Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer brädorna

  • Simmer brädorna

    Publicerad av hanke på 5 september, 2011 vid 14:23

    Tycker det varit lite tyst om dessa de senaste… Är själv sugen på att skaffa en, vet dock inte riktigt vilken man ska satsa på…? Jag har senaste året kört på en starboard quad 71L, jag väger 65kg å seglar mest västkusten.

    Ni som testat dem, vilka är era erfarenheter? (tänker då på quadarna)

    När kommer de till butik? (eller finns dom redan…?)

    ola-h svarade 11 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2011 vid 17:38

    Surfers har några för test. Jag tror några för försäljning droppar in om en månad. Lite försenat.

    Ring och prata med Chris eller Markus på Surfers, de har testat en del och är kanske lite mer opartiska än jag själv…

    Rent storleksmässigt borde 65 kilo betyda Fly 69. Men om du kommer från en SB Quad71 så är Fly 75 mer i samma storlek. Och personligen (70kg) så gillar jag nog ändå Quantum 75 mest här hemma. Trots bredden på 56.5 så är den helt problemfri även med 3.7 och den lite mjukare gången och mer “godmodiga” uppträdandet gör att den passar bra i våra svenska vatten.

  • cool

    Medlem
    5 september, 2011 vid 21:59

    Fick äran att prova quantum 85 för någon vecka sedan, är en halvkass vågseglare som kör single i vanliga fall. Väger 85 kg. Första intrycket var att den kändes enkel och pålitlig att köra, den gjorde vad jag ville, kände mig hemma direkt. Stor skillnad på vågen mot min single, fick mkt hjälp av brädan där. Nästa bräda får bli en flerfenad. Ska testa några fler märken. Men quantum ligger mkt bra till 🙂

  • rrd

    Medlem
    6 september, 2011 vid 18:45

    Lite frågor kring brädorna…

    -Menar du att Quantum 75 klarar mer vind än Fly 75? Har inte Flyen smalare och tunnare akter, men det kanske inte är avgörande?

    -Är dom jämnsnabba eller är Quantum märkbart snabbare och har klart tidigare planing?

    -Finns det inget behov av en lite mindre bräda i Quantumlinjen? Spontant känns ju 56,5 cm brett för en minsta bräda ifht traditionella vågbrädor.

    -Vilka segelstorlekar tycker du är optimala till brädorna?

    -När föredrar du Fly framför Quantum?

    För övrigt var det en riktigt bra dag i Lejet.

  • ola-h

    Medlem
    6 september, 2011 vid 19:24

    Korta svar från bilen (på väg mot vinden…)

    RRD;668792 wrote:
    Lite frågor kring brädorna…
    -Menar du att Quantum 75 klarar mer vind än Fly 75? Har inte Flyen smalare och tunnare akter, men det kanske inte är avgörande?

    Quantum är lite lugnare i gången men i gengälld lite “större”. Men det är nog hugget som stucket.

    RRD;668792 wrote:
    -Är dom jämnsnabba eller är Quantum märkbart snabbare och har klart tidigare planing?

    För mig är det ingen större skillnad, men Fly kräver lite mer känsligt för att tidigt medan Quantum ärt mer förlåtande för olika typer av teknik.

    RRD;668792 wrote:
    -Finns det inget behov av en lite mindre bräda i Quantumlinjen? Spontant känns ju 56,5 cm brett för en minsta bräda ifht traditionella vågbrädor.

    Jo. Det lär komma så småningom, men troligen inte denna sidan nyåret. Nå’t runt 55cm. Jag tror inte man behöver gå smalare på den här typen av bräda.

    RRD;668792 wrote:
    -Vilka segelstorlekar tycker du är optimala till brädorna?

    5.6 är lite stort på båda, men OK men större fenor på Quantum75:an.
    5.1 är klockrent på båda och även bra på Fly 69.

    RRD;668792 wrote:
    -När föredrar du Fly framför Quantum?

    När det är cleana vågor och sidvind. Kanske imorgon… Det är mest hastigheten i vågridningen som avgör. Fly planar som sagt tidigt och är långt ifrån dålig i sega vågor, men har man inte superfart så får i alla fall jag ut mer av Quantum. Å så är den som sagt lugnare genom chop. Fly är från början gjort framför allt för att kombinera rejält med sväng med tidig planing. Den sitter bra i svängen även i choppiga vågor men ligger högt i vattnet och är lite mer nervös på utvägen. Skulle jag köra en bräda för hela världen (inklusive maui) skulle det bli fly75. Men en bräda för Sverige och motsvarande skulle bli Quantum 75.

