Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinje stockholm 3 brädor

  • Segellinje stockholm 3 brädor

    Publicerad av surfing_is_great på 16 januari, 2015 vid 17:57

    På vintern är det ju svårt att hålla hjärnspökena i schakt, enklare är det ju att bara dra ut och köra dom dagarna det blåser!

    Men fick i veckan hem en ny bräda, en Fanatic Freewave textreme 96L.

    bortsett från denna så har jag en Skate 110 och en X-cite 134l.

    Segellinjen är 4,2 vågsegel 4,8 5,8 6,9 freestylesegel och 8,5 sailloft traction

    8,5 används ju endast till min X-cite 134l, går ju igång tidigt men seglet är väll i mitt tycke lite väl stort och tungt! (väger 75kg)

    6.9 + 5.8 till min skate 110 fungerar ju kanon, sen har jag haft en annan fsw och kört 5.8 och 4,8 på.

    Är det någon som har erfarenhet på att köra tex 6.9 eller däromkring på en 96l freewave, går man igång tidigt eller är det bara för stort? Min skate går ju igång jäkligt tidigt men tål ju inte chopp så bra, även när man har fulltryck i 6.9 så kan jag tycka de kan bli väl choppigt på vissa spot och då vore de ju gött att kunna byte ner brädstorlek.

    Eller ska man skaffa ett större segel, typ 7,5 till skaten som lättvindssegel och runt 6,4 som största till 96l och helt enkelt slopa det största kittet med 8,5 (som jag ialf tycker är för stort)

    Vore ju schysst att bara ha 2 brädor + segel men man kanske vill ha möjligheten att segla 96l oftare än dom dagarna det blåser 5,8.

    Som ni förstår så bor jag i sthlm!

    nachoman svarade 9 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mexi_

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 18:05

    Jag hade en 8.5 som jag körde med min freeride 125, tyckte precis som du att det inte var så kul. Kör med mitt freestylesegel med 125 och dessutom till min fsw85 som största. Tycker det funkar kanon, väger 88kg. Funderar på att skaffa en 7.5 till 125 för att kunna plana lite tidigare. Fsw kör jag ner till 4.0, men skulle behöva en mindre bräda då.

  • irieman

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 18:06

    @surfing_is_great 730285 wrote:

    På vintern är det ju svårt att hålla hjärnspökena i schakt, enklare är det ju att bara dra ut och köra dom dagarna det blåser!

    Men fick i veckan hem en ny bräda, en Fanatic Freewave textreme 96L.

    bortsett från denna så har jag en Skate 110 och en X-cite 134l.

    Segellinjen är 4,2 vågsegel 4,8 5,8 6,9 freestylesegel och 8,5 sailloft traction

    8,5 används ju endast till min X-cite 134l, går ju igång tidigt men seglet är väll i mitt tycke lite väl stort och tungt! (väger 75kg)

    6.9 + 5.8 till min skate 110 fungerar ju kanon, sen har jag haft en annan fsw och kört 5.8 och 4,8 på.

    Är det någon som har erfarenhet på att köra tex 6.9 eller däromkring på en 96l freewave, går man igång tidigt eller är det bara för stort? Min skate går ju igång jäkligt tidigt men tål ju inte chopp så bra, även när man har fulltryck i 6.9 så kan jag tycka de kan bli väl choppigt på vissa spot och då vore de ju gött att kunna byte ner brädstorlek.

    Eller ska man skaffa ett större segel, typ 7,5 till skaten som lättvindssegel och runt 6,4 som största till 96l och helt enkelt slopa det största kittet med 8,5 (som jag ialf tycker är för stort)

    Vore ju schysst att bara ha 2 brädor + segel men man kanske vill ha möjligheten att segla 96l oftare än dom dagarna det blåser 5,8.

    Som ni förstår så bor jag i sthlm!

    Just en sådan bräda jag är sugen på också, står mellan den och JP Thruster, du får gärna skriva du tycker om den sen när du har provat.

