Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek

  • segelstorlek

    Publicerad av steos på 10 maj, 2007 vid 09:37

    Hej

    Har precis blivit med bräda efter ett uppehåll på nästan 12-13 år. Då stod jag på en osänkbar livbåt med centerbord och klatschigt rosa trekantssegel. Har nu kommit över en RRD evolution ifrån 2004 (tror jag det är) utan centerbord och med ett rushwind escape 5,5 ifrån samma år (tror jag även där).

    Nu till frågan, jag kommer mestadels segla i stockholmstrakten. Har nära till näsbypark men kommer även var mycket i Rangsta och kanske en del i Fituna ifall man blir insläppt där som badande amatör 😉 . Viktmässigt ligger jag något kilo över 80. Jag undrar således ifall jag klarar mig på 5,5 seglet och om inte har ni några trevliga rekomendationen på storlek och segeltyp, märke etc. som kan vara aktuella för mig?
    Misstänker som sagt att det kommer bli en del badande inledningsvis.

    tacksam för hjälp.

    canoya svarade 17 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • canoya

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 09:51

    5,5 är nog bra i början. Lägg sedan till ett 7,0 ungefär för att få fart även i lite lättare vindar. Vill du senare ha ännu större segel så tror jag att brädan är OK med även ett 8,5, men då måste du skaffa en större fena också.

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.