Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek på introduktionsrigg?

  • Segelstorlek på introduktionsrigg?

    Publicerad av jesper-b på 10 september, 2010 vid 10:33

    Hejsan,
    Detta kan uppfattas som reklam men det är en genuin undran som jag tror ni kan hjälpa mig med. Strunta i märkessnacket. Hotsailsmaui håller i vart fall på att utveckla en lågpris men kvalitetsrigg för förstagångsvindsurfare. Ska vara komplett med bra RDM-mast med en hel del kol, fina X-plymaterial i segel, en riktigt bra bom och förlängare men med rejält pressade marginaler och paketpris. På olika marknader efterfrågar man olika storlekar, då undrar jag:

    Vilka storlekar vill vi ha här hemma i Sverige. Misstänker att man kanske vill ha lite större på mellersta och norra ostkusten samt på sjöar jämfört med västkusten? Vilka storlekar tror ni på? Dessutom bra om de inte blir för många, då kan man pressa priset mer.

    /JB

    jockerookie svarade 13 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • dberg

    Medlem
    10 september, 2010 vid 11:05

    Tja, jag började med 6.5:a på västkusten och det kändes väldigt rätt; tillräckligt stort för att man skall få styrfart när det är “nybörjarväder” och hyfsat lätt att hitta en dag med planingsvind när man kommit i stroppar och sele. (väger ca 70 kg)

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 september, 2010 vid 11:12

    runt 6.2 vore kalas som introduktionsrigg tycker jag! Alt lite mindre.

  • ludde_l

    Medlem
    10 september, 2010 vid 11:16

    5,6
    6,3
    7,5

  • gustavw

    Medlem
    10 september, 2010 vid 12:54

    Hej,

    Jag började med en bukig 8.0a 1991, det tyckte jag var perfekt;) stort är bra!

    /gustav

  • luwa1111

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:00

    Hej!

    Är det inte smart att göra en linje med ganska stora steg typ:
    4.0 Ung nybörjare/lätta tjejer
    5.0 Större nybörjare/tyngre tjejer/lätta killar
    6.0 Fortsättnings/Ännu större nybörjare/tunga killar

    Att allt sedan beror på hur det blåser just då man ska segla påverkar ju givetvis för vem respektive segel passar!

    Ungefär så här hade jag resonerat om jag skulle utveckla en “Introduktionslinje”

    //Johan

  • oaxen

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:51

    6.3
    5.5
    4.7

    För en åttiokilos insjöseglare står 6.3 för 50% av seglingen.
    5.5 25% och 4.7 10%.

    Om jag skulle tvingas välja två segelstorlekar med fokus på max TOW skulle det bli 6.3/5.5. En lättare seglare kan ta 5.5/4.7.
    Ur skolperspektivet så skulle jag säga att dessa tre storlekar täcker 90% av surfkursbehovet.

    Storlekarna ska ju lämpligen vara stegade så att de kan användas i ett set.

    Mixa masterna så att seglen kan riggas upp och ned enligt följande:
    4.7 – 400 cm
    5.5 – 400/430 cm
    6.3 – 430 cm
    Varför?
    Jo, i Sverige måste man hyfsat ofta kör två storlekar och då ska det vara enkelt att ha två segel riggade.
    T ex 6.3/430 & 5.5/400 eller 5.5/430 & 4.7/400.

  • johanoeberg

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:58

    När jag själv började fick jag ratta en 4.0, detta på västkusten. Detta gick jättebra, större behövdes verkligen inte.

    En vän, flicka modell tanigare skulle försöka dra och balansera rigg med min 5.3 men det var väldigt jobbigt. En annan trivdes mycket bättre med mitt minsta: 4.5

    Min åsikt är att man de första 10 gångerna har tillräckligt med inlärning av segel-motorik, balans och styrande. Således finns inte behovet av stort segel.

    Min röst likt johan: 4.0, 5.0, 6.0

  • rillestark

    Medlem
    10 september, 2010 vid 16:20

    Jag håller till mest på insjö & jag har lyckats bäst med storlek runt 5 kvm av typen vågsegel när jag introducerat vindsurf för vuxna nybörjare.
    Lätt att dra upp ur vattnet, för det blir ju några gånger, samt ändå stort nog för att ge styrfart även om vinden är väldigt svag.

    Frid

  • surfslusken

    Medlem
    11 september, 2010 vid 19:03

    Varför inte börja, forsätta och sluta med den ultimata storleken 4,7?
    Klart skönaste sizen, egentligen ska man bara segla när de funkar me
    4,7an o ägna resten av sitt liv åt vettigare saker.

  • alken

    Medlem
    11 september, 2010 vid 19:14

    Håller inte riktigt med slusken… Om man bara har 4.7 då blir det inte alltför många seglingsdagar på ett år, i synnerhet inte en sommar som denna på ostkusten eller en insjö! Man kan inte vara landkrabba 355 dagar om året!

