Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele till glad amatör

Taggad: 

  • Sele till glad amatör

    Publicerad av tobbo166 på 18 november, 2013 vid 19:51

    Hej!

    Fel årstid kanske, men ingen is än och jag har en gammal torrdräkt. Så tänkte fortsätta harva och få kläm på det här med vindsurfing. Nivån är den att jag kan surfa åt alla håll (bidevind, halvvind osv) men blir trött i armarna, och har ännu aldrig planat. För att plana måste det blåsa mer (=för jobbigt för armarna, ramlar omkull i byarna) och därför fick jag tipset på klubben att prova sele. Jag kan tänka mig nåt billigt, bara det funkar, är den här ok:
    http://www.surfspot.se/mystic-star-sittsele-tillfalligt-parti.html

    Jag är 185 cm och väger 85 kg, har lite mage. Tänkte mig XL?

    Själva bommen har straps att haka fast i.

    Inte så mycket folk på klubben så här års, så tänkte jag frågar så här?
    :confused2:

    tobbo166 svarade 10 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • staffomania

    Medlem
    18 november, 2013 vid 19:55

    I början kan det vara lite svårare att haka i och ur en sittsele jfm en midjesele. Skulle därför rekommendera en midjesele istället.

  • oscarlj

    Medlem
    18 november, 2013 vid 20:32

    vart bor du? har en gammal sele som kanske passar och du kan få gratis.

    passar mig och jag är 184 & 83 kg

  • mr-jibe

    Medlem
    19 november, 2013 vid 11:10

    Jag började själv och lärde mig med en sittsele då jag tyckte det kändes mer naturligt att hänga i en sittsele. Det går absolut, men kanske något svårare. Dock tycker jag du ska fundera på hur du kommer segla sedan när du byter bräda eller vill prova annat; Freeride/slalom/formula är sittsele det enda alternativet! Ska du segla Freestyle eller wave är det mer naturligt med midjesele. Jag tycker du ska lära dig rätt från början 🙂

    Att byta från sittsele till midjesele nu när jag lärt mig den, till en midjesele är nog bland de mest otänkbara, svinigt svårt att byta, känns helfel bara!

    Summan av kardemumman; lär dig den sele du vill segla med i framtiden.

    Lyckan med dig!
    Kristofer

  • tobbo166

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 20:16

    @oscarlj 719066 wrote:

    vart bor du? har en gammal sele som kanske passar och du kan få gratis.

    passar mig och jag är 184 & 83 kg

    Hej!

    Låter ju kanon. Jag har ungefär samma mått som du! Bor i Norrköpingstrakten. Betalar frakten såklart. De hade en att låna på NWK där jag är med men den var helt trasig, går inte att spänna.

  • tobbo166

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 20:18

    @staffomania 719062 wrote:

    I början kan det vara lite svårare att haka i och ur en sittsele jfm en midjesele. Skulle därför rekommendera en midjesele istället.

    De har en på NWK som jag försökte med men typ helt trasig och sittsele, jag lyckades aldrig haka på, men så försökte jag i styv kuling. Är inte så duktigt surfare så tog mig vatten över huvudet (på båda sätten!). Så jag kanske skulle ha mittsele. Jag vet inte om jag kommer surfa slalom, wave eller vad det heter. När jag lärt mig vindsurfa får jag se, kanske vill börja med kite, kanske både och. Har inte massor av tid att lägga på surfing så vill åtminstone komma upp i en nivå där jag har kul. Sen får vi se… Är inte purung längre heller… 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sele till glad amatör

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.