Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Crossover och RDM?

  • Simmer Crossover och RDM?

    Publicerad av calle på 16 augusti, 2005 vid 15:00

    Hej!
    Jag undrar om det är någon som använder Simmer Crossover 2005 tillsammans med Simmers RDM. Simmer rekommenderar ju sin SC6 mast till dessa segel och har sin RDM som andra val.
    Någon som kört båda och vet om det blir någon skillnad?
    Jag skall köpa en linje med 4.2 – 4.7 – 5.3 och tänkte försöka köra med en 4m mast även i 5.3:an
    Mvh Calle

    poppo svarade 18 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 15:31

    Jag har kört flera olika storlekar med både standardmast och RDM, samt att jag testat att segla med för kort mast i några också.
    Crossover funker jättebra med RDM-master, men jag föredrar standardmasten i 6,2 och uppåt. Att segla med med en kortare /mjukare mast är inte att rekommendera, seglet tappar register och blir snabbare överriggat. Men är du en lättare person så går det bättre, men bra blir det inte. Fast om du bara har en mast eller inte har pengarna till en mast till för tillfället så är det ett bättre alternativ att komma ut på vattnet med med en 400-mast i 5,3 än att sitta på land. Men skrapa ihop pengar till en 430 också för seglet blir mycket bättre med den.
    Men dom storlekarna du frågar om funkar skitbra med RDM. Då behöver du inte vara orolig för att du sk knäcka masten, sedan är det lite skillnad på RDM och RDM, men det kan nog Ola H hjälpa dig med här på konfen. Prova och sök på RDM.

    Johan

  • rrd

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 16:25

    Har seglat CO/STD sc6/FibersparReflex Wave mast 2003 och CO/RDM/Simmer/Powerex 2004-2005.

    De flesta “proffs” använder RDM till CO (även vissa till NP Combat tex) inte bara för styrka utan även en skönare känsla i riggen. Med RDM blir seglet lite “plattare” mindre profil när det ligger på stranden . Buken sitter i mastfickan och syns/känns när du seglar.

    RDM har inte samma toppflex som STD med mkt kol, tex Fiberspar Reflex Wave 100% i toppen. Men totalt sett ger RDM en rigg med en otroligt bra hanterbarhet, mindre luftmotstånd, lite teoretiskt. Men tyngre i toppen vid tex vattenstart.

  • poppo

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 17:22

    funkar klockrent.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Crossover och RDM?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.