Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer eller Neilpryde??

  • Simmer eller Neilpryde??

    Publicerad av anonym-anvandare på 15 maj, 2002 vid 09:53

    Hej hej!

    Jag ska köpa ett nytt stort segel (7.5 kvm) till min 135l bräda. Jag funderar på Simmer Zero 5 -01 eller Neilpryde SuperNova -01 båda på ca 7.5 kvm. Har ni några erfarenheter av dessa? Jag har ett Simmer Zero 6.1 från 99 där jag tycker kvaliten var lite halv kass, det gick hål i mastfickan där lattorna slutar på grund av att dem går mot masten när man slår, detta efter bara ett par seglingar, har dem blivit bättre typ förstärkningar där? har neilpryde detta problemet?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 09:57

    Hej,

    Tror att kvalitén är likvärdig.

    Personligen så tycker jag att mina simmer känns skönare än de Nisse Pryd jag använde på Fuerte i våras. Dock så kan det självklart vara beroende på att jag är mer van med mina Simmer (Freezone, Onshore). Kan inte kommentera på just de segel du funderar på då jag inte har testat något om dem, men jag skulle tro att de är ungefär likvärdiga.

    Lycka till!

  • getwet

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 11:05

    Efter många års seglande kan jag konstatera en sak….NP håller en mycket hög kvalite på sina segel och riggdetaljer. Har seglat med många olika lines genom åren, Ezzy, Simmer, Wallen, North samt NP och kan inte märka någon större skillnad prestanda mässigt, men en bättre seglare än mig gör det säkerligen.
    Vad jag dock lagt märke till är att både North och Np har en bättre kvalite/hållbarhet än övriga segel, ofta syns det genom att enbart titta på försärkningar mm. Men det resulterar också i en högre prislapp för NP och North än övriga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 12:33

    Varför inte testa ett gaastra!? håller mycket hög kvalitet, och har en helt grym känsla..gaastra GTR-mer race, gaastra matrix-mer manöver, prisvsvärda charger, billigt men ändå fullgott freeride segel

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 13:22

    Alla som svarar på ett sådant inlägg har ju en förkärlek för sitt eget märke. Kolla in testerna och gör en egen bedömning.

    http://www.surf-magazin.de/_test/01freeridesegel.html

    Översättning: angleiten=planing, höhelaufen=höjdtagning, geschwindigkeit oberen windbereich=snabbhet vid mycket vind, g. unterem wind…= d.o vid lite vind. Kontrollierbarkeit=kontrollerbarhet, handling in manövern = lättkontrollerat i manövrer.

    Ju högre siffra desto bättre.

    Slutsatsen är att på just den här segeltypen är det inte så värst stora skillnader. På t.ex freeracesegel (samma sort, men med några cambers) är det mycket större skillnader.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 14:01

    Av nåt skäl som jag inte riktigt begriper köpte jag ett Simmer Pro Race 8.5 för att köra turistsurfing. Tänkte väl att bottendraget skulle vara OK och likaså stabiliteten när det drar i “för mycket.” Seglet är kanon och det som slår en är att seglet är så lättmanövrerat, betydligt bätte än mina NP och Gaastra Race-segel. Just detta är ju nåt som kommit fram i tidigare Surf-tester också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 17:43

    Ska just kopa ett liknande segel. North Sails Tonix har fatt mycket bra betyg i bade amerikanska Windsurfing och tyska Surf. Har ett Simmer zero-5 men tycker att bottendraget inte ar nagot vidare. Tror da snarare pa zero-7. Men som sagt, mitt tips ar North Tonix.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 maj, 2002 vid 17:46

    Ska just kopa ett liknande segel. North Sails Tonix har fatt mycket bra betyg i bade amerikanska Windsurfing och tyska Surf. Har ett Simmer zero-5 men tycker att bottendraget inte ar nagot vidare. Tror da snarare pa zero-7. Men som sagt, mitt tips ar North Tonix.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 maj, 2002 vid 00:33

    Jag har oxo ett simmer zero 6.1. Lattorna är riktigt dåliga, 2 stk har spruckit. Egentligen tycker jag att hela konstruktionen omkring lattorna er allt för dålig. Jag kommer nog aldrig köpa Simmer igen trots att jag gillar min onshore 5.2.

    Thomas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 maj, 2002 vid 16:29

    kopte ett Zero7 7.4, har barba problem med det, nar jag riggar det slapper inte lattorna vid masten, valdigt trogt att fa runt dom, nedhal ar som det ska det samma for uthal. seglet ar med andra ord felsytt!!! tycker att Simmer inte har sa hog kvalitet, jamfor detaljer runt lattorna pa ett simmer med ett NP sa ser du stor skillnad.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 maj, 2002 vid 20:45

    Hej!
    Jag har ett supernova 01 och det funkar okey, men om man är lite överriggad så är det lite fladdrigt.. Min kompis har ett simmer och han är inte speciellt nöjd med det, svårriggat och dåligt bottendrag.Neilprydes kvalite ger jag inte mycket för, kolla istället Ezzy.

  • pher

    Medlem
    18 maj, 2002 vid 09:07

    Har nämligen också ett zero 6.1. Har inte märkt något som ej paj på det än. Inte använt så blodigt mycket iof.. 15 gg totalt kanske.

    Släpper du på latterna eller? Jag har alltid låtit mina vara. Kanske har de spruckigt, Men de man inte vet lider man inte av : – )

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2002 vid 09:45

    Det e just detta problem som jag har med mitt simmer zero.. lattorna släpper inte från masten trots att det är rätt riggat å rätt typ av mast.. Jag va å kolla naish sprinter tror jag det heter 7.3, nån som har några erfarenheter av det??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer eller Neilpryde??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.