att rigga på kortare mast är att jag vill ha färre prylar men blir det sämre segelmässigt så får man ju givetvis tänka om.

    Tack för tipsen

  • watertouch

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 08:10

    Jag får fortsätta me en fråga: Finns det nån trevlig freestyleliknande bräda som skulle kunna svälja dessa föreslagna linjer?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 08:18

    Fasen vad jobbet blir så mycket roligare när man kan snacka lite surf här inne!

    Tror det är lite val stort spann för en och samma bräda. RRD freestyle/wave har dock ett rek spann på 4.7 till 6.5 tror jag så man kan nog komma ganska nära. Kanske känns dock en sån bräda lite väl stor när det blåser på för 4.5?

    Min freestyler är väldigt känslig för för mkt vind men det kanske är annorlunda med en Freestyle/wave
    /F

  • watertouch

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 10:09

    Kanske får bli så att man satsar på en stor freestyle + en vågis.. Har lite problem att släppa en-brädes-tanken, trots att jag egentligen insett att 2 brädor är ett minimum..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 11:05

    Japp – från att ha haft bilen full med prylar tröttnade jag på allt släpande och bestämde mig för en bräda, 3 segel, 1 mast och en bom.

    Det funkade kanon så länge jag bara seglade vågor. När jag började köra freestyle så kompletterade jag dock med en stor freestyler. De skiljer sig så pass mkt i vindregister så jag packar sällan med bägge när jag ger mig ut. Nån gång ångrar man sig men oftast blir det rätt att bara ta med sig en.

    Tror att man får bättre segling om man har två bra brädor för våg resp freestyle.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.