• Publicerad av dr-masse på 30 augusti, 2005 vid 20:24

    Inte för att jag är någon speednisse, men återfall kan ju alla få… (minns mina mysiga och bökriggade fullcambrade riggar med en nostalgisk tår i ena ögonvrån just nu, kanske mest mitt fina Gaastra Flow F1 7.0 a la Bringdal, eller det däringa NP World Cup Slalomet… åh…)

    Jo, till saken. Undrar lite över hur folk resonerar kring det här med segelstorlekar. På västkusten känns det som om det finns ett gäng som kör fullräjsriggar som är mindre än typ sexhalv och neråt. På andra håll (ståkkhållmsdjävlar som åker crossbana här i krokarna och på Öland) så körs det sällan under 7 kvadrat.

    Vadan detta? (japp, fritt fram för spydigheter om klena Götlaborgare och überkaxiga nollåttor är det iofs, men jag undrar lite hur resonemanget går när man skall spana in lite speedigare prylar).

    Spontant känns det ju som om en runt sjunoll fullcambrad modern rigg borde gå att köra i löjligt mycket vind (typ 15 m/s och mer)? Typ 97-98 klev jag lätt ner från 7.0 F1 till bra tryck med 5.5 och vågisen. Borde ju hänt lite mer sedan dess…

    Kommer nog inte att skaffa fullblodsspeedkittet värsting, men lite snabbare grejor är man ju sugen på…

    Så – segelstorlekar, hur går tänket därute?

    Speeeeeeda På!

    swe876 svarade 18 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • Knatte

    Gäst
    30 augusti, 2005 vid 20:44

    Att vi har mindre segelstorlekar på framsidan av sverige, beror nog på att det blåser mer här eller att vi har öppnare hav. (Mindre skärgård och mindre träd osv.)

    Hur mycket du kan hålla en 7.0 beror väl på hur duktig/tung du är…
    Men jag håller ingen 7.0 kvm, i 15 m/s i alla fall, och jag brukar ofta ha skapligt stora segel jämnfört med min omgivning tongue.gif
    Personligen kör jag nog 5.8 eller ännu hellre 5.0 race i 15 m/s, men oftast är det inte seglet som begränsar, utan de oftast helt hopplösa och choppiga förhållanden där jag har kört hitills blush.gif
    Jag köra race/freerace 7.8, 6.6 5.8 och 5.0 på min slalomlinje…

  • jester

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 21:44

    Beror ju lite på det där. Finns ju en gräns när ett mindre segel faktiskt är snabbare än ett större. Onödig att ha en massa extra monofilm som bara hänger och fladdrar så att säga.
    Sedan spelar det ju roll vad man har för typ av segel i resp storlek oxå. men man bör definitivt ha ett segel i stoleksordningen 6.5-7.2

    Sedan drömmer man ju om dagar då man har fullt tryck i 6.2 eller mindre. Har dock inte skett än…

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 05:40

    Hmm, kanske klämde i lite väl med 15 sekundmeter där i mitt resonemang ovan….

    Ja, underlaget påverkar ju segelsize något enormt. Men 5.8 eller ännu hellre 5.0 fullräjs i 15 sekundmeter är ju lite oväntat måste jag medge. Om man nu är ute efter att åka jättefort.

    Kör ju 5.0 och vågbräda upp mot en 15 m/s (knappast medelvind, dock, då blir det nog 4.2) men det är klart att om det är ruggigt choppigt så blir allt jobbigt.

    Låter som om lite vänligare vattenunderlag är det som behövs, månne? Min gissning hade ju annars lätt varit 7.2 eller 6.6 i 15 sekundmeter, men aldrig 5.0. Femnoll fullspeedsegel är ju en sådan där size som i min fina teoretiska värld är något som man håller tills typ lacken börjar blåsa av från brädan eller nåt… 😉

    Speeeeda På!

  • Knatte

    Gäst
    31 augusti, 2005 vid 07:51

    Jag har kollat runt lite på GPS.speedsurfing.com och förvånandsvärt många använder “små” storlekar redan vid 10-15 m/s,
    Det finns flera som kör med Stealth 5.0 vid ca 15-16 m/s och ligger på hastigheter över 35 knop. Resten av gänget använder väl omkring 5.8 kvm i detta läget…

    Det är nog bara folk som är Pro och tunga (över 100 kg) som har så mycket större segel. Själv ligger jag på 75 kg grin.gif

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 07:54

    En orsak till att folk kanske inte använder hyperstora segel är ju att, beroende på farten, man får mer vind i seglet när man åker fort jämfört med att guppa i vågor. Men visst spelar seglarens vikt stor roll också. Jag kör ju ganska ofta större segel än dom flesta.

