Senaste nytt Forums segelstorlek

  • segelstorlek

    Publicerad av john1 på 8 januari, 2004 vid 20:38

    Jag har Naish Session 5,8 och ner till 4,5a. Nästa segel neråt tänkte jag skulle vara ett session 4,0. Men ett alternativ kan också vara ett Force 3,7. Dette segel har enligt naish websidan ett bättre bottendrag eller power. Kan någon hjälpa mig med beslutet. Jag tänkte att jag möyligt kan få bättre segling med ett Force 3,7a i hård vind därför att vinden är byig och att forceseglet får ett bättre bottendrag även om det är mindre än session 4,0. Tror ni gapet blir för stort Session 4,5 till Force 3,7, blir det bättre med Session 4,5 till Session 4,0?
    Tack på förehand.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • imported_borje

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 20:49

    Jag tycker du ska köpa ett 4.0 Det är sällan det blåser 3.7 i Sverige. Då är det bättre att vara lite överriggad de gångerna de blåser 3.7 och försöka dra ner 4.0an så gott man kan, max uthal och nedhal. Blir rätt stelt, men funkar smile.gif

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2004 vid 08:24

    Är benägen att hålla med. Kan du tycker jag dessutom att du skall fortsätta i samma “linje”, dvs Session. OM du är nöjd med seglet, vill säga.

    Finns ofta fördelar med att lära känna en linje samt att “gapen” mellan olika storlekar blir rätt.

    Dessutom tycker jag möjligtvis att 4.5 – 3.7 är ett väl stort hopp. Nästan en kvadrat är rätt mycket i såpass små segel.

    Dessutom, tänk på det här med mast. Många fyrnollor kan nog funka på 4 meters mast, medans 3.7 i många fall nog bör ha 370 för att må bra (läs flera inlägg om detta på konfen, Ola H. har skrivit en hel del i ämnet).

    Lycka till å Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2004 vid 10:12

    Tack skall ni ha. Skall föja rådet.
    JJ.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.