  • oscar

    Medlem
    12 september, 2010 vid 06:53
    Jesper B;630484 wrote:
    Hejsan,
    Detta kan uppfattas som reklam men det är en genuin undran som jag tror ni kan hjälpa mig med. Strunta i märkessnacket. Hotsailsmaui håller i vart fall på att utveckla en lågpris men kvalitetsrigg för förstagångsvindsurfare. Ska vara komplett med bra RDM-mast med en hel del kol, fina X-plymaterial i segel, en riktigt bra bom och förlängare men med rejält pressade marginaler och paketpris. På olika marknader efterfrågar man olika storlekar, då undrar jag:

    Vilka storlekar vill vi ha här hemma i Sverige. Misstänker att man kanske vill ha lite större på mellersta och norra ostkusten samt på sjöar jämfört med västkusten? Vilka storlekar tror ni på? Dessutom bra om de inte blir för många, då kan man pressa priset mer.

    /JB

    Med förstagångsvindsurfare menar du då nybörjare eller de som köper sina första grejer efter att ha gått en kurs?

    Antar att du menar de senare så: 7.5 6.5 5.5

    Som fortsättare har man oftast en 120-150 liters freeride och vill segla mkt. De flesta (även jag på den tiden) köper då större grejer. Det är när man är erfaren och kräsen som man klarar sig med en ca 6.0 6.2 som störst.

    Men en 7.5 på RDM tror jag inte på.

    Jeff får gärna komma till Roxen och utveckla seglet så får han känna på bra insjöförhållanden men rätt uselt jämfört men Maui 😀

  • kinabalu

    Medlem
    12 september, 2010 vid 07:54
    Oåxen;630513 wrote:
    6.3
    5.5
    4.7

    För en åttiokilos insjöseglare står 6.3 för 50% av seglingen.
    5.5 25% och 4.7 10%.

    Om jag skulle tvingas välja två segelstorlekar med fokus på max TOW skulle det bli 6.3/5.5. En lättare seglare kan ta 5.5/4.7.
    Ur skolperspektivet så skulle jag säga att dessa tre storlekar täcker 90% av surfkursbehovet.

    Storlekarna ska ju lämpligen vara stegade så att de kan användas i ett set.

    Mixa masterna så att seglen kan riggas upp och ned enligt följande:
    4.7 – 400 cm
    5.5 – 400/430 cm
    6.3 – 430 cm
    Varför?
    Jo, i Sverige måste man hyfsat ofta kör två storlekar och då ska det vara enkelt att ha två segel riggade.
    T ex 6.3/430 & 5.5/400 eller 5.5/430 & 4.7/400.

    Eller varför inte:
    4.7 – 400
    5.5 – 400
    6.3 – 400/430

    Skönt att kunna ha en och samma mast till alla segel.

  • vigla

    Medlem
    12 september, 2010 vid 09:19
    JohanOeberg;630514 wrote:
    När jag själv började fick jag ratta en 4.0, detta på västkusten. Detta gick jättebra, större behövdes verkligen inte.

    En vän, flicka modell tanigare skulle försöka dra och balansera rigg med min 5.3 men det var väldigt jobbigt. En annan trivdes mycket bättre med mitt minsta: 4.5

    Min åsikt är att man de första 10 gångerna har tillräckligt med inlärning av segel-motorik, balans och styrande. Således finns inte behovet av stort segel.

    Min röst likt johan: 4.0, 5.0, 6.0

    jag håller också på 4 och 5 för alla olika viktklasser, för att sedan fortsätta med 6 som ofta är en idealisk allround storlek.

  • oaxen

    Medlem
    12 september, 2010 vid 09:34

    Nackdelen med en stege 4, 5 o 6 m2 är att steget mellan 4 o 5 inte är funktionellt. Det kommer att vara förhållanden som gör att man är totalt överriggad med 5:an och inte planar med 4:an. Inte ens HSM SuperFreak har så stort register och SF är ändå något av en världsmästare i den grenen.

    Jag kan tänka mig att gå Oscar till mötes lite med linjen 4.7, 5.5, 6.3, 7.5. Idealet skulle i så fall vara att kunna matcha master enligt följande:
    4.7 & 6.3 (5.5) – på samma mast.
    5.5 & 7.5 (6.3) – på samma mast.
    Inte helt enkelt, jag vet. MEN, det är värt oerhört mycket, i Sverige, att kunna ha åtminstone två riggar uppe samtidigt.

  • poppo

    Medlem
    12 september, 2010 vid 12:17

    ok, här är mina fem ören.

    antar att vi pratar grejer åt folk som för första gången skall testa vindsurfing?
    …hur många planar första dagarna de står på en bräda? – fel fokus!

    i uppsala har vi haft nybörjarkurser främst för ungdomar 10-15 år några decennier nu, för den åldersgruppen är det viktigaste att man över huvudtaget orkar dra upp riggen – nåt man gör rätt ofta i början! rek segelstorlek för den åldersgruppen runt 2,5-4m2.

    även vuxna ser som bekant väldigt olika ut, där skulle jag säga runt 4,5-5,5m2 i absoluta nybörjarfasen. vuxengrejerna måste hålla för betydligt mer än barngrejerna, då de sannolikt kommer köras av tyngre personer när det brallar i lite.

    “bär hjälm!” 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek på introduktionsrigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.