• Publicerad av ubaten på 28 december, 2003 vid 22:42

    vilket är att rekommendera som första sele sitt eller midje vad är skillnaden i balans och rörelse?
    vore tacksam för råd. nu när jag fått lite bra tips råd så kommer jag på en annan faktor som jag inte tagit med längd vikt 1,98 lång100 pannor . segel 9.0 bräda mistral supervision 191.

    oskie svarade 20 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sinclair

    Medlem
    29 december, 2003 vid 08:07

    Det är lite beroende på vad du kör med för grejer tycker jag.
    Sittsele: Freeride, Slalom och Formula
    Midjesele: Freestyle och Wave

    Jag tror kanske att det kan vara lättare med en midjesele då kroken är närmare hängsele tamparna. Så det blir lättare att kroka i och ur. Men skall du köra freeride bräda kanske det är bättre att lära dig med en sittsele från början.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 december, 2003 vid 09:56

    Själv har jag både och. Det jag tycker är bra med sittselen är att den inte glider upp som midjeselen har en tendens till att göra. Sittselen har en lägre krok position och för midjeselen är det tvärt om. Som redan sagts är midjesele mest för vågsegling. Jag skulle rekommendera en sittsele om du mest ska rejsa därför att den sitter bra och är gjord för det!

  • oskie

    Medlem
    29 december, 2003 vid 10:02

    För min del var det så här: I början kändes det lättare med midjesele. Jag körde med midjesele rätt länge. Men när jag gick över till sittsele var det mycket lättare att häva kastfall – man fick större kraft att hålla emot med. (I min erfarenhet hinner man ändå aldrig kroka ur om kastfallet skulle vara på gång.) Dessutom var det bekvämare med sittsele…

    Men efter att ha satt knäet i nedre rutan de två senaste gångerna jag seglat (det blåste 12m/s+) undrar jag om inte detta är sittselens fel… (Att “lägga sig” i seglet känns som motsatsen till kastfall?) Sittsele gör nämligen att det är svårare att kroka ur sig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.