Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till 118 liters bräda?

  • Segelstorlek till 118 liters bräda?

    Publicerad av sebos på 15 augusti, 2004 vid 16:46

    Tjoho!
    Har en freeridebräda på 118l o endast ett segel; Supernova II 6.0. Funkar bra vid 6-7 m/s (är nybörjare o 60 kg lätt) men känner mej kraftigt överriggad efter 8-9 m/s. Behöver ett nytt så vilken segelstorlek rekommenderas o vilket märke? Uppskattar själv att ett 4.0-4.7 skulle sitta fint, e ja ute o cyklar?
    Har kraftig brist på pesetas så om jag hade kunnat använda min bom på 160< hade det vart grymt!
    Hsh blir ja väl tvungen o köpa ny mast, tror inte min 430 passar.. crazy.gif

    sebos svarade 19 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2004 vid 19:44

    Jag börjar använda 6.0 vid runt 9 m/s. Känner du dig överrigad i 8-9 m/s med det kan det vara idé att kolla över tekniken..använder du hängsele? För att få igång ett 4.0 – 4,7 behöver du betydligt mycket mera vind typ 14 m/s+ dessutom är nog din bräda lite för stor för att klara dessa segel. Ska du gå ner ett steg skulle jag rekomendera ett runt 5,3 ett sådan kan du hitta som passar både din 430 mast och din bom…

  • sebos

    Medlem
    16 augusti, 2004 vid 17:23

    Jo, tekniken är väl inte den bästa.. wink.gif
    Ja kör med sittsele, har dock bara lyckats kroka i två gånger men det kanske bara är det o stropparna som gör att ja känner mej överriggad. Får öva mera på selen o hoppas att det är lösningen! tack för svaret

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till 118 liters bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.