  • hanke

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 13:46

    Hur ser det ut för 2013? Blir det någon mindre quantum?

  • john1

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 15:57

    En liten fråga till Ola H.
    Quantum 85;
    Fungerar det bra med segel 5,8 Ezzy som har den typiske “front pull position”, alltså mkt “framåtpower” med liten backhandpower. Blir 5,8 för stort för den brädan.
    Har läst något ställe att quadbrädorna fungerar bättre med ett annat segelkoncept eller är det en osanning?
    JJ

  • alexasu

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 16:23

    Många av de fyrlattade seglena marknadsförs ju som att de skulle passa bättre till multifinbrädor, men nog fan funkar det lita bra med fem lattor…
    Har kört både Ezzy Wave Panther och Simmer Icon på min RRD CultQuad här hemma, samt Goya Eclipse och Guru på Goyas egen Quad på Maui alla med fem lattor och alla med mycket gott resultat! (dock lite olika känsla såklart)

  • ola-h

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 19:11
    hänke;700686 wrote:
    Hur ser det ut för 2013? Blir det någon mindre quantum?

    Ingen mindre Quantum på G just nu. Vi har en bra proto Quantum 69, men som sagt inte produktion än i alla fall. Vad väger du?

    Annars är alla vågmodeller samma för 2013 förutom att vi adderar en Quantum 95 och en FW 78.

  • ola-h

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 19:16
    john1;700697 wrote:
    En liten fråga till Ola H.
    Quantum 85;
    Fungerar det bra med segel 5,8 Ezzy som har den typiske “front pull position”, alltså mkt “framåtpower” med liten backhandpower. Blir 5,8 för stort för den brädan.
    Har läst något ställe att quadbrädorna fungerar bättre med ett annat segelkoncept eller är det en osanning?
    JJ

    En del Quads är lite “tunga” i vattenläget och gillar segel med lite extra bottendrag, men våra quads är väldigt lätta och livliga i vattnet och funkar lika bra med alla sorts vågsegel.

    5.8 på Quantum 85 funkar bra. I alla fall om du inte är för tung.

  • guzzi

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 19:45

    Ola-
    Kan du berätta något om den nya FW78. Är det rätt bräda för mig som väger 68 kg och mest kör i Ringenäs med 4,0 och 4,5. Finns det någon bild på den? Eller vilken av simmerbrädorna rek du?

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 07:34

    Med 4.0 och 4.5 och din vikt skulle jag absolut spana in en Fly 75a, framförallt om du prioriterar vågridning. Är höga hopp och bränna runt mer din melodi så kan en FW78 dock vara klart intressant.

    Jag har kört både quantum 85 och har en Fly 85, min vikt är 78 kg. Min erfarenhet är att Fly är mer ‘allround’ än vad man kanske kan uppfatta den som av beskrivningarna och när man jämför den med Quantum.

    Här kan du läsa mer om mina intryck av Quantum 85 och Fly 85.

  • ola-h

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 10:04
    guzzi;700719 wrote:
    Ola-
    Kan du berätta något om den nya FW78. Är det rätt bräda för mig som väger 68 kg och mest kör i Ringenäs med 4,0 och 4,5. Finns det någon bild på den? Eller vilken av simmerbrädorna rek du?

    Ja, som Masse säger är Fly 75 ett bra val. Med din vikt kommer den vara väldigt allround. Quantum 75 funkar med. Jag har kört den mycket med 4.0 själv och jag väger 70. Quantum kan faktiskt upplevas lugnare än Fly, trots att den är bredare. SPeciellt med de fenor vi specar nu (Blacktip).

    FW78 är en sjukt all round bräda. Lite mer rocker än de andra FW, men fortfarande riktigt snabb. Superkul med alla möjliga fenkombinationer och väldigt trimbar (går att beställa med fem boxar, men då får man vara ute i god tid – dock utökar man användbarheten i riktigt feta förhållanden med quad/twin men inte så mycket att vi fann det motiverat att köra fem boxar som standard). Dock tror jag kanske att den blir onödigt stor för dig om du kör mest 4.5 och 4.0 och väger 68. I praktiken är både Quantum och FLy 75 mer “lagom” för mindre segel. Men kör du mycket hopp och fart (typ B&J) snarare än rider vågor så är helt klart FW78 också ett alternativ.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer brädorna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.