Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segla 7,5 på 98 liters bräda, funka bra eller dåligt?

  • Segla 7,5 på 98 liters bräda, funka bra eller dåligt?

    Publicerad av gustav1980 på 11 augusti, 2009 vid 19:23

    Seglar vanligtvis min 98 liters freeride, 63 cm bred och 235 lång, med 6,4.

    Hur skulle det fungera att slänga på en 7.5 rigg på ovanstående bräda

    Tidigare planing och högre fart i lättare vindar?
    Eller krävs en större bräda för att nyttja ett 7.5 segel?

    jps svarade 14 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:31

    Beror på brädan (och på seglaren). På en slalom av den storleken är 7.5 inga som helst problem och inte direkt på en racig freeride heller om du kan segla den som en slalombräda. Men på en lite mer “soft” freeride, är jag inte säker på att det ger å mycket extra. Men som sagt, det är många variabler i den ekvationen.

  • nissex3m

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 19:35

    Testade min 97 liters freewave med ett 7.0 slalom segel. Det gick inget vidare, fick ingen fart på brädan alls, på tok för tungt och jag planade snabbare med mitt 6.4 än min tunga 7.0 rigg… Vill du använda din 7.5 tror jag ett inköp av större bräda skulle sitta fint.

  • gustav1980

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 20:24

    Jag har en 120 liters bräda där 7.5 sitter som gjuten. Men det vore skönt att slippa släpa på två brädor och därför är jag sugen att även köra 7.5 på lilla brädan.

    Brädan är för övrigt en Bic Superblast som enligt uppgift ska vara en fartorienterad freeride.
    Men det bästa är ju givetvis att testa själv nästa gång det blåser.

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 21:11

    Det bör fungera fint, speciellt om du kör en hyggligt kraftfull fena. Men som du säger så skadar det ju inte att prova… 🙂

  • jps

    Medlem
    11 augusti, 2009 vid 21:21

    Det är ju bara att testa.

    Jag kör en 7.5a på min 100 liters som är 65 bred. Inga problem mer än att det är lite bökigare än ett mindre segel. Men visst tusan planar den tidigare än med 6.4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segla 7,5 på 98 liters bräda, funka bra eller dåligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.