Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek!?

  • segelstorlek!?

    Publicerad av oskie på 19 augusti, 2002 vid 18:21

    Hur vet man vilken storlek på segel man ska ha? En massa faktorer kan ju vägas in – typ av segel, brädans typ/bredd/ volym/längd/vikt/fenstorlek, vindsurfarens nivå, typ av vatten, vindstyrka/väderförhållande osv – men vad är av mest betydelse?

    Exempel:
    Jag har en gammal (senare 80-tal) race/freeride-bräda som är 280cm lång, 58cm bred, väger 12 kg med volym nånstans på 105-120l. Vilket är ideal-/maxsegelvolymen för ett modernt freeride-segel till denna bräda?

    PS. Sånna här frågor kanske är lite *för* vanliga… Men jag har inte hittat någon FAQ med svar på grundläggande och allmänna vindsurfingfrågor av denna typ! DS.

    canoya svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • jpeter

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 19:30

    Jag är inte heller så bra på det där, men kolla under tips&trix på http://www.twc.nu där står det iaf lite om segel och fenkombinationer.
    Peace!

  • oskie

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 20:52

    Hittade lite bra info på
    http://www.boards.co.uk/kit/tests/2002/105-115l/index2.asp
    (under Sail size) också…

  • canoya

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 06:53

    När din bräda var ny skulle jag tro att man betraktade 6,5 kvm som max. Jag misstänker att riggens vikt och bomlängden är det som begränsar segelstorleken. Dagens riggar har ju mer yta på samma vikt och bomlängd som förr. Jag har själv försökt att köra ett 7,5 kvm UP Racing från 91 på en Copello 280 med ungefär samma mått som din bräda men några kilo lättare och 38 cm fena, men jag tyckte att man fick vara glad om man kunde ta någon höjd alls. Man kanske skulle haft större fena men då tror jag att man skulle få problem med att brädan vill “välta” eftersom den har ganska liten bredd i aktern så att man inte får någon hävarm på fenan.

    Vill gärna se fler teorier kring ämnet!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing segelstorlek!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.