Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sharkwater 21.05 på TV!

  • macedu

    Medlem
    5 december, 2009 vid 21:31

    Klart!

    Uffa…… mkt bra tips du! (National Geographic har mer om dessa på måndagarna vid 21.00 tror jag… valknäckarna 🙁 )
    Det värsta är väl att detta bara är en av många fadäser av oss topdogs……

    Och som han sa….. ALLA vet om vad som händer…….allmänheten, regeringarna, forskarna, företagen osv…

    Verktyg:
    Ah oki skall inte börja igen….. den där filuren nere i söder är väl oki på sitt sätt….

    /macedu. :crazy:

  • blabussen

    Medlem
    6 december, 2009 vid 08:54

    skrämmande dokumentär.. rätt tuffa grabbar som försöker stoppa vansinnet, man får hoppas de fortsätter sitt ädla arbete så att inte syret börjar ta slut om några år.

  • dala-lama

    Medlem
    6 december, 2009 vid 09:10
    Svenne;591188 wrote:
    Varenda surfare med lite uns av respekt till havet SKA se på SVT2 klockan 21.05, de visar nämligen Sharkwater! En skrämmande dokumentär om svarthandel med fenor.

    http://www.sharkwater.com/

    Satt bänkad med min sjuårige son som älskar hajar!!!!
    Kan ju säja att det va en del att förklara…….
    Idag har jag lovat att vi ska gå in på http://www.savingsharks.com
    och se vad vi kan hjälpa till med.
    Per

  • crash151

    Medlem
    6 december, 2009 vid 09:30

    Så sjukt onödigt. Bara för någon gammal häxdoktor hittat på att äta hajfena så blir du frisk och får stora ballar. Dom sa ju att hajar är så fulla med quiksilver, att man har större chans att bli sjuk av att äta dom/fenan.

    Stor eloge till killarna som försöker stoppa galenskapen!

  • janne_b

    Medlem
    6 december, 2009 vid 10:29

    Yep!
    En av de starkaste filmerna 2009…

  • styret

    Medlem
    6 december, 2009 vid 11:05

    Fan att jag missade den.
    Paul Watson brukar ju kunna ge järnet och dessutom skapa bra teve.
    Se till att sponsra Sea Shepherd med lite cash i jul istället för att köpa ännu en spelkonsol till ungarna.

  • macedu

    Medlem
    6 december, 2009 vid 11:54
    styret;591232 wrote:
    Fan att jag missade den.
    Paul Watson brukar ju kunna ge järnet och dessutom skapa bra teve.
    Se till att sponsra Sea Shepherd med lite cash i jul istället för att köpa ännu en spelkonsol till ungarna.

    Den måste garanterat gå i repris… sen TV on demand om man nu har det…. öh…

    Kolla SVT tablån…

    Men som sagt man är lite tom efter att ha sett “skiten”…usch…

    /mac

  • _frippe_

    Medlem
    6 december, 2009 vid 12:23
  • bizonoxe

    Medlem
    6 december, 2009 vid 12:57

    Rikktigt bra film väldigt hemsk och man vill verkligen bara kasta sig ur soffan och göra något åt saken.
    Det är helt otroligt, scenerna där de fiskar upp dessa helt extraordinära varelser, hugger av deras fenor, och sedan kastar i dem i havet igen, levandes. En haj utan fenor är som ett flygplan utan vingar, om än värre.

    Se den, punkt.

  • oscar

    Medlem
    6 december, 2009 vid 14:30

    Finns ju även på Itunes.

  • macedu

    Medlem
    6 december, 2009 vid 15:59

    ah…. svt play och utube… Schnyggt….. ungarna next 🙂

  • v-thun

    Medlem
    6 december, 2009 vid 18:18

    fruktansvärt…

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    6 december, 2009 vid 18:25
    Svenne;591188 wrote:
    Varenda surfare med lite uns av respekt till havet SKA se på SVT2 klockan 21.05, de visar nämligen Sharkwater! En skrämmande dokumentär om svarthandel med fenor.

    http://www.sharkwater.com/

    :mad::mad::mad:Fan det borde vara dödsstraff på den typen av verksamhet.
    Som vanligt när man ser vad vi nakenapor håller på att ställa till med känner man sig maktlös. Man känner för att sälja kåken å tjacka en schysst u-båt för att sedan toura runt å sänka fiskebåtar.

    Men även om det är microsmå åtgärder finns det saker vi kan göra för att stötta hjältarna som ängnar sina liv åt att rädda det lilla hajbeståndet som finns kvar. Tror ingen missade I filmen att vi fiskat ut 90%!!!!!!!!!! av hajbeståndet. Det är ju helt jävla sjukt!

    Sprid budskapet med små medel: Alla klubbar kan lägga upp deras färdiga banners på sina hemsidor: http://www.sharkwater.com/banners.htm

    Jag kommer själv föreslå att vår klubb, Österskärs Vattensport Klubb ska donera x% av överskottet till Sharkwater. Vill eller kan du inte donera pengar, skriv åtminstonde på deras protestlistor.

    Bojkotta, så gott det går produkter från Kina och Hong Kong eftersom de står för runt 94% av all import av hajfenor.

    Bojkotta varenda krog som har hajfenssoppa på menyn (om det nu fortfrande är någon som har det I Sverige)

    Havet har gett oss surfare meningen med livet. Nu är det PAYBACK TIME!

  • marden

    Medlem
    6 december, 2009 vid 18:25

    bland det värre jag sett

  • rasmus_w

    Medlem
    6 december, 2009 vid 23:54

    Ursäkta om jag är cynisk, men… Det här påminner mig en liten aning om skriverierna får några år sen om hur det fastnade delfiner i näten när man fiskade tonfisk. Av nån anledning verkade alla missa att det fastnade en massa tonfisk i näten. Många tonfiskarter är idag så gott som utrotade, och samma gäller många andra matfiskar.

    Eftersom många fiskar är flockdjur så kan det vara svårt att se hur illa det är med bestånden, även om det finns rätt lite fisk kan de som finns ändå vara samlade i stora stim. Yrkesfiskarna ser de här stora stimmen på sin radar och säger “titta! Det finns mängder med fisk, vad ska vi med kvoter till?”. Allt ser bra och normalt ut tills det plötsligt inte finns nog med fisk för att bilda stim, och i värsta fall är fiskarna beroende av jättestim för sin överlevnad.

    På det stora hela liknar situationen väldigt mycket den amerikanska vandringsduvan, som drog kors och tvärs över nordamerika i flockar om flera miljoner fåglar. 1850 var den nordamerikas vanligaste fågel, 1870 började antalet minska och 1890 var de borta. Sista bekräftade observationen är från år 1900 och sista exemplaret i fångenskap dog 1914. Eftersom det var ogenomförbart att skapa nya jätteflockar så var arten dödsdömd.

    I haven ser vi det här hela tiden, med art efter art. Vi kan starta rädningskampanjer, vi kan bojkotta, vi kan protestera men vad vi verkligen måste göra är komma tillrätta med grundproblemet: Vi betraktar haven som allmännigar, där vi får ta allt vi kan. Jag kan intekliva ut på en random åker och börja skörda eller ge mig ut i skogen och skjuta vilda djur urskillningslöst, och om jag skulle kontakta myndigheterna och be om tillstånd att jaga urskillningslöst så skulle berörda myndigheter skratta mig rakt i ansiktet. Markägarna vill ha kvar viltet på sina jaktmarker.

    Haven har inga ägare, så att fiskaren plockar upp hur mycket fisk (haj (hajfenor då), tonfis, torsk etc) som helst och fuskar hejvilt med kvoten är nån annans problem, fiskaren har ju i stort sett inget att förlora på att fuska med kvoten. Det finns lösningar på det här. Flera länder har t.ex. infört säljbara fiskekvoter och det har gett goda resultat. Ett utfiskat hav gör kvoten värdelös, fiskaren får inget för sin kvot när hen lägger av. Ökar bestånden så kan fiskaren sälja en del av sin kvot och ändå dra upp så mycket fick hen kan hantera. Det finns andra lösningar som också visat sig funka och det måste vara möjligt att tillämpa nån av lösningarna på hajarna!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sharkwater 21.05 på TV!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.