Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek och vindstyrka

  • Segelstorlek och vindstyrka

    Publicerad av malibu på 15 januari, 2015 vid 08:28

    Som nybörjare är det inte alltid så jäkla lätt att plocka med sig rätt segel när man ska ut. Igår var jag rejält överriggad och hade lätt kunnat gå ner till mitt 5.6 (istället för 6.4 som jag körde på).

    Så, frågan är, finns det några riktlinjer är handlar det bara om att lära sig vind/segel?

    Är ju en jävla massa trial & error i den här jävla hobbyn! 😉

    Men jag lyckades äntligen få bommen på rätt höjd så jag slapp hoppa för att kroka i så något rätt blev det iaf 🙂

    stefan_gbg svarade 9 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • alexasu

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 09:12

    Klassisk fråga som tyvärr inte har något enkelt svar…

    För det första så beror det helt på vilken gren du kör, dvs vill du vara manövrerbar eller bara köra så fort som möjligt? På plattvattenspotsen kör ofta freestyleseglarna en kvadratmeter mindre än freeridearna, och speedarna kör säkert ännu större!

    Sen hänger det lite på vikten också. Tyngre seglare kör ibland lite större än lättare som kör lite mindre.

    Om du över huvud taget funderar på att rigga ner, eller får känslan av att du är överriggad – gå in och rigga ner ASAP!
    Det tar inte så lång tid och har du väl fått den känslan kommer det inte vara några problem att plana med ett mindre segel!

  • slim_jim

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 09:15

    Man lär sig med tiden… Att rigga om hör till sporten 🙂

    Men tills du är där, packa bilen med alla segel du har och fråga sen någon som redan är varit ute på vattnet vilken storlek hen kör.

  • malibu

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 11:08

    Tack. Självklara tips. Naturligtvis är det rätt väg att gå. Packa allt, fråga, och rigga om om det ändå blir fel.

    En följdfråga då, jag har 5.0, 5.6 och 6.4. Är glappet mellan 5.6 och 6.4 för stort? Bör jag skaffa mig ett 6.0 med? Vore ju trist att rigga om och istället bli underriggad… 🙂

    Jag surfar uteslutande i Läjet så det blir ju ganska mycket vågor, även om jag knappast kan hantera förhållandena när det brassar på lite mer (runt 10ms är min absoluta maxgräns). Vikt 70kg.

  • john1

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 11:28

    Är glappet mellan 5.6 och 6.4 för stort? Nej det är inte för stort.
    Skaffar du massor med segel får du ennu mer problem med val av segel. det finns så bra med trimmingsmöjligheter nu med varje segel som modifierar egenskaperna.
    JJ

  • the_novice

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 12:24

    Det är som sagt väldigt svårt att ge generella råd på detta, men det blir mindre svårt att välja med tiden. Man blir också bättre både på att rigga och att segla med “fel” storlek.

    Jag roade mig en gång med att plotta rangen för olika segelstorlekar, och för mig (ca 64kg) så blir det ungefär så här;

  • the_novice

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 12:34

    @john1 730246 wrote:

    Är glappet mellan 5.6 och 6.4 för stort? Nej det är inte för stort.
    Skaffar du massor med segel får du ennu mer problem med val av segel.

    Jag håller med om att glappet inte är för stort. Det handlar dessutom mycket om vilka brädor man seglar på också. Ibland så går det enklare/fortare att byta bräda, än att rigga om. Har man även olika master till seglen så är det ganska snabbt gjort att flytta över en bom, etc.

    Annars är det nog så att det blir mindre veligt (men dyrt förstås) om man har tätt mellan seglen, det kan liksom inte bli helt fel, och vinden ligger inte och variera mitt i mellan två segelstorlekar.

  • stefan_gbg

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 13:38

    Som sagts tidigare ta alltid med allt. Sedan handlar det mycket om vilken disciplin man kör och mycket om teknik. I somras seglade jag med 5,3 och 94 liters vågbräda med knapp planing, Jamie Hancock seglade med full speed på 68 liter och 4.2. Han väger iofs lite mindre men ändå.
    Så få segel som möjlig skulle jag vilja säga, utan att missa bra surfdagar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek och vindstyrka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.