Taggad: 

  • Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2002 vid 11:56

    Om man precis ligger på planingströskeln -pumpar, pumpar och pumpar men så fort man slutat pumpa så tappar man planingen, vad göra? Kan man ordna detta genom att trimma riggen på något sätt? vad är optimumförhållandet nedhal/uthal för tidig planing?

    uthalstrim, hur fungerar det? när ska man trimma hur?

    man blir ju lite avis när man ser alla FW-proffs plana iväg i nästan ingen vind alls… själv ger jag mig tyvärr i 4 av 5 fall ut i för dålig vind… trots att man 10min tidigare stått på land och trott att “IDAG KOMMER DET FOORT”

    tacksam för tips!

    /surfoholic

    swe-1 svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • swe-1

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:01

    Man planar något tidigare med mindre nedhal, är det extremt lätt vind brukar jag släppa på nedhalet en till två centimeter. Det är lättare att pumpa seglet med lite mer uthal eftersom detta sträcker upp akterliket mer.

    På de största seglen har jag en uthalsspänning som gör att seglet ligger imot bommen en bit (20-50cm). Väl uppe i planing släpper jag lite till på uthalstrimmet så att seglet ligger imot halvvägs fram på bommen för att få bättre tryck i seglet.

    När vinden ökar spänner jag uthalet så att seglet precis lättar från bommen. Ökar vinden ytterligare så att jag blir överriggad drar jag det ännu hårdare för att “döda” kraften i seglet. Detta är försåss inte optimalt men man tar sig i alla fall runt banan utan att bända sig blodig.

    På undanvind/läns där det handlar mycket om att gå så djupt med vinden som möjligt släpper jag uthalet tills seglet ligger imot hängselelinorna för att få en stor och djup buk och på så sätt få mer “spinnakereffekt”. Vi detta läge har jag släppt ca 10-15cm, alltså väldigt mycket.

    När jag pumpar i lätt vind så börjar jag med att falla av något under halvvind, i varje pumptag skotar jag in seglet hårt, vinden följer nämligen seglet en liten stund innan seglet “stänger”. Dessutom anväder jag benen och skjuter brädan framför mig. Hela tiden flytar jag mig lite bakåt för att minska den våta ytan, väl i planing ställer jag mig i den främre fotstroppen, tar ett par pumptag till stoppar sedan in den bakre foten, först därefter krokar jag i. Det är mycket viktigt att hålla riggen uprätt och inte hänga ner denna, hög bom och korta linor hjälper till att få en upprätt position.

    Brädan trimmar jag så plant jag kan genom att trycka på tårna (känns som att stå på tå). Det är mycket viktigt att man inte trycker ner lovartskanten i vattnet.

    Tappar man planingen nu har man helt enkelt för små prylar…

    \JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 07:54

    tusen tack för tipsen!

    kanske dum fråga, men har du så mycket buk på seglet så det ligger mot bommen?

    nu jävlar ska det trimmas o rejjsas!! 🙂

  • swe-1

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 08:43

    Ja, i lätt vind på kryss trimmas seglet så att det ligger mot bommen en bit. När vinden ökar drar jag uthalet hårdare så att det precis lättar från bommen, vad som är lagom känner jag i balansen i hängselelinorna. Tänk på att olika bommar är olika vida/breda och styva vilket påverkar buken på seglet.
    Neil Pryde, Gaastra, Yes, North mfl. trimmas alla ungefär på detta sätt.

    //JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.