Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till Perth WA?!

  • Segelstorlek till Perth WA?!

    Publicerad av sandrad på 5 oktober, 2009 vid 10:25

    tja! Drar nu till Perth WA okt till april och får bara ha med mig 23 kg!!! så är det någon som har koll på ungefärlig segelstorlekar? har 3,4 3,8 4,4 o 5,0 funderar på 3,8 o 4,4 för då får man 2master o kan lättare komplettera därnere… me jag vet inte det kanske inte är så hårda vindar? någon som vet lite mer o kan ge tips är jag riktigt tacksam!

    Peeeeace 😉

    mag svarade 14 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • xhib

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 10:54

    När jag var där så hade jag 4.1 & 5.0. Körde nästan bara med 5.0, och hade nog hellre kompletterat med 5.7 om jag skulle dit igen. Jag väger ca 85 kg och hade en vågis på 85 liter.

    Om du inte är extrem lättviktare skulle jag nog rekommendera 4.4 och 5.0 för att få fler dagar.

  • oscar

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:13

    Jag var där 2.5 månad januari – mars (2001 suck). Vägde 87 och hade lätt klarat mig med bara 5.0. Körde 5.9 2-3 dagar…hade lika gärna kunnat göra nåt annat då. Finns gott om begagnade grejer i Perth.

  • kronaldo

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:37

    Kul att du kommer iväg till australien. Ska också dit. Åker redan nästa vecka och stannar till april 😀 Kommer tyvärr till större delen att befinna mig på “fel” sida vad gäller vindsurf, alltså på östkusten. Har dock några bekanta som bor i perth atm och som kör med istortsett bara 4.5 och uppskattningsvis väger dom seglarna runt 65kg.

    Kommer bli sjukt fin surf där nere. Hang loose och lycka till.

  • k-man-2

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 12:02
    kronaldo;581160 wrote:
    Kul att du kommer iväg till australien. Ska också dit. Åker redan nästa vecka och stannar till april 😀 Kommer tyvärr till större delen att befinna mig på “fel” sida vad gäller vindsurf, alltså på östkusten. Har dock några bekanta som bor i perth atm och som kör med istortsett bara 4.5-5.0 och uppskattningsvis väger dom seglarna runt 65kg.

    Kommer bli sjukt fin surf där nere. Hang loose och lycka till.

    vart på ostkusten ska du?

    perth ska ju vara bäst för vågor men du lär få din beskärda del av surf på den sidan oxå! finns ju en anledning till varför surfer’s paradise heter just så. (även om det främst syftar på board surfing så är det inte ovanligt med goda vindar 20 dagar i sträck under sommaren). melbourne bjuder på finfint bump n jump under säsong! sen har du ju sandy point för spegelplatt och speed =)

  • kronaldo

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 12:12
    k.man;581171 wrote:
    vart på ostkusten ska du?

    Ska bo i Balgowlah heights, Sydney. Vet att det finns några ställen som fungerar men är mest ute efter vanlig surf det här halvåret. Efter nästa sommar bär det dock av till ett v-surfparadis dvs jericoacoara 😉

  • surfpunk

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 12:28

    Jag har varit i Geraldton två gånger, vägde då ca 70-72 kg och körde nästan uteslutande 4,5 och några få gånger med 4,0. Vid normala vädersystem så ökar vinden under dagen så att det till slut blir perfekt med ca 4,5. Om du är lättviktare så skulle jag rekommendera 3,8 och 4,4. Vinden är iofs lite starkare i Geraldton än Perth men hur mycket är jag osäker på?

  • k-man-2

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 12:57
    SandraD;581144 wrote:
    tja! Drar nu till Perth WA okt till april och får bara ha med mig 23 kg!!! så är det någon som har koll på ungefärlig segelstorlekar? har 3,4 3,8 4,4 o 5,0 funderar på 3,8 o 4,4 för då får man 2master o kan lättare komplettera därnere… me jag vet inte det kanske inte är så hårda vindar? någon som vet lite mer o kan ge tips är jag riktigt tacksam!

    Peeeeace 😉

    hör annars med locals på “deras steffo”:

    http://www.seabreeze.com.au/Forums/

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:17

    3,8 och 4,4 är mitt tips!
    Inte avundsjuk alls… 😉
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek till Perth WA?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.