  • getwet

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 11:55

    Om man nu är ute efter att begränsa sitt urval av speedpryttlar (blir mycket annars plus dedäringa långsamma grejerna utan cambers) så är nog valet runt 6.5-7.5 ganska bra. För din del Masse så bör man kanske hamna någonstans i de undre regionerna, någonstans mellan 6.5-7.0 beroende på bräda. Hur länge man sedan håller dessa segel är helt beroende på vatten och bräda/fena. Men en 7.0:a ska gå att hålla koll på upp till 15ms om förhållandena är mycket bra, dvs plattvatten och jämn vind. Och det är i dessa storlekar som det börjar gå undan ordentligt, det kittlar till i magen så att säga wink.gif De mindre storlekarna kan kanske införskaffas den dagen man verkligen vill ladda på speed. Dagarna med 15ms och uppåt är ju trots allt (tråkigt nog) inte så många på en säsong.
    Storlekar över 7.5 ser väl jag (min synpunkt, kanske inte allas) mer som cruising segel (träna med och få vara på vattnet), dessa storlekar går det sällan att åka speed med. Fort kan det gå men det blir inte det där toksnabba.

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:23

    Tack!

    Fast de däringa skidsportsgrabbarna har ju åkt 34.5 å 35.2 med 7.8 respektive 7.2. Knappast cruising, eller?

    Nåja, runt sju blir det nog…

    Speeda På!

  • surfmats

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:56

    Får man fråga vad du kikar på för segel? NP, North, Simmer?
    /
    Mats

  • getwet

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 16:32

    Hehe…kör själv 7.2 och det är under 7.5! Sen tror jag inte riktigt kanske vi ska jämföra dig o mig med J på Bromma, diffar några kilon liksom wink.gif

    Sen vet jag att grabbarna på Bromma åker snabbare med mindre….när vinden räcker till, det gör vi troligen alla men dagarna är så få.

    Nä vad jag menar Masse är att det är ett fåtal som kan hantera större än 7.5 i så pass hårda vindstyrkor så att det ska bli riktigt åka av, speedåka alltså. Slalomåka är en annan sak.

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 18:19

    Allas våran Surfan kör ju i stort sett enbart med en RS4 6.7 och en Falcon 90. Går ta mig f-n igång redan vid 7-8 m/s, och har väl sällan eller aldrig kört överriggad ännu. Fantastiskt segel det där. Och han har ju varit över 30 knop varje gång sen vi skaffade GPS. Med lite bättre vatten och vindförhållanden (vi kör ju på öppet hav i Rågelund), så vet jag att han kan köra ruggigt snabbt. Vet dock att det finns planer på en linje RS 6:or till våren.

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:17

    Simmer.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:52

    Frågar man Barry Spanier, så har han nån gång sagt ungefär “All speed sailing with sails larger than 6.0 is glorified slalom”. Jag såg culing segla 7.2 med rätt rejäl fart (vet inte om hans gps tyckte det) i pissvind i tisdags så det ligger nog nåt i att största möjliga segel inte behöver vara snabbast. Med tanke på att freestylarna ofta planar med 5.3 när jag knappt får igång mitt compact 5.7 så misstänker jag att plana tidigt-teknik lätt kan bli segla fort-teknik.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2005 vid 06:15

    Hej
    Dom som kör freestyle har brädor har brädor som snabbt går upp i planing sen händer det inte så mycket mer (hastigheten för det händer ju en massa annat istället)
    Ofta har dom lite mer buk i sina segel.
    Tar du Johan Johanesson trea på NM i freestyle så seglar han aldrig större än 5,3 där han sticker iväg lika fort som en annan på 6,7.
    Eller Anna och Emma.
    Men dom seglar aldrig fortare än en 17-18 knop.
    Vilket inte heller är meningen med med deras typ av segling.
    Våra segel är lite plattare (sen ofta är vi lite större “vältränade”)
    Sen är det lite lättare att pumpa igång en bräda som är gjord för tidig planing.
    I vår typ av segling så pumpar vi inte så ofta.
    För pumpar man sätter man inga speedrekord.
    PS kommer du till Öland mer glöm ej gräsfena
    Kenneth (som har en mental spärr som för 30 knop)

  • rasmus_w

    Medlem
    6 september, 2005 vid 00:28

    Nja. Jag håller inte riktigt med. Visst är det jävulskt med bottendrag i mitt 5.7 compact men jag planar alltid tidigare på hösten än på våren. Att pilla med trimmet och slipa på tekniken gör massor för hur tidigt man kommer iväg, och det som gör att man kommer iväg tidigt skiljer inte mycket mellan mitt 9,7 warp och mitt compact.

    Sen begränsas ju toppfarten av en del prylar men på grejor som är till för att gå fort brukar det också gå fortare om man vet hur man får iväg dem i svag vind. Knepet för att få brädan att axa i en fet vindby är nästan samma som för att komma upp i planing fast man är lite underriggad. Det krävs bara lite mer stake för att våga göra det när man har fullt drag i en fet vindby.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2005 vid 04:37

    Kan det bero på att du väger mer på våren.
    Orörlig på vintern.
    Inte gått till och från Fituna
    Speedkenta

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.