Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglerna Loftsail, sailloft ??

  • Seglerna Loftsail, sailloft ??

    Publicerad av Knatte på 5 september, 2008 vid 16:19

    Det finns väl ett segelmärke som heter loftsail och ett som heter Sailloft?? Finns det några som helst kopplingar mellan dessa??
    Var tillverkas dessa segel mm.?

    andreas-h svarade 15 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • snaffe

    Medlem
    5 september, 2008 vid 16:33

    The Loft görs på Tarifa av en gammal räv. Monty Spider eller något. Har ett av deras vågsegel och är mycket nöjd. Sailloft tror jag är något tyskt.

  • svenne

    Medlem
    5 september, 2008 vid 17:17

    Nej, det har inget med varandra att göra.
    Sailloft drivs av ett par killar som designade segel för racing tidigare hos ett par stora segelmärken (jag vet inte om märkena stämmer, så det är lika bra att jag inte skriver vilka. 🙂 ) och sjösatte sina egna modeller för några år sen. Brutalt bra segel, jag är ruggigt nöjd med mina. Kolla in betygen på Surfspot, de får bra omdömen.

    http://www.sailloft.de/

  • bicless

    Medlem
    7 september, 2008 vid 08:57

    @Knatte 497157 wrote:

    Det finns väl ett segelmärke som heter loftsail och ett som heter Sailloft?? Finns det några som helst kopplingar mellan dessa??
    Var tillverkas dessa segel mm.?

    Sailloft designas av 2 petiga tyskar Olaf Hamelmann och Gerrit Maaß.
    De har egen designstudio i Hamburg där de ritar och syr själva. Tidigare tillverkade de även seglena där men numera görs de som allt annat i öst efter deras ritingar och materialval mm.

    JAg är lite impad över hur mycket energi de lägger på varje modell. De förstärker även seglena också upp över öronen. Till och med kartongerna de skickar i är dubbelt så tjocka som alla andras kartonger så de omöjligt kan transportskadas, nästan överdrivet med inlaminerade följesedlar tycker jag. Här pratar vi tysk kvalitetstänk.
    Dock kommer det inte ut med nya modeller lika ofta som större loft, satsar mer på kvalitet än kvantitet.

    Nästa år lovar de komma med en race serie, formula och ren slalom. Även lite fler tillbehör som master, bagar mm. De har stort mastlabb med IMCS mätning mm och testar alla master på marknaden redan idag för att kolla hur de passar med deras segel. Detta kan man se i senaste numret av tyska SURF.

    Bicless

  • andreas-h

    Medlem
    7 september, 2008 vid 14:11

    Loftsails udvikles som sagt af amerikanske Monty Spindler, der tidligere var chefdesigner for ART i ca 10 år. Han bor nu i tarifa og har produceret sine egne sejl der siden slutningen af 90erne under mærket Loftsails.
    I sejlkollektionen er der både hard core wavesejl (LIP wave), freestyle (360free) samt freeride (O2) og speed/slalomsejlet (BLADE).

    Sidstnævnte har franske Valerie Ghibaudo lige brugt til at vinde EM i speed på karpathos. Valerie ligger iøvrigt nr 1 på verdensranglisten i speed (ISWC) og nr 2 i pwa slalom.
    Tjek http://www.loftsails.com
    Sejlene er alle forarbejdet i superhøj kvalitet og udemærker sig især ved en meget nem handling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglerna Loftsail, sailloft ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.