  • irieman

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 18:10

    @IrieMan 730287 wrote:

    Just en sådan bräda jag är sugen på också, står mellan den och JP Thruster, du får gärna skriva du tycker om den sen när du har provat.

    Var köpte du den förresten? Kollade på både Skidsport och Surfers men dom verkade inte Textreme-varianten?

  • surfing_is_great

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 18:33

    Mexi_ vad kör du för storlek som största på din 85l?

    Köpte den hos Surfkeppler.dk, betalade runt 15000:- svenska inkl frakt och boardbag, alltså bra mycket billigare en tex teamedition hos surfers. Nu var det ju iofs en 2014 modell men det är bara färgen som skiljer.

    Surfkeppler har ju fortfarande 2014 års teamedititon kvar för 13000:- svenska, frakt och boardbag brukar dom bjuda på om man slår ett mail. Annars så tar ju tex skidsport hem det du vill ha (dom tog hem min skate 110 på ca en vecka i våras).

  • mexi_

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 19:57

    Haha,, tyckte jag var tydlig men missade storleken…….jag för ett NP expression 6.5 som största på 85:an, tycker det är kanon. Planar riktigt tidigt.

  • spinl

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 20:04

    Kör själv 6.7 m2 freeride segel som största segel till min 85 l FSW med 24 cm fena. Fungerar perfekt för tillfällen med mycket chopp. Freewave-bärdor är väl lite mer vågorienterade än FSW så är inte säkert på om det fungerar lika bra där.

  • surfing_is_great

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 21:17

    det känns som om ni (spinL , mexi_) kan köra 6,5 resp 6.7 på 86l så bör det knappast vara några konstigheter att hänga på på en 6,9 på 11l +.

    Ska såklart prövas, samt sätter nog på en större fena men vore ju supergött om det fungerar då jag är nöjd med mina segel och storlekar i övrigt!

  • mexi_

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 22:31

    Precis så jag tänkte. Har en superskön fena på 29cm till min 6.5, en sån här: http://www.surfspot.se/fena-select-shock-bump-and-jump-crossover.html funkar kanon och planar riktigt tidigt.

  • pgvirtual

    Medlem
    17 januari, 2015 vid 20:20

    Byt ut din X-cite mot en slalombräda på ca. 110 liter så kommer du att få en helt ny utmaning (också fysiskt). Du kommer att få massor med planingsdagar, och brädan kommer att tvinga dig att ta ett nytt steg.

  • surfing_is_great

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 07:38

    Njae, Slalom med stora tunga segel är inte riktigt min grej grej, svårt att tro att jag får mer planing med 110 slalom än 134l freeride, men visst jag förstår din poäng!

  • nachoman

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 14:59

    Hade tidigare 6.5 Expression som störst men tyckte att det var en ytterst marginell skillnad i planing jämfört med 5.7 Expression, iallafall på min JP FS 109 jag hade då. Fördelarna med 5.7an vägde över så jag slutade köra 6.5an.

    Idag kör jag en JP 107 FS som störst och använder oftast Simmer 5.3 Blacktip. Har även en likadan 5.6a men trots det blir det oftast 5.3an. Känner inget behov av att komma igång tidigare än vad jag gör med dessa grejor.
    Vad jag har upptäckt är att jag lärde mig mycket på att strunta i de större segelstorlekarna och istället envisas att köra med segel runt 5kvm. Detta gav träning i att plana. När jag seglat med riktigt duktiga seglare som både har mindre segel än jag själv samt väger mer och planar tidigare insåg jag att det inte bara handlar om segelyta. Teknik är a och o men kan lätt hamna i skymundan då det är lätt att tro att ett större segel alltid är lösningen.

    Men givetvis är det som alltid med tycke och smak och självklart är det kopplat till typ och storlek av bräda samt vad man önskar med sin segling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segellinje stockholm 3 brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.