Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sele för nybörjare?

  • Sele för nybörjare?

    Publicerad av volatyle på 5 augusti, 2008 vid 18:46

    Hej!

    Jag har nyligen gått kitekurs, och har tänkt börja kitea. Idag var jag iväg och köpte en våtdräkt på stadium. Dom reade ut någon “ION Strike” som satt bra tyckte jag. Ingen aning om det är en bra/dålig våtdräkt men det lär jag väl märka när jag väl hoppar i plurret antar jag 🙂

    Nåväl, nu tänkte jag inköpa en sele. Jag ska börja med att följa med kollegan ut några gånger så jag tar en sak i taget. Jag har dock inte den blekaste aning om vilken sele jag bör köpa, jag köper gärna begagnat men är det någon speciell som är bra för nybörjare? Hur fungerar det med storlek osv?

    Ödmjukast,
    /Vol

    daniceder svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:13

    Det finns bara en sele som e nåt o ha!! PAT LOVE QUEST midjesele! Endel snackar om att det kan vara bra med sittsele i början men skaffar du en pat love behövs inte de för den sitter som gjuten utan att åka upp de minsta! Finns från s-xl på surfers.se, dom har rea 8/8 med så de blir krääm!

  • gh0st

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:52

    Mystics selar helt klart. Folk som snackar om sittselar har inte provat mystics SDS-system (ett extra spännband som håller kroken nere).

  • skejtar_henke

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 07:28

    Den ska var skön behaglig och sitta bra så att din glider upp… Sen så finns det ju oika märken och typer. Sittsele gillar jag inte alls personligen. Får fel balans i hoppen men kan vars könt i början då man går rätt mycket med kiten. Men midjesele kör dom flesta med och det rekomendarar jag. Men satsa lite pengar på en skysst sele. Dom är inte så dyra och det är ju den du hänger i och den ska vara skön och inte skava eller göra ont. Mystics och patlove är två skyssta. prolimit, north naish är några till…

    Prova dig fram. Du får vad du betalar för. 😉

  • chuckey

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 10:43

    @debkåusf 487600 wrote:

    Det finns bara en sele som e nåt o ha!! PAT LOVE QUEST midjesele! Endel snackar om att det kan vara bra med sittsele i början men skaffar du en pat love behövs inte de för den sitter som gjuten utan att åka upp de minsta! Finns från s-xl på surfers.se, dom har rea 8/8 med så de blir krääm!

    word. kör med vindsurfing versionen och den sitter som en smeck även när man kitear med den. som sagt, kolla in deras rea den 8/8

  • patrikol

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:56

    @Chuckey 488039 wrote:

    word. kör med vindsurfing versionen och den sitter som en smeck även när man kitear med den. som sagt, kolla in deras rea den 8/8

    Vindsurfing selar har anorlunda utformning på kroken för dom som kör med vindsurfingsele redan kanske det funkar bra.

    Men är man van vid kitesele så kan det kännas anorlunda.

  • gh0st

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 14:13

    @Chuckey 488039 wrote:

    word. kör med vindsurfing versionen och den sitter som en smeck även när man kitear med den. som sagt, kolla in deras rea den 8/8

    hur funkar det o köra inverterade trick o köra blind med en sådan?

  • krillan82

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 14:20

    jävla prylnissar, jag har ett spännband runt midjan med en cabinhake i… leashen kopplar jag till lilltån mest för den e kortare än dom andre tårna.

  • chuckey

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 21:02

    @patrikol 488083 wrote:

    Vindsurfing selar har anorlunda utformning på kroken för dom som kör med vindsurfingsele redan kanske det funkar bra.

    Men är man van vid kitesele så kan det kännas anorlunda.

    Menade inte att han skulle köra vindsurfing varianten men eftersom den är likadan förutom kroken så vet jag att just den selen sitter riktigt gött.

    @gh0st 488103 wrote:

    hur funkar det o köra inverterade trick o köra blind med en sådan?

    Jag e hyffsat grön på kite, glad om jag kan köra åt ena hållet och komma tillbaka utan att ramla, så jag vet inte hur det funkar men inverterade trick å blind å allt va du snackar om haha :laugh:

  • daniceder

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 22:35

    hej, jag har då lite överflöd på selar, har en helt oanvänd best sele i L, den e köpt för 4 månader sen, de e den som kommer upp när du öppnar denna sidan: http://www.bestkiteboarding.com/07Harness
    kom på att jag trivdes i min gamla å tyckte den satt bättre på mig till slut. Hör av dig om du e intresserad

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sele för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.