Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Shear tip & Block head?

  • Shear tip & Block head?

    Publicerad av tedan på 23 september, 1999 vid 14:05

    Jag har läst att Neilpryde har infört något som kallas Shear tip och Block head.
    Jag undrar vad det är och vad det gör för skillnad..

    ola-h svarade 24 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    23 september, 1999 vid 15:19

    Alla segeltillverkare har infört blockhead och vissa har sheartip på sina mer race- och slalomsegel. Fördelen är att du får kortare mast(ca 20-30cm) vilket ger mindre “swingweight” i riggen (riggen känns lättare när du seglar), mer twistande akterlik vilket borde ge bredare vindregister. Tror att Neilpryde förklarar fördelarna bättre än jag på sin hemsida http://www.neilpryde.com

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 1999 vid 15:54

    Man kan lite förenklat säga att bägge grejorna är olika varianter av samma grundide som är att ha en väldigt bred topp, till och med uppåtriktad. Till i år är det flera andra segelmakare som anväder blok-head linkande design på sina segel. Det finns flera fördelar med den här designen. En kan köra med en kortare, lättare mast. Den stora grejen är dock att man kan designa in tvist i seglet på ett annat sätt än tidigare. Återigen förenklat innebär den bredare toppen (inklusive andra förändringar) att man kan ha rätt mycket free leach (eller “för-tvist” som jag föredrar att kalla det) i toppen och ändå ha en mer stabiliserad mittdel (i höjdled) och främre del av seglet.

    I korthet kan man nog säga att designern får en extra variabel att spela med, nämligen toppens bredd och “höjd”. I princip kan man (generaliserat) säga att ju bredare och mer uppåtriktad topp man har, desto större del av det tvistande området är lokaliserat i toppen.

    Blok head åstakomms i praktiken genom en uppåtriktad topp och en övre latta som är vinklad rätt mycket uppåt. Shear tip är en mer avancerad konstruktion där man låter seglets övre kant (den snett uppåtriktade) innehålla ett plaströr som sitter (delvis) fast i masten. Shear tip ger bättre aerodynamik och ännu bättre kontroll på akterliket genom att nedhalskrafter påverkar shear tipen och spänner akterliket lite.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 1999 vid 16:38

    Ja Ola, det där var en bra beskrivning förutom att det sista med nedhals
    krafterna som påverkar sheartippen.
    Det gör dom inte, däremot kan ju tillverkaren vinkla sheartippen som dom vill.
    Sheartipp vs blockhead så är blockheaden bättre eftersom den inte ger någon
    friktion som ST gör eftersom två plastbitar snurrar emot varandra.
    Surf på hej och hå!

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 1999 vid 17:00

    På den shear tip jag kollat noga på (tidig Supersoniv aug 98) fungerade det så. Det är inga stora rörelser det är frågan om men ändå. Det är lite svårt att beskriva i ord hur det fungerade, men man kan säga att shear tippens ände mot masttoppen låg och rullade lite i en vagga i mast-topps-ploppen. Masttoppsremmen tryckte den nedåt i framkant medan krafter från akterliket tryckte den uppåt i framkant. Möjligen ser konstruktionen annorlunda ut nu och hur som helst är det tveksamt om det har någon betydelse i praktiken.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Shear tip & Block head?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.