Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer 2xc 5.5 på (fel) 430 mast?

  • Simmer 2xc 5.5 på (fel) 430 mast?

    Publicerad av gustav1980 på 27 juni, 2013 vid 09:05

    Ganska sällan jag använder segel under 6 kvadrat men har kommit över ett Simmer 2xc 5.5 och därmed kompleterat min linje.
    Till mina större segel har jag simmers sc8 men det känns motigt att köpa en dyr 400 mast som troligtvis kommer att användas två ggr per år.

    Vad tror ni om att rigga seglet (som har vario top) på min gamla Neil Pryde 430 x3?

    bicless svarade 10 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bicless

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 08:42

    Om du redan har seglet och har masten så är ju praktiserade klart bättre än teoriserande. Så rigga och testa. Du lär märka om det inte funkarnått bra. Antingen blir allt bra, eller så får du för mycket camber tryck, och svårt med camberrotationen eller för lite cambertryck så de kan ploppa av och seglet blir för platt.
    Drag nedhalet så det släpper ner till 3:e lattan ungefär.

  • gustav1980

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 11:35

    Sällan det blåser 5.5 här på sommaren, men har riggat och såhär ser det ut när jag dragit ned- och uthal. Spontant så var det ganska tungt att dra nedhalet. Säger expertisen?

  • bicless

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 20:59

    Jag tycker nån cm mindre nedhal, du har lite väl mycket loose leach i toppen för att vara denna typ av segel.
    Camberrotationen är ju rätt viktig. Får du taskig rotation med lite mindre nedhal?

  • gustav1980

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 20:42

    Jag vet inte, har inte labbat något mer och nog bestämt mig för att köpa en 400 mast trots allt. Den som har en Simmer 400 är alltså välkommen att höra av sig eller om du Bicless kanske har något annat fabrikat som du vet matchar!

  • bicless

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 20:53

    Denna stämmer bra tycker jag och eftersom det inte är nått race segel är det inte supermastkänsligt heller. Som du ser är Neil pryde en bit från simmer. http://www.unifiber.net/2013/mast-selector

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer 2xc 5.5 på (fel) 430